6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?
Idag blev min tjej lite ledsen då två fröknar påpekade för henne att hon ska använda kniv i matsalen när hon äter. Hemma är vi inte alls noga med det. Bara man sitter och äter fint och i sin takt och det inte finns massa slask runtomkring så bryr jag mig inte ett skvat ifall hon använder kniv eller ej.
Hon kan använda bestiken men tycker kniven är jobbigt att använda. Om hon äter stor köttbit och den är mör delar hon den med gaffeln i annat fall spetsar hon den på gaffeln och biter små bitar av den. Har aldrig varit ett problem. Men tydligen två av fröknar i skolan tycker annat. Vad göra? För jag bryr mig verkligen inte om hon använder sig av kniv eller ej om hon inte själv vill göra det.
Men ska fröknarna verkligen ställa krav på barnen i 0:an att äta korrekt med båda bestiken? (jag påpekar igen att hon inte alls är "grisigt", har aldrig varit när hon äter. Har alltid haft utmärkt bordskickt.) Det är bara det där med kniven......
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 14:25
föresten : hur äter ni eran kyckling? Med kniv och gaffel eller med händerna?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 15:00
SVAR på kyckling -
händer eller bestik?
jobbade i en 5 stjärnigt restaurang i Schweiz för ett tag sen. Hade en gemensam bjudning 15 - 20 personer. Jag tog fram kniv och gaffel och rensade benet väldigt fint. MEN - alla vid matbordet slutade äta och stirrade på mig. Att använda bestick för att äta kyckling var tydlingen det löjligaste de varit med om.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 22:05
hon KAN äta med kniv och gaffel. Och kan sköta sig utmärkt enligt etiketen eller var den nu må kallas vid middagsbjudningar, restaurangbesök osv.
Det jag inte förstår är hettsen kring det. Det måste ju finnas viktigare saker än att hacka på en 5 åring att ajabaja nu så SKA du äta med kniv för vi säger det.
Sådant kommer automatiskt, eftersom "alla andra gör det" med tiden. Vem av oss inte kan äta med bestick, eller väljer att låta bli vid finare evenemang? Undrar vem vågar göra så för att inte få alla gästers blickar på sig för att man brutit etiketen.... hahaha
hon kan äta med bestick, OK? Att hon inte gör det är hennes val. Hon kommer nog att välja den rätta väggen när hon mognar till insikten om ETIKETSBROTT om hon inte använder sig av kniv och gaffel.
Puff, jag undrar - skulle jag inte ha öppnat tråden i SANDLÅDAN istället.... för vekligen... suck