• FruPriftis

Föräldrar i Grekland

Halloj, vi har framtidsplaner på att flytta till Grekland. Hur tycker ni som bor i Grekland med barn att det fungerar?
    Skola, språk, byråkrati, vård mm.

Tack!

• Svar på tråden Föräldrar i Grekland
  • Sofiko

Hej! Jag bor i Athen sedan ca 10 ar tillbaka. Vi har nu en son som har hunnit bli 2 ar och vi trivs bra har. Visst saknar jag Sverige mycket, men har vant mig att bo har. Det finns mycket som ar bra har, som vader, kulturen, manniskors spontanitet och gladje. Men det finns de saker som kan gora en galen: parkerade bilar pa ALLA trottoarer, kranglig byrakrati och vissa manniskors trangsynhet. Jag kommer inte pa nagot mer just nu, men stall garna fragor sa ska jag forsoka svara.

• FruPriftis
    Sofiko skrev 2009-06-11 01:04:22 följande:
    Hej! Jag bor i Athen sedan ca 10 ar tillbaka. Vi har nu en son som har hunnit bli 2 ar och vi trivs bra har. Visst saknar jag Sverige mycket, men har vant mig att bo har. Det finns mycket som ar bra har, som vader, kulturen, manniskors spontanitet och gladje. Men det finns de saker som kan gora en galen: parkerade bilar pa ALLA trottoarer, kranglig byrakrati och vissa manniskors trangsynhet. Jag kommer inte pa nagot mer just nu, men stall garna fragor sa ska jag forsoka svara.
    Jag har också bott i Grekland (mestadels Aten) i ca 1½ år så jag vet ändå vad du pratar om, skulle exakt beskriva fördelar och nackdelar som du gjort! :)
    Vädret är ju verkligen det som lockar något otroligt, är inte alls en vintermänniska! Sedan nu när jag fått distans till mina vistelser där så kan jag t om sakna kaoset i Aten. I Sverige är vi duktiga att följa normen och stå i kö och detta stör mig ibland.

Men har inga barn (ännu) och undrar mera om just det...Hur har ni löst barnomsorg och skola? Vad kostar det? Hur är engelska/amerikanska skolor och vad kostar sådana?
    Vi läser Athens News med jämna mellanrum och läser ibland om ambulanser som inte kommer i tid, sjukhus som är stänga helt i augusti och poliser som inte gör sitt jobb. ÄR det verkligen så illa? Isf skulle väl ingen leva i Grekland, eller?

Tack så jättemycket! :)
Svar på tråden Föräldrar i Grekland