• MammaDiana

Sista prematurkontrollen idag?

Det är vad jag hoppas på. Idag är det en försenad 18-månkontroll hos barnläkaren, förhoppningsvis den sista prematurkontrollen, vissa får väl göra en till när de är 5 år.

Jag avskyr verkligen dessa kontroller :( Bara att gå in genom dörren till barnkliniken och neo är hemskt :(

Hoppas hoppas hoppas så att han ska bli friskriven därifrån nu! Men jag är så nervös... Utvecklingsmässigt så tycker jag att han börjat komma ifatt bra, men han är ju vädigt liten... de som är ett år yngre är ofta jämnstora med honom...

*håller tummarna*

• Svar på tråden Sista prematurkontrollen idag?
  • boktok

Jag förstår hur du känner dig. Min man åkte in med Erik på 2-årskollen men den görs inte på samma avdelning som han låg på, så vi slipper gå dit. Vi brukar ändå gå dit ibland när vi är på sjukhuset och visa upp Erik så att de får se hur mycket han har växt, då stannar vi i slussen så man går aldrig in på avdelningen.

Lycka till!

• cloudberry79

Vidar ska också göra sin korrigerade 18-månaderskontroll snart, i slutet av juli. Vi fick kallelsen i veckan. Jag hoppas också vi blir friskrivna, precis som er pojke så är Vidar mycket mindre än sina jämngamla, men är ikapp utvecklingsmässigt. Min bästa kompis har en son på 10 månader som är betydligt större (tyngre och längre) än min grabb, så när man är där känns Vidar långt ifrån sin normalkurva i storleken. Jag hoppas det gick bra för er idag och att ni nu är "klara" med barnkliniken!

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Längtar

Vi var på 18 månaders kontrollen på neo i torsdags och vi blev ut skrivna.Känns jätte konstigt att lämna det bakom sig.

• MammaDiana

Det gick bra :) Han blev friskriven, nu slipper vi gå dit mer. Utvecklingsmässigt är han i stort sett i fatt, visst är han dock liten, men han följer sin kurva.

Hon sa att man brukar korrigera ända fram till barnet fyller 7! Men vid 3-4-5 år så skiljer det så mycket från barn till barn ändå, så då märks det inte så mycket.

Ang 5årskontrollen så görs den ju mycket för att avgöra om barnet ska klara börja skolan och hade W varit född i slutet på året så hade man nog velat träffa honom innan skolan men nu behövs inte det!

10,2 kg och 83 cm lång och 23 månader :)

SKÖNT!

Svar på tråden Sista prematurkontrollen idag?