• laban86

Efternamnsbyte, vart ska jag ringa?

Vi ska gifta oss och jag ska byta efternman vi har anmält till skatteverket är de något mer ställe jag ska ringa till? bankkort? körkort? vad mer? Tack för hjälpen! :)

• Svar på tråden Efternamnsbyte, vart ska jag ringa?
  • petsod

Ja, bankkort, pass och körkort måste ändras så att uppgifterna stämmer så man får kontakta resp bank/myndighet separat.

• Pumpkin

Papper till förnyelse av körkort kommer hem automatiskt. Pass och bankkort måste du sköta själv.

• skorpionen80

Överallt där du är medlen, tex ICA, Coop etc. Banken behöver du också kontakta.

• Nyfiken gul

Det är bara myndigheter som automatiskt registrerar ditt nya efternamn, resten får du själv ringa runt och säga till att du fått annat namn.

Inkassobolag
    Medlemsregister av diverse slag
    postorderfirmor
    Ditt lönekontor
    Banken
    Apotekskort - patientbrickan
    Pass/övriga id-handlingar
    Bibliotekskort
    Poängkort - tex MedMera, ICA osv..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Hanniz84

körkortspapper kommer hem i brevlådan, likaså nytt bankkort...

det gjorde det för mej allafall

för har ni anmält på den där lappen att du ska byta efternamn så registerar dom det o sen går allt automatiskt.
    jag behövde inte ringa ngnstans, utan det räckte med att jag fyllde i att jag skulle byta efternamn

Grattis till giftermålet!{#lang_emotions_cheers}

• Dimitra
    skorpionen80 skrev 2009-06-08 10:50:08 följande:
    Överallt där du är medlen, tex ICA, Coop etc. Banken behöver du också kontakta.
    Sånt ändrades helt automagiskt för mig när jag bytte efternamn i april.
    The Dimitra universe.
  • Pumpkin

Nyfiken gul skrev 2009-06-08 10:50:56 följande:

Det är bara myndigheter som automatiskt registrerar ditt nya efternamn, resten får du själv ringa runt och säga till att du fått annat namn. Inkassobolag Medlemsregister av diverse slag postorderfirmor Ditt lönekontor Banken Apotekskort - patientbrickan Pass/övriga id-handlingar Bibliotekskort Poängkort - tex MedMera, ICA osv..
    Alla medlemsregister, postorderfirmor och mitt lönekontor ändrade utan att jag gjorde någonting. De kör ju uppdateringar genom folkbokföringen regelbundet vad jag förstår.
  • petsod
    Hanniz84 skrev 2009-06-08 10:51:15 följande:
    körkortspapper kommer hem i brevlådan, likaså nytt bankkort...det gjorde det för mej allafallför har ni anmält på den där lappen att du ska byta efternamn så registerar dom det o sen går allt automatiskt.jag behövde inte ringa ngnstans, utan det räckte med att jag fyllde i att jag skulle byta efternamnGrattis till giftermålet!
    Ok, så funkade det inte för mig men det var ju några år sedan nu så det kanske har förbättrat rutinerna.
  • ciebie

du får hem papper om byte av körkortet (transportstyrelsen) efter att ni gift er o efternamnet registrerats hos skatteverket (vilket sker med en gång). har du internetbank kommer ditt namnbyte ske automatiskt några dagar efter bröllopet. du kan alltså se vilket namn du har enligt banken då du loggar in. när det rätta namnet har kommit upp ringer du in och ber om nytt bankkort. (så var det iaf i mitt fall SEB)
    vissa papper kan dröja. skatteverket kommer att skicka dig ett intyg på att du bytt efternamn. detta papper får du ha med dig fram till dess att alla kort o papper har samma efternamn.
    behöver du ett pass innan ditt körkort kommit måste du skicka efter ett personintyg. Gravid? tänk på att du måste göra om din blodgruppering så att rätt efternamn står i din journal om något akut skulle ske.

lycka till och grattis till bröllopet!

• laban86

Tack såmycket för alla svar!

Svar på tråden Efternamnsbyte, vart ska jag ringa?