Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?
Jag har en dotter som blir 9 månader den 17 juni. Hon föddes en månad tidigt. Hon kan sitta och ålar runt så det motoriska tror jag hon hänger med i ganska bra. Men jag oroar mig för "talet". Hon har sedan hon föddes varit så grymt tyst. Hon är världens nöjdaste bebis och gråter inte onödan. Hon jollrar inget, har aldrig gjort. Hostar fram lite läten och skriker till ibland och gråter när det behövs . Men som sagt var inget joller och inget dada osv. Alla säger, men vad tyst och snäll hon är, man märker inte av henne ens... Och jag får en klump i magen när de säger så. Pratade med bvc på åtta månader kontrollen och berättade att jag tycker att hon är tyst och att jag bara får svarsljud ibland. Hörseln är det inget fel på för hon reagerar på minsta lilla. På bvc sa de bara att vi skulle prata mer om det på 10 månaderskontrollen om det inte vänt då.
'Är det någon som känner igen sig och kan berätta om sina erfarenheter!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-12 10:36
Är det mycket folk omkring oss så säger hon inte ett läte överhuvudtaget för då är hon så grymt uppslukad av allt som händer omkring henne. Men när vi är själva hemma bara familjen och det är lugnt så säger hon ooo ouuu typ men inget mer avanserat än så, har aldrig hört henne säga aaa ens tror jag. Fy blir orolig när jag skriver ner det för då låter det ju så grymt onormalt. Men när man är med henne så är hon ju så med i övrigt så man tänker inte på det om man inte väljer att tänka på det så att säga.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-02 09:12
Är fortfarande orolig för vår lilla tös, när man träffar andra bebisar kommer man på hur de kan låta och så ser man att hon verkligen inte låter så.
Hon har i alla fall utvecklat sig så att hon säger aaa eee oooo uuu och typ alla vokaler, men ännu ingen konsonant.Känns verkligen som att det måste lossna SNART