• Anonym

Plötslig spädbarnsdöd

Hur vanligt är det med plötslig spädbarnsdöd?

• Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd
  • Mirva

Ungefär 25-30 spädbarn dör per år, så ja ett barn av 4000 stämmer. Om man köper en trisslott och föder ett barn samma år, så har man lika stor chans att vinna 250 kronor på trisslotten som man riskerar att ens barn dör i PSD. Jag rekommenderar att man har ett andningslarm till sitt barn.

• southernbelle

Mirva, sa har jag aldrig tankt. Usch det later laskigt. Nu blir jag annu mer nojjig for PSD. Har i USA skrammer dom upp en som bara den och jag vet att det ar ovanligt med PSD men anda ar jag sa himla orolig for det.

• Mirva
    southernbelle skrev 2009-06-02 02:13:22 följande:
    Mirva, sa har jag aldrig tankt. Usch det later laskigt. Nu blir jag annu mer nojjig for PSD. Har i USA skrammer dom upp en som bara den och jag vet att det ar ovanligt med PSD men anda ar jag sa himla orolig for det.
    Det tjänar ingenting till att nojja sig för någonting. Min son dog i PSD för fyra år sedan. Om jag hade haft ett andningslarm hade chansen varit större att han skulle ha levt i dag. Till min dotter som föddes för 1 1/2 år sedan hade jag ett andningslarm, jag kände mig inte speciellt nojjig.

Vad som helst kan hända när som helst och det tjänar ingentill till att oroa sig, det viktiga är att ta vara på tiden man har med sitt barn.
  • Mirva
    Turran skrev 2009-06-02 02:23:17 följande:
    Lite om PSD och vad man kan göra för att minska risken: www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9337/h...
    ´

Fast det där är ju felaktigt som de skriver, att PSD är mycket ovanligt, det är ju en av de vanligaste dödsorsakerna bland spädbarn, ja bland barn över huvud taget. Det dör fler spädbarn i PSD än vad det dör barn 0-14 år i trafikolyckor eller barn i cancer. Hur många barn ska dö om de ska klassa det som vanligt?
  • southernbelle

Mirva, beklagar vad som hande med din son! Jag kommer verkligen skaffa ett andningslarm till nasta barn sa jag inte ligger vaken hela natterna och lyssnar efter hans andetag som jag har gjort nu i ett halvar. Nu borjar jag antligen slappna av lite och far ivarjefall sova nagon timme per natt

• Mirva
    southernbelle skrev 2009-06-02 03:54:15 följande:
    Mirva, beklagar vad som hande med din son! Jag kommer verkligen skaffa ett andningslarm till nasta barn sa jag inte ligger vaken hela natterna och lyssnar efter hans andetag som jag har gjort nu i ett halvar. Nu borjar jag antligen slappna av lite och far ivarjefall sova nagon timme per natt
    Tack. Ja, jag kände mig trygg med andningslarmet till min dotter. Andningslarmet är ju ingen hundraprocentig trygghet, men vetskapen att jag åtminstone skulle få vara med henne om något skulle hänt och skulle få möjlighet att försöka rädda henne, det gjorde mig trygg.
  • noraa

Den siffra som brukar anges för svenska förhållanden är 0,28 fall per 1000 barn.

De rekommendationer som ges till föräldrar angående att skydda barn från plötslig spädbarnsdöd har diskuterats eftersom det rör sig om korrelationer och inte kausalsamband. Det finns forksning som tyder på att vissa barn har en medfödd svaghet och därför inte skulle ha överlevt oavsett fysisk position eller annat. För tidigt födda barn drabbas i högre utsträckning än fullgångna barn.

Det finns data som visar att riskfaktorer är nikotin, magläge/sidoläge, samsovning (i många fall har man inte kunnat utesluta kvävning).

Napp verkar ha en skyddande effekt.

• lowi75

Köp andningslarm! Vi hr det fortfarande till vår 2-åring men inte pga att vi är rädda för PSD för risken är noll nu men tänk va skönt när han har hög feber och kanske magsjuka, när han ligger i egen säng i eget rum. Trygghet med larm!

• Anonym

Alla ni som är oroliga: Köp larm!
    Och nej risken är inte noll när barnet är 2 år heller.
    Det är särskilt pojkar som drabbas och det finns en risk ända upp i förskoleåldern dvs 6 år.
    Jag vill inte skrämmas men jag är skrämmande medveten om hur länge faran finns, och jag kommer inte lita på någon nästa gång som säger att man kan vara utan larm!
    Hade vi stått på oss om larm till vår pojke, hade han kanske levt idag!
    Larm och kurs i hjärt och lungräddning för barn, kommer jag investera i om vi får syskon!

• malinkat

Finns mer forkning än jag trodde - barnens läkare här i Tyskland forskar i ämnet, här är en av artiklarna som rör PSD - fackspråk förståss.... men söker man mer på hans namn + SIDS (Henning Wulbrand) hittar man mer artiklar. De andra författarna forskar också.

jap.physiology.org/cgi/reprint/85/6/2314.pdf

Svar på tråden Plötslig spädbarnsdöd