• Lejonmamman

klätterväxt till balkong?

jag behöver förslag på blommande växter som vi kan plantera i en blomlåda, som kan klättra på tråd som vi tänkte sätta upp till balkongen ovanför. Vill ha diskreta trådar istället för spalje.
    Den får gärna vara tålig och snabbväxande. Bör finnas att köpa som plantor.

• Svar på tråden klätterväxt till balkong?
  • hallonåblåbär

klätter rosor, kaprifol, clematis, humle,vinranka mm

• Lejonmamman

är det växter som jag kan plantera i en mindre blomlåda?
    Vill gärna ha fina blommor på.

• mariechen

jag har en alpklematis som har överlevt på balkongen i kruka i 3 år nu... världens mest tacksamma planta!!! och växer så det knakar!!!

• hallonåblåbär

jag har planterat klätterrosor i en vanlig kruka och det har gått jättebra,så jag tror att det kommer att gå jättebra med en mindre blomlåda absolut!
    mina föräldrar gör exakt likadant med sina klätterväxer de har veranda igemfört med mig som har vanlig balkong..

• mariechen

jag tycker man kan prova det mesta.. ni får titta runt och se vilka blommor ni gillar, dofter, växtsätt m.m.

Jag har kört allt från japansk blodlönn, klematis, vinbärsbuskar, pelaräppleträd, jordgubbar, smultron, vanliga blommande växter och amerikanska blåbärsbuskar på min balkong.. man får prova sig fram....

• Lejonmamman

alpklematisen verkar ju intressant, låter på tåligheten som en växt för oss.
    Men den ska nog ha en kruka och en plats där den kan stå från år till år eller? Klipper man ner plantan varje höst och ta in krukan?

Till balkonglådan tänkte jag mig nåt som klarar tunt med jord, vad tror ni om luktärter? Har dock hört att dom är lite svåra?
    Kan man köpa dom som planta?

Eller indiankrasse, men den klättrar visst inte självmant utan måste ledas.

Ett annat förslag jag fått är rosenvial men den är flerårig och måste försås och ger inte blommor första året har jag läst.

Jag vill sätta upp trådar och ha nåt som trivs i lite jord som kommer klättra upp och blomma helst hela sommaren

• mariechen
    Lejonmamman skrev 2009-06-06 22:46:29 följande:
    alpklematisen verkar ju intressant, låter på tåligheten som en växt för oss.Men den ska nog ha en kruka och en plats där den kan stå från år till år eller? Klipper man ner plantan varje höst och ta in krukan?Till balkonglådan tänkte jag mig nåt som klarar tunt med jord, vad tror ni om luktärter? Har dock hört att dom är lite svåra?Kan man köpa dom som planta?Eller indiankrasse, men den klättrar visst inte självmant utan måste ledas.Ett annat förslag jag fått är rosenvial men den är flerårig och måste försås och ger inte blommor första året har jag läst.Jag vill sätta upp trådar och ha nåt som trivs i lite jord som kommer klättra upp och blomma helst hela sommaren
    jag har min alpklematis stående i plastkruka ute året runt (bor i uppsala) och har bara en gång när det blev runt 17-20 minus på balkongen svept den i fiberduk... annars har den klarat sig.. vill minnas att man ska klippa dem.. men det har jag aldrig gjort.. den kommer så tacksamt och starkt på våren ändå :D

Indiankrasse satte en väninna till mig.. växte som ogräs.. men behövde ledas precis som du skriver.

Jag sitter själv och funderar på vilken sommarplantering jag ska i mina två balkonglådor.. älskar gräs i olika sorter och det ska kännas mäktigt :D så vi får se hur det blir :D och vad det blir...
  • Lejonmamman

ingen som har förslag till min balkonglåda?

Jag vill sätta upp trådar och ha nåt som trivs i lite jord som kommer klättra upp och blomma helst hela sommaren.

Svar på tråden klätterväxt till balkong?