• Happiest

Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?

Jag har en dotter som blir 9 månader den 17 juni. Hon föddes en månad tidigt. Hon kan sitta och ålar runt så det motoriska tror jag hon hänger med i ganska bra. Men jag oroar mig för "talet". Hon har sedan hon föddes varit så grymt tyst. Hon är världens nöjdaste bebis och gråter inte onödan. Hon jollrar inget, har aldrig gjort. Hostar fram lite läten och skriker till ibland och gråter när det behövs . Men som sagt var inget joller och inget dada osv. Alla säger, men vad tyst och snäll hon är, man märker inte av henne ens... Och jag får en klump i magen när de säger så. Pratade med bvc på åtta månader kontrollen och berättade att jag tycker att hon är tyst och att jag bara får svarsljud ibland. Hörseln är det inget fel på för hon reagerar på minsta lilla. På bvc sa de bara att vi skulle prata mer om det på 10 månaderskontrollen om det inte vänt då.

'Är det någon som känner igen sig och kan berätta om sina erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-12 10:36
    Är det mycket folk omkring oss så säger hon inte ett läte överhuvudtaget för då är hon så grymt uppslukad av allt som händer omkring henne. Men när vi är själva hemma bara familjen och det är lugnt så säger hon ooo ouuu typ men inget mer avanserat än så, har aldrig hört henne säga aaa ens tror jag. Fy blir orolig när jag skriver ner det för då låter det ju så grymt onormalt. Men när man är med henne så är hon ju så med i övrigt så man tänker inte på det om man inte väljer att tänka på det så att säga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-02 09:12
    Är fortfarande orolig för vår lilla tös, när man träffar andra bebisar kommer man på hur de kan låta och så ser man att hon verkligen inte låter så.
    Hon har i alla fall utvecklat sig så att hon säger aaa eee oooo uuu och typ alla vokaler, men ännu ingen konsonant.Känns verkligen som att det måste lossna SNART

• Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?
  • Flickan och kråkan

Här har vi ingen pratkvarn heller. Inte heller någon jollrare direkt. Vi fick första ma ma vid 8½ månad....om jag inte missminns mig. Annars bara lite vokalljud. Sedan kom så småning om ba ba och da da, men det tog ett bra tag till. Han är 1½ år snart nu och säger fortfarande inte mycket. Det är huvudsakligen mamma och babba (=pappa) och lite försök till djurläten. Så särskilt tyst är han i och för sig inte längre.....mitt i 1½-årsfasen och så frustrerad över att inte kunna uttrycka sig. Däremot märker vi att han förstår det mesta vi säger och det ska ju vara det viktigaste. Några 8-10 ord vid 1½-årskontrollen kommer vi dock att vara långt ifrån. Vore ju kul om det kunde komma lite ord snart.......man väntar ju så

Vi fick också kommentarer om vår tysta son.

• Busbellan

Hur är hon annars till sättet, tycker hon om när ni pratar med henne och är "med" med blicken och är nyfiken på er, andra barn och saker.
    Så länge hon är det så skulle jag inte oroa mig alls för "pratet", det kommer säkert

Mamma till Nora, August och Ella
  • Happiest

Ja för övrigt är hon med i matchen och hur nöjd och glad som helst. Men jag fattar inte hur hon kan vara så tyst.

• EgonochKnut

Min första tanke var att kolla hörseln. Det brukar vara det som gör att de inte "pratar". Men det var inget fel på den...

Är det så att någon av er (mamma eller pappa) är "tysta" av er? Hon kanske bara har ärvt en sådan personlighet. Vissa lyssnar och iaktar, andra pratar...

• EgonochKnut

Glömde skriva...
    Vid nio månaders ålder tror jag inte att vår dotter pratade mycket. Hon var alltid tyst och nöjd. Märkte stor skillnad när vi träffade jämngammal kusin som lät konstant...

Vid ett år kom första orden, sen bara öste det på och hon var väldigt tidig med språket... hon är en iaktagare (extremt lillgammal idag 4 år).

• SaramedM

ja det har jag med min dotter
    Hon jollrade ingenting, sen kom talet som ett vatten och hon pratade på
    Men extremt lillgammalt och när hon var 4 fick hon diagnosen autism

• Happiest
    SaramedM skrev 2009-06-10 14:46:26 följande:
    ja det har jag med min dotterHon jollrade ingenting, sen kom talet som ett vatten och hon pratade påMen extremt lillgammalt och när hon var 4 fick hon diagnosen autism
    Åh vad tråkigt att höra. Hoppas ni får en fungerande vardag ändå.
    Jag hoppas verkligen att vår dotter inte är sjuk!
  • Busbellan
    Happiest skrev 2009-06-10 16:05:34 följande:
    Åh vad tråkigt att höra. Hoppas ni får en fungerande vardag ändå. Jag hoppas verkligen att vår dotter inte är sjuk!
    Min son jollrade heller absolut ingenting. Men han var heller inte särskilt sällskaplig av sig, utan låg gärna på en filt för sig själv hur länge som helst. Han har liksom aldrig intresserat sig av andra människor.
    han har nu diagnosen autism.
    Men är allt annat helt "normalt" med din dotter så skulle jag absolut inte oroa mig
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Happiest

Svea är sällskaplig av sig och verkar frisk tycker jag, men det känns oroveckande att hon inte "snackar". Hon skrattar och ler och reagerar när vi pratar med henne, men låter som sagt var inte.

Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?