• Anonym (äcklig)

luktar ost under brösten!!

ursäkta att jag är så äcklig!! skäms verkligen!
    men jag måste bara fråga, jag har ganska hängiga bröst och under lunktar det nästan alltid ost och är blött. är det svamp? brukar bli rött och irriterat och kliar. har behandlat med pevaryl i omgångar men det kommer alltid tillbaka så fort jag slutar smörja. borde man gå till doktorn och kolla upp det??

• Svar på tråden luktar ost under brösten!!
  • Anonym

Det låter som svamp
    Finns även pevaryl i pulverform som man pudrar på och lägger en liten tunn kompress mellan huden och bröstet så det håller sig torrt.
    lycka till!

• Anonym

Ja, gå till vårdcentralen... så där ska du inte behöva ha det. Kanske finns någon bra lösning som du inte har tänkt på!

Är du noga med hygienen? Kan ju också bara vara bakterier?

• Anonym (äcklig)

ja, jag tvättar och torkar torrt noga under brösten.

• Anonym (äcklig)

har haft kompresser förut, men de ramlade bara bort, hittade en i ena byxbenet en gång efter att jag vart på toan :P

• Grizelda

Jag luktar aceton och gammal gubbe mellan brösten så fort jag svettas. Brukar använda vanligt kroppspuder för att huden ska hålla sig torr, för annars blir jag röd och irriterad. Har du stora besvär ska du nog gå till vårdcentralen, för det kan ju hända att du behöver något receptbelagt medel.

• Anonym (bönan)

Tejpa upp dem ovanför axlarna ett par dagar så du luftar ur ordentligt.

• Anonym (äcklig)

Anonym (bönan) skrev 2009-06-05 23:19:44 följande:

Tejpa upp dem ovanför axlarna ett par dagar så du luftar ur ordentligt.
    haha nämen!! så hängiga är de inte :P
  • Anonym (Been there)

Jag hade liknande problem tidigare, men jag blev hjälpt av en ny bh. Så enkelt var det. Jag har stora hängpukor (85F). jag testade med pevaryl (puder och kräm). Det hjälpte, men det kom tillbaka, precis som för dig.
    Men jag fick tipset att skaffa en perfekt BH. En bh som lyfter ordentligt.
    Så mitt tips till dig är att unna dig att gå till ett proffs som kan det här med bh:ar. dom kan hjälpa dig att hitta den perfekta BH:n.
    kanske det är mirakelmedlet även för dig.

Lycka till!!

• Anonym (äcklig)
    Grizelda skrev 2009-06-05 23:19:00 följande:
    Jag luktar aceton och gammal gubbe mellan brösten så fort jag svettas. Brukar använda vanligt kroppspuder för att huden ska hålla sig torr, för annars blir jag röd och irriterad. Har du stora besvär ska du nog gå till vårdcentralen, för det kan ju hända att du behöver något receptbelagt medel.
    så det kanske bara är det att jag blir svettig då?? kanske ska prova med vanligt puder först....
    har även haft en del besvär med underlivssvamp så jag funderar på om det är nåt man kan ha "i kroppen" som kan yttra sig på olika ställen eller så....
  • Anonym (äcklig)

ska nog överväga det där med ny bh....när jag tänker efter så sitter alla mina bhar som skit....

• Anonym (Been there)
    Anonym (äcklig) skrev 2009-06-05 23:24:00 följande:
    ska nog överväga det där med ny bh....när jag tänker efter så sitter alla mina bhar som skit....
    Ja, gör det. Det är helt klart värt det. OK, dom är i regel rätt så dyra, men å andra sidan så slipper du förhoppningsvis besvären och dessutom så håller dom bättre om dom sitter som dom ska.
  • LykkeLee
    Det är ju när det blir fuktigt som bakterier och svamp frodas.. Lukten kommer av den jästbakterie (candida) som bildas i varma och fuktiga miljöer. Då hjälper ju svampmedel bara temporärt, men sen kommer ju problemen tillbaka så snart du slutar smörja. Så se till att tvätta dig, torka torrt (gärna lufttorka om du har möjlighet) och sedan pudrar du med pevarylpuder (så länge du har besvär och sedan ytterligare tre dagar sedan du är besvärsfri) och så skaffar du dig en rejäl och bra BH. Då ska du nog slippa dom här besvären sedan.

Jag låter som värsta svampexperten, men har jobbat som undersköterska i 16 år och sett och provat det mesta med mina patienter så då känns det ju bra att kunna dela med sig av sina erfarenheter.

Lycka till
  • Grizelda

Det är absolut en bra idé. Minns en gång när jag var på semester, och inte kunde fatta varför jag hade röda halvmånar under brösten varenda kväll. Det var bh-resåren som hade gett upp i värmen, kom jag på .
  • LykkeLee
    Anonym (äcklig) skrev 2009-06-05 23:22:18 följande:
    så det kanske bara är det att jag blir svettig då?? kanske ska prova med vanligt puder först.... har även haft en del besvär med underlivssvamp så jag funderar på om det är nåt man kan ha "i kroppen" som kan yttra sig på olika ställen eller så....
    Det kan ju naturligtvis vara svett också, men luktar det lite jäst/syrligt så är det oftast svamp. Den bakterien kan frodas varhelst på kroppen där det är varmt och fuktigt, inte bara i underlivet.
  • Anonym (Been there)

glöm inte att tvätta BH:n ofta när du har besvär. Annars så försvinner det aldrig...

• Anonym (äcklig)

min mamma är uska så därför prova jag kompresserna bland det första jag gjorde, men efter att ena hamna på vift så strunta jag i det och sen våga jag inte berätta att jag har haft fortsatta besvär (började i januari)...

• Anonym (äcklig)

tack för alla tips!! har lagt dem på minnet och ska definitivt införskaffa ett par nya bhar (i absolut rätt storlek)
    tack!

• Anonym (deo)

deo under tuttarna är bra!

• Anonym (äcklig)

Anonym (deo) skrev 2009-06-05 23:36:17 följande:

deo under tuttarna är bra!
    deo? men min hud är så skör där under så de vågar jag inte, de lär sviiiiida...
Svar på tråden luktar ost under brösten!!