• kardemummakrydda

VAB och receptionist? Vem tar över i receptionen??

Jag är mamma och arbetssökande och undrar vad för jobb jag bör satsa på? Det är som så att jag undrar hur det går för receptionister tex.

För helt plötsligt kan ju förskolan ringa och säga att sitt barn blivit sjuk och någon måste hämta.

Kanske man då ej har någon annan som kan hjälpa till och det gör så att man måste gå ifrån sin receptionen och vem tar då över...Kanske arbetsgivaren inte accepterar det i långa loppet.

Som arbetande förälder krävs väll ett flexibelt jobb eller? Många arbetsgivare kanske inte gillar all den frånvaro som det kanskeblir?

• Svar på tråden VAB och receptionist? Vem tar över i receptionen??
  • MKAsson

Men det kanske inte är du som behöver VAB:a varje gång ditt barn blir sjukt? Andra föräldern, mormor, morfar, farmor eller farfar kan ju kanske också hjälpa till...

Rent allmänt är det väl så att VAB är något en arbetsgivare får räkna med, men om frågan kommer upp vid en anställningssituation kan det ju vara bra att berätta vilka mer som kan hjälpa med att VAB:a så att arbetsgivaren kan känna att du inte kommer vara borta allt för mycket.

Lycka till med jobbsökandet!

• kardemummakrydda

Tyvärr har vi ingen i vår närhet som kan hjälpa till med så kort varsel. Isåfall min man men han har ofta viktiga möten och jobbar långt bort.

MKAsson skrev 2009-05-30 16:08:07 följande:
    Men det kanske inte är du som behöver VAB:a varje gång ditt barn blir sjukt? Andra föräldern, mormor, morfar, farmor eller farfar kan ju kanske också hjälpa till... Rent allmänt är det väl så att VAB är något en arbetsgivare får räkna med, men om frågan kommer upp vid en anställningssituation kan det ju vara bra att berätta vilka mer som kan hjälpa med att VAB:a så att arbetsgivaren kan känna att du inte kommer vara borta allt för mycket. Lycka till med jobbsökandet!
  • SaramedM
    kardemummakrydda skrev 2009-05-30 16:10:29 följande:
    Tyvärr har vi ingen i vår närhet som kan hjälpa till med så kort varsel. Isåfall min man men han har ofta viktiga möten och jobbar långt bort.
    det kommer att ligga dig i fatet oavsett vilket jobb du söker tyvärr
    och jag kan till viss del förstå arbetsgivarna också även om det är hopplöst som förälder

Jag söker också jobb just nu och man märker direkt en sväning när man berättar att man har ett funktionshindrat barn( extra mycket vab i mitt fall)
  • tintilar

Nu har jag inga barn men jag kan ändå tvingas gå hastigt från arbetet av olika anledningar. Jag kan bli sjuk själv eller som för ett år sen, när min häst hittades allvarligt skadad i sin hage. Första året på arbetet var jag ensam i receptionen/växeln men numera är vi två i receptionen. Det sistnämnda hände dock mitt i semestertider så min kollega kunde inte ta över.

I mitt fall brukar vi i första hand ringa vårt bemanningsföretag, där vi har ett antal konsulter som gått på "upplärning" hos oss tidigare. Vi har hela tiden 2-3 st konsulter som kan sköta receptionen och växeln.

Men det händer att alla är upptagna med andra uppdrag, efter som att de är konsulter åt andra företag också, och då hoppas min chef in (som i vanliga fall arbetar på kundservice där hon också är chef).

Alla kan bli sjuka eller tvingas lämna sitt arbete hastigt. Sen finns det ju tjänster där det är mer eller mindre önskvärt. Min sambo som jobbar på byggen har väldigt svårt att lämna sitt jobb efter som att hela bygget kan vara beroende av att han är på plats. Det är mycket lättare att ta in ngn att göra mitt jobb än vad det är att ersätta honom.

Svar på tråden VAB och receptionist? Vem tar över i receptionen??