• LykkeLee

Skor för breda fötter..Snälla nån som vet??????

Jag har världens skummaste Kalle anka fötter.. i längd är jag stl 36 men i bredd storlek 40.. Jag kan inte köpa skor i storlek 40 heller för då glappar dom i hälen.. Just nu går jag omkring i skategympaskor på vintern och crocs på sommaren.. Hur kul är det liksom???? Nån som kan hjälpa mig??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-05 23:08
    Nej men vad skriver jag.. det är ju inte JAG som är i storlek 36 på längden och 40 på bredden.. (iofs är jag lite för bred för min längd, men det hör ju inte riktigt hit) det är mina fötter som är för korta för sin bredd eller hur jag ska uttrycka mig... (låter skumt hur jag än skriver.. hoppas någon fattar..)

• Svar på tråden Skor för breda fötter..Snälla nån som vet??????
  • Airlee
    LykkeLee skrev 2009-06-05 23:06:15 följande:
    Ingen???? Är jag dömd till crocs-fötter hela sommaren??? Hujedamej...
    Låt bli crocsen kvinna!

Jag vet att Ellos har haft en del modeller där man har kunnat välja lästvidd men har tyvärr ingen koll på om det finns nu. Du kanske kan kika iaf? Annars tycker jag att du ska gå in i en bra skoaffär och fråga om de har någonting som kan tänkas passa. Jag har hört att det finns ställen på nätet där man kan måttbeställa skor men det kostar nog en del kan jag tänka mig.
  • fin4

I USA fanns det oftast två olika fotbredder på varje storlek i skorna (om du förstår hur jag mena) när jag var där. Lite långt ifrån Sverige men kanske kan man handla via nätet? Det fanns oxå nästan alltid mycket stora storlekar för kvinnor och män, något som är svårt att få tag på här (tyvär). Hoppas du hittar nått.

• LykkeLee
    Airlee skrev 2009-06-05 23:14:00 följande:
    Låt bli crocsen kvinna! Jag vet att Ellos har haft en del modeller där man har kunnat välja lästvidd men har tyvärr ingen koll på om det finns nu. Du kanske kan kika iaf? Annars tycker jag att du ska gå in i en bra skoaffär och fråga om de har någonting som kan tänkas passa. Jag har hört att det finns ställen på nätet där man kan måttbeställa skor men det kostar nog en del kan jag tänka mig.
    Men jag bor i HÄRNÖSAND.. här har vi två butiker med skor och de är synnerligen anpassade för smalfotade personer.. Dom skulle nog granska mig från topp till tå (för att då fästa blicken på mina crocs-beklädda fossingar) och tänka att jag var ett hopplöst fall..
  • LykkeLee
    fin4 skrev 2009-06-05 23:24:34 följande:
    I USA fanns det oftast två olika fotbredder på varje storlek i skorna (om du förstår hur jag mena) när jag var där. Lite långt ifrån Sverige men kanske kan man handla via nätet? Det fanns oxå nästan alltid mycket stora storlekar för kvinnor och män, något som är svårt att få tag på här (tyvär). Hoppas du hittar nått.
    Ja det hoppas jag med.. och att beställa skor från ett annat land lär gå uselt då min engelska läsförståelse kan liknas vid ett tredjeklassares.. dvs jag begriper ingenting av vad som står på såna sidor och det lär sluta med att jag hamnar på en fraktavgift på 400 kr +plus tullavgifter osv..
  • Airlee
    LykkeLee skrev 2009-06-06 11:08:48 följande:
    Ja det hoppas jag med.. och att beställa skor från ett annat land lär gå uselt då min engelska läsförståelse kan liknas vid ett tredjeklassares.. dvs jag begriper ingenting av vad som står på såna sidor och det lär sluta med att jag hamnar på en fraktavgift på 400 kr +plus tullavgifter osv..
    Hittade den här sidan, borde nog vara rena paradiset för dig: www.justwideshoes.com/ Massor av skor där man kan välja vidd själv! Tyvärr fraktar de inte till Sverige men man kan komma runt det om man använder en mail forwarding service som t.ex. den här

www.myus.com/index.shtml

Det blir ju inte jättebilligt, skulle spontant gissa att du landar kring 1500 totalt (frakt inkluderad) om du väljer skor med normalpris, men använder du dem ofta och till och med flera säsonger så är det kanske inte så farligt?
  • mannehund

Om du vill ha förslag på ett märke så är "Rieker" bra. Och om du vill ha förslag på affär så finns det en i Göteborg som heter Bekväma skor som säljer alla avarter som finns; korta, breda, låååånga, smala.... Kanske har de en katalog eller webaffär, jag vet inte. Leta upp dem på nätet och ring och hör om inte annat, eftersom du bor i norr. Jag har själv jätteproblem med breda fötter plus att de svullnar mycket under dagen, men jag är skitnöjd med Rieker, som finns i vanlig skoaffär. De är lite dyrare, men jättebra. Ett tyskt märke är det med många olika modeller både i sandaler, skor, finskor... Sen måste jag säga att på jobbet har jag sandaler och då har jag alltid fått köpa scholl i storlek 40 och herrmodell, eftersom dom har bredare läst. Men nu har scholl dammodell fått bredare läst också så dom kanske du kan ha om du vill ha sandaler. Köp då inte några gamla som dom rear ut utan fråga efter nya med bred läst....Jättesköna! Lycka till!

• Atamon

Jag har samma problem! samt att jag dessutom har högt valv vilket gör att många märken går helt bort, helt lönlöst att prova dessa med andra ord. Jag är gravid nu och samlar mycket vatten i fötterna, de ser ofta ut som runda bollar så jag kan inte ens ha typ Crocs (dessutom så får jag grymt ont i fötterna av dom).

Men.. jag var och investerade i ett par Ecco "träningsskor" trots att jag inte är så förtjusta i sådana och särskilt inte nu till sommaren, men jag hade som inget val. Jag hittar ingen bild på dom nu men de är röda och fina och lätta. Ingen knytning vilket är praktiskt för mig nu, och har nät på sidorna vilket gör att de inte blir så varma. Ecco har en hel del snygga sandaler och andra skor, som jag skulle kunna ha haft om det inte vore så att vattensamlande gjorde att fötterna som ut som två kasslerklumpar i nät när remmarna gick över foten....

Däremot så blev det ett par sandaler av märket Ara.
    Andra märken som skulle ha passat är bla Rieker, Rohde men det tar tid att prova och hitta de som inte ser så "tantiga" ut... Tyvärr så kostar ju dessa märken en slant men vad gör man.

I varje fall så bor jag i Sundsvall och köpte skorna här, det är ju inte så långt mellan Sundsvall och Härnösand. Både i Birsta och inne i stan finns bla både Ecco och Eurosko som har dessa märken

• mannehund

Ecco? Som är kända för att ha smal läst till och med på barnskor...? Då kan du inte ha så breda fötter.... Har letat Ecco tidigare eftersom de gör ganska snygga friluftsskor, men får inte i fotet i ett enda par...Jag har hittat jättefina Rieker, som är ballerinamodell, och inte ett dugg tantiga, men jag håller med om att i vissa affärer så riktar dom in sig på tantskor.... De har kanske efterfrågan på just det... Men nu var det inte mina fötter vi skulle prata om, utan hjälpa Svartfågel att hitta nåt bra. Blev bara häpet förvånad över Ecco....

• Atamon
    mannehund skrev 2009-06-06 11:59:01 följande:
    Ecco? Som är kända för att ha smal läst till och med på barnskor...? Då kan du inte ha så breda fötter.... Har letat Ecco tidigare eftersom de gör ganska snygga friluftsskor, men får inte i fotet i ett enda par...Jag har hittat jättefina Rieker, som är ballerinamodell, och inte ett dugg tantiga, men jag håller med om att i vissa affärer så riktar dom in sig på tantskor.... De har kanske efterfrågan på just det... Men nu var det inte mina fötter vi skulle prata om, utan hjälpa Svartfågel att hitta nåt bra. Blev bara häpet förvånad över Ecco....
    Jag lovar dig, jag har breda fötter! (folk kommenterar dom alltid!) men jag förstår att du blir förvånad eftersom jag också tidigare inte haft någon större lycka med Ecco. Att jag kunde ha dessa är möjligtvis för att de är lite elastiska och töjer sig efter foten och sitter bra på (stödet runt om är bra för mig nu)

Men du har helt rätt i att Rieker är ett bra tips och det märket hittar Svartfågel i Sundsvall om de inte har i Härnösand.
Svar på tråden Skor för breda fötter..Snälla nån som vet??????