• Eliin80

Kan "alla" 11-månaders det här?

Fick utskick från Babycenter för några dagar sedan, och så här stod det där:

Om du frågar din bebis var munnen är, kommer den förmodligen att peka på sin egen. De flesta elvamånadersbebisar kan ge svar på enklare frågor genom att peka. Ditt barn kanske också kan svara på enklare instruktioner — om du ber om en puss kanske du får en!

Min dotter pekar då inte på sin mun om jag frågar henne var den är. Är det verkligen så att de flesta 11-månaders gör det?

Undrar också om era 11-månaders kan säga några ord och att de förstår vad de säger? Min dotter säger "titta", men det säger hon hela tiden, så det känns inte som att hon förstår vad det betyder.

Får känslan av att min dotter är lite sen...
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Kan "alla" 11-månaders det här?
  • 071001

Kan inte minnas att jag ens testat om Siri visste var munnen sitter så förmodligen visste hon det inte. Mamma kunde hon säga, men inte var det mycket mer, möjligtvis titta. Nej, jag anser inte att ditt barn är sent.

• Juhanna

Fast om du inte har berättat för din dotter va de olika kroppsdelarna heter är det ju inte så konstigt om hon inte kan det. Och det är inte förren de är 18 månader de bör kunna säga 8-10 ord så jag tror inte att hon är efter. Alla utvecklas ju i olika takt, hon kanske är tidigare med något annat.

• Henrik33

Jag hade kontaktat bvc för en utredning.

• Impertiff

Jag tror inte att din dotter är sen på något sätt!
    Jag minns inte hur det var när vår dotter var 11 månader. Tror favoritordet då var mamammamammamma typ.
    Och pekade gjorde hon, vad jag minns, men om vi frågade så kanske hon visste var ögonen var, men jag minns inte.
    Hon hade nog fullt upp med att krypa upp för trappen då

Ta det lugnt och njut av henne

• Ledilnaan

Vår son visste inte var lampan var förrän han var över året, vi frågade aldrig om lampan, han visade inte heller nåt intresse för den. Samma med var munnen finns, visar varken vi eller de intresse för den, så vet de såklart inte var den finns. Jag är ganska säker på att din dotter kan mycket annat istället.

• Bliglin

Min 11-månaders son har ingen aning om var något sitter, och vi över lite då och då. Åtminstone på magen och lampan och lite annat... Han kan inte peka ut någonting, han kan inte peka för övrigt. Inte heller klappa händer. Men slå ihop saker har han lärt sig nyligen.

Han kan säga Hej och kanske mamma, eller mam mam mam åtminstone.
    '
    Jag tror inte att han är sen. Men han är ju iof inte tidig heller

• Babybalo

Min son kunde inte peka på var munnen är vid 11 månader... Den enda kroppsdel han kunde peka ut då var snoppen !
    Han kunde däremot peka ut en hel  del andra saker som tex bollen, skorna, lampan, katten, nalle osv.
    Vid 11 månader kunde han säga titta, där och kisse. Inte mamma eller pappa, det kom först vid 1 år.

• Eliin80

Tack för alla svar! Nej, det är förstås sant att det är svårt för henne att veta om jag inte berättat vad kroppsdelarna heter och så. Och det har jag ju inte...Tänkte liksom inte så långt.

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • HoneyJ

Vi pekar på lampan varje dag, och bollen, och på sig själv i spegeln, och dom tre sakerna kan han nu peka ut. När han pekar säger han "dää" (=där). Småningom kanske han även kan peka ut djuren i böckerna, vi har precis börjat läsa en bok med massvis med djur och vilka ljud de har. Tror nog att de bara tog ett exempel på vad de kan peka ut, men sen är det ju individuellt vad exakt varje barn kan.

• Lykketrollet

Jag har aldrig hållit på med sån där med mina barn "titta lampan" etc. Varför just en lampa förresten?

Väl ts, din dotter är definitivt inte sen! Övar man varje dag så klarar säkert bebisen av det till slut, men varför ska man det? Om några månader (iaf 6) förstår säkert din flicka också vart munnen och magen är.

Svar på tråden Kan "alla" 11-månaders det här?