• Amber1975

Bleka tänderna

Jag vill bleka tänderna. Funkar det att göra själv? Behöver en massa tips och råd.

• Svar på tråden Bleka tänderna
  • I have a kid
    Amber1975 skrev 2009-06-03 13:17:36 följande:
    Jag vill bleka tänderna. Funkar det att göra själv? Behöver en massa tips och råd.
    kan bara säga att jag åxå funderade på det. Men smart som jag var så råd frågade jag min tandläkare & han sa på engång

att: Om du bleker tänderna 1 gång så får du hålla på helatiden & offta och eftersom att varje blekning gör att tänderna får små sprickor så är det inte bra. Sen sa ha även

att: om du nu endå gör det så gör det hos en tandläkare INTE själlv-

jag struntade i det eftersom att jag inte ville hålla på å bleka helatiden å få sprickor på tänderna
  • Neko

Varför måste man hålla på hela tiden och ofta om man väl gjort det en gång?

• Dynamic

Jag har blekt två gånger på 5 år tänderna blir sååå fint vita jättelänge, köpte för typ 49 eller 99:- på tradera båda gångerna!

Få det bara inte på tandköttet, jag blev av med lite tandkött {#lang_emotions_embarassed}

• I have a kid
    Neko skrev 2009-06-04 07:09:26 följande:
    Varför måste man hålla på hela tiden och ofta om man väl gjort det en gång?
    för att då det blir sprickor i tänderna så blir dom missfärgade lätt enligt torbjörn min tandläkare :
  • Dynamic
    I have a kid skrev 2009-06-04 07:16:12 följande:
    för att då det blir sprickor i tänderna så blir dom missfärgade lätt enligt torbjörn min tandläkare :
    fast det där låter som BS. Emaljen är inte så klen, och är den det har man ju problem redan innan. Jag har kraftigt skadade tänder efter att ha fått anisktet sönderslaget, och inte ens då så har jag råkat ut för det din tandläkare nämner.

Mest troligt är det så att de helst vill sälja samma saker som du kan köpa själv fast 100 gånger dyrare.
  • I have a kid
    Dynamic skrev 2009-06-04 07:21:20 följande:
    fast det där låter som BS. Emaljen är inte så klen, och är den det har man ju problem redan innan. Jag har kraftigt skadade tänder efter att ha fått anisktet sönderslaget, och inte ens då så har jag råkat ut för det din tandläkare nämner.Mest troligt är det så att de helst vill sälja samma saker som du kan köpa själv fast 100 gånger dyrare.
    fast han rådde till att INTE BLEKA
  • Dynamic
    I have a kid skrev 2009-06-04 07:29:02 följande:
    fast han rådde till att INTE BLEKA
    Fast det skrev du inte.
  • I have a kid
    Dynamic skrev 2009-06-04 07:39:21 följande:
    Fast det skrev du inte.
    nej ser det..... men han avrådde mig.
  • Dynamic
    I have a kid skrev 2009-06-04 07:42:03 följande:
    nej ser det..... men han avrådde mig.
    Äsch, kändisarna gör ju det och deras tänder ramlar ju inte ut.

Mina mår iallafall bra fortfarande efter 5 år, jag var rökare tills för ett par månader sedan, dricker asofta rödvin och har snusat (blandmissbrukare...)
  • I have a kid
    Dynamic skrev 2009-06-04 07:43:22 följande:
    Äsch, kändisarna gör ju det och deras tänder ramlar ju inte ut. Mina mår iallafall bra fortfarande efter 5 år, jag var rökare tills för ett par månader sedan, dricker asofta rödvin och har snusat (blandmissbrukare...)
    det vet man inte..

a då har du tur då...
  • Dynamic
    I have a kid skrev 2009-06-04 07:45:11 följande:
    det vet man inte.. a då har du tur då...
    Fast mina var ju sjukt gula innan, och har så mycket skador. Kan fotta dom och lägga upp en bild på skillanden mellan min under och överkäke så kan ni se skillnaden!
  • Neko

Jag skulle vilja bleka mina, det gör inget om de blir lite missfärgade sedan om det är hyfsat jämt över tänderna. Jag har dock haft vita fläckar på framtänderna sedan jag var liten, tänkte att om man bleker så kanske det syns lite mindre =)

• Dynamic
    Neko skrev 2009-06-04 07:56:14 följande:
    Jag skulle vilja bleka mina, det gör inget om de blir lite missfärgade sedan om det är hyfsat jämt över tänderna. Jag har dock haft vita fläckar på framtänderna sedan jag var liten, tänkte att om man bleker så kanske det syns lite mindre =)
    Du kan se hur det blir med vita fläckar på min högra framtand, de syntes sjukt mycket innan, och jag var rädd för att de vita skulle bli vitare med, men det blev dom inte. Nu smälter dom nästintill in i resten av tandfärgen!
  • wh24

Jag har en bekant som jobbar som tandhygienist och när jag ville att hon skulle bleka mina tänder, så avrådde hon mig från det direkt. Motiveringen var att den syra av vilken består blekmedlet förstör tandemalj till en viss grad, vilket kan leda till karies, sprickor och mer hål i tänderna, samt ilningar i tänderna och ökad känslighet mot varmt/kallt/surt/sött. Dessutom kan dem aldrig vara säkra på att det inte uppkommer några missfärgningar på tänderna, sådana som inte syns men aktiveras vid blekning. Så jag avstod... Vill inte få problem senare med tänderna, speciellt när man inte tycker att tandläkarbesök är världens roligaste.

• Dina08

Man kan göra det hos tandläkaren för 1500 kr/käke. Låter tryggare än att fixa själv. Om du ska bleka själv, köp kit från apotek. Nu använder jag en dyr tandkräm som bleker lätt utan att skada emaljen.

Svar på tråden Bleka tänderna