• qontricas

Ni som HAR/HAFT magsår hjälp mig!

Hej
    Jo jag har haft ont i magen sedan slutet av mars..
    Det är vid en viss punkt under vänstra revbenet.. När jag äter blir det värre.. Då pulserar hela magsäcken. Jag har varit inne på akuten och sedan har jag blivit kallad till en gastroskopi som inte kommer bli av förrän 1 aug.. Har även magkatarrs liknande symtom.. Att det flyttar sig runt i tarmarna och obehagkänsla i maggropen.. Men det som är mest jobbigt är denna pungt under vänstra revben som trycker och irreterar hela tiden.. Det svider liksom.. Och när man äter gör det mycket ont..

Jag har även ätit mycket ipren som kan orsaka magsår.. Så det kanske inte är denna välkända bakterie som har gjort detta.. Jag åt även mycket fibrer innan jag blev sjuk..

Du som har haft magsår!!! Hur kände du dig???
    När blev ditt sår läkt??? Vad åt du för medicin??
    Jag har ätit omperazol i fem veckor och jag är inte värst mycket bättre ändå!!

HJÄLP!!!!

• Svar på tråden Ni som HAR/HAFT magsår hjälp mig!
  • Rönne

Jag har haft magkatarr som orsakades av stress och heliobakter pylori.
    Dom gjorde en gastroskopi på mig och hittade dom små liven. Fick äta tre sorters penicillin för att ta död på dom. Dessa bakterier ligger latent vilande hos 50% av befolkningen så där dom får en chans så förökar dom sig.

Jag hade frätningar på tolvfingertarmens mynning (längst ner i magsäcken) När jag åt kändes det som is i magen. Men det kan kännas olika för alla. Några syrahämmare hjälpte inte för mig.
    Min mamma hade blödande magsår men kände ingenting. Antagligen för att hon hade så många andra problem.

Hur är avföringen? Är den mörk?blod?
    Vad äter du? Tänk på att stoppa i dig basisk, lättsmält mat som inte fräter på magslemhinnan. Den återbildas mycket snabbt bara den får chansen.

• qontricas

Det känns som en värk som drar längst med vänstra revbenet emot solar plexus.. Läkaren tog även där när jag undersöktes.. Sedan när jag äter (senaste dagarna hela tiden) så gör det ont under vänstra revbenet långt upp utåt sidan.. Och att det drar inåt magen oxå. Obehagskänsla.. Som att det vandrar lite oxå.. Jag tittar på avföringen hela tiden (PHU) Det ser för det mesta bra ut faktiskt.. Det har hänt att det är väldigt mörkbrunt ibland.. Så då blir jag konfunderad.. Jag har haft blod oxå men det är pågrund av en spricka jag har sett efter ; ) (FÖRLÅT MIG)

Jag vet inte riktigt vad jag ska äta faktiskt : / Fick inga direkta svar av min okunniga läkare.. Men jag får ont av tunga saker.. Och nåt som jag verkligen får ont av är grova saker som mörkt bröd.. Kan absolut inte äta min musli som jag vanligtvis alltid har ätit.. Nu har jag ätit havremuslin i två dagar och det gjorde inte alls det bättre precis.. Fibrer verkar inte funka..

Testade en snus för två veckor sedan det skulla jag inte göra (idiot jag vet)

Vissa dagar tycker jag att det är bättre andra dagar sämre. Ska inte på gastroskopin förran runt 1 aug.. Så ska man leva med detta hela tiden...

När man söker på magbesvär tycker jag att det låter mest likt mina symtom..
    Jag har inga diareer eller illamånde...

Vad tror du/ni????

Om du har några mera tips så lämna dem gärna!!!

Tusen tack för ditt svar

• Rönne

Ofta blir man illamående vid magsår. Alla sädesslag var bara att lägga på hyllan för min del. Såg sedan att det är mycket försurande på en lista jag hittade. Jag ska se om jag kan skicka listan till dig på nått sätt. Den är faktiskt bra att gå efter när man vill vara snäll mot magen. Så ajabaja för havremuslin. Det är konstigt nog nått av det suraste spannmål du kan sätta idig.

• qontricas

Nu har jag läst lite om basisk mat..
    Det låter faktiskt sunt.. Iom att magen säkert är alldeles för sur och behöver att läkas.. Så man får tänka om lite.. Jag äter fil med havremusli varje dag nu i våras.. Och det är absolut inte basiskt... Sedan så äter jag "vanlig mat till middag, typ husman" och på helgerna blir det kanske mer vit bröd choklad och kött vilket inte heller är bra om man ska äta basiskt...

Det var bra tips!!

• Rönne

Jepp, inte lätt att bryta gamla vanor men kan kännas nödvändigt när man inte mår bra. Ta gärna kosttillskott med kalcium/magnesium som hjälper till att basa syrorna. Min man kunde helt sluta med sin novalukol när vi började med det. Mycket frukt och grönt alltså. Man får börja lite försiktigt eftersom det blir mycket fibrer och magen kan reagera på dom men den vänjer sig fort.

• qontricas

Vad gullig du är som hjälper mig!!!
    Har idag beställt tid hos en privatläkare som håller enbart på med magen/tarmen.
    Jag ska gå ditt på onsdag!! Alltså det är helt sjukt att havremusli är så surt... och det har jag ätit i massor+Ipren kanske en kombination som orsakat min hemska mage??? Om du vill så kan du mer än gärna skicka din lista till min mail adress som är qontricas@hotmail.com TUSEN TUSEN TACK FÖR DINA SVAR
    KRAM

• Rönne

Jag är bara glad om jag kan vara till hjälp. Jag år knäckebröd och drack fullkornsvälling när jag var dålig. Knäckebröden var väl en sak men inte ens fullkornsvällingen fixade magen. Det var bara att lägga på hyllan.

Ipren tål inte alla. Maken får världens magknip av bara en tablett.

Har mailat listan till dig. Hoppas du får nytta av den

Kram!

• Am00ira

Hur gick det? Var det magsår? Känner så igen mig i din beskrivning. 

Svar på tråden Ni som HAR/HAFT magsår hjälp mig!