• sunsed1

6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?

Idag blev min tjej lite ledsen då två fröknar påpekade för henne att hon ska använda kniv i matsalen när hon äter. Hemma är vi inte alls noga med det. Bara man sitter och äter fint och i sin takt och det inte finns massa slask runtomkring så bryr jag mig inte ett skvat ifall hon använder kniv eller ej.

Hon kan använda bestiken men tycker kniven är jobbigt att använda. Om hon äter stor köttbit och den är mör delar hon den med gaffeln i annat fall spetsar hon den på gaffeln och biter små bitar av den. Har aldrig varit ett problem. Men tydligen två av fröknar i skolan tycker annat. Vad göra? För jag bryr mig verkligen inte om hon använder sig av kniv eller ej om hon inte själv vill göra det.

Men ska fröknarna verkligen ställa krav på barnen i 0:an att äta korrekt med båda bestiken? (jag påpekar igen att hon inte alls är "grisigt", har aldrig varit när hon äter. Har alltid haft utmärkt bordskickt.) Det är bara det där med kniven......

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 14:25
    föresten : hur äter ni eran kyckling? Med kniv och gaffel eller med händerna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 15:00
    SVAR på kyckling -

händer eller bestik?

jobbade i en 5 stjärnigt restaurang i Schweiz för ett tag sen. Hade en gemensam bjudning 15 - 20 personer. Jag tog fram kniv och gaffel och rensade benet väldigt fint. MEN - alla vid matbordet slutade äta och stirrade på mig. Att använda bestick för att äta kyckling var tydlingen det löjligaste de varit med om.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 22:05
    hon KAN äta med kniv och gaffel. Och kan sköta sig utmärkt enligt etiketen eller var den nu må kallas vid middagsbjudningar, restaurangbesök osv.

Det jag inte förstår är hettsen kring det. Det måste ju finnas viktigare saker än att hacka på en 5 åring att ajabaja nu så SKA du äta med kniv för vi säger det.

Sådant kommer automatiskt, eftersom "alla andra gör det" med tiden. Vem av oss inte kan äta med bestick, eller väljer att låta bli vid finare evenemang? Undrar vem vågar göra så för att inte få alla gästers blickar på sig för att man brutit etiketen.... hahaha

hon kan äta med bestick, OK? Att hon inte gör det är hennes val. Hon kommer nog att välja den rätta väggen när hon mognar till insikten om ETIKETSBROTT om hon inte använder sig av kniv och gaffel.

Puff, jag undrar - skulle jag inte ha öppnat tråden i SANDLÅDAN istället.... för vekligen... suck

• Svar på tråden 6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?
  • Starkast

Det är nog på tiden att hon lär sig använda kniven vid maten

En sak är det ju hemma, men bland folk ställs det ju lite högre krav på var och en. En 6-åring är inte liten längre.

Sen en annan parantes..
    Tycker det är hemskt att kalla dem för "nollor", precis som om de vore dumma i huvudet.

• Stårschan

Ja, det tycker jag. OK om det är mat som inte behöver skäras, men jag tycker att det är otroligt dåligt bordsskick att spetsa en hel köttbit på gaffeln och sedan sitta och gnaga av den. Det kan vara OK om man sitter runt en lägereld, men banne mig inte vid dukat bord! Jag tycker att fröknarna gör helt rätt som försöker lära din dotter lite mer bordsskick än det hon får lära sig hemma.

• Stårschan

Dessutom gäller skolans regler i skolan. Hur skulle det vara om våra barn inte behövde lyssna på sina fröknar bara för att de blev ledsna och tyckte att det var tråkigt att äta riktigt / räcka upp handen / skriva siffror / vara ute på rasten?

• sunsed1
    Starkast skrev 2009-05-27 14:12:31 följande:
    Det är nog på tiden att hon lär sig använda kniven vid maten En sak är det ju hemma, men bland folk ställs det ju lite högre krav på var och en. En 6-åring är inte liten längre.Sen en annan parantes..Tycker det är hemskt att kalla dem för "nollor", precis som om de vore dumma i huvudet.
    Hon kan ju använda den , men tycker det är jobbigt. Och verkligen det är ju inget med det , varför måste man använda den ifall man klarar sig lika bra utan? Det där med "nollor" - de är ju inte 1 or än. Och kalla de bara 6 åringar är också vilseledande, min tjej är 5 1/2, flera i klassen har fyllt 7 och det finns två som är 8.....sååå. Frågan var det där med kniven.....jag vill inte tvinga en ju.... påminner mig om elaka mattanter som tvingade oss när vi var små att äta upp maten, vare sig den var äckligt eller inte, och massa annat.....
  • Stargirl

Vi är jätte noga med att skära maten med kniven på tallriken. Absolut INTE att barnet plockar upp en stor klump mat och biter av delar. Det accepteras inte som bra bords skick i våran familj av en 6 åring.

Jag tycker att det är bra att fröknarna kräver bords skick. Alla får inte det hemifrån.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • sunsed1

ojdå. suck, så duktiga ni är allihoppa. Smulor och slask runt talriken är jag dock mega nogrann med. Och det där att man ska sitta upprätt och över tallriken håller jag också stenhårt på. Jag ser ju andra barn när de äter att massa hamnar bredvid, eller på golvet. Smulor eller att det droppar av såsen. Det tycker jag är dåligt bordskickt. Så, så att säga - alla vi har olika krav.... Men ska jag verkligen tvinga/ övertala henne?

• Gummis
    Stårschan skrev 2009-05-27 14:13:56 följande:
    Ja, det tycker jag. OK om det är mat som inte behöver skäras, men jag tycker att det är otroligt dåligt bordsskick att spetsa en hel köttbit på gaffeln och sedan sitta och gnaga av den. Det kan vara OK om man sitter runt en lägereld, men banne mig inte vid dukat bord! Jag tycker att fröknarna gör helt rätt som försöker lära din dotter lite mer bordsskick än det hon får lära sig hemma.
    Håller fullständigt med!
  • Gummis
    sunsed1 skrev 2009-05-27 14:23:52 följande:
    Men ska jag verkligen tvinga/ övertala henne?
    Ni kan ju börja jobba med det hemma och träna med en liten mindre kniv till att börja med och så får hon även öva i skolan.
  • Stargirl
    sunsed1 skrev 2009-05-27 14:23:52 följande:
    ojdå. suck, så duktiga ni är allihoppa. Smulor och slask runt talriken är jag dock mega nogrann med. Och det där att man ska sitta upprätt och över tallriken håller jag också stenhårt på. Jag ser ju andra barn när de äter att massa hamnar bredvid, eller på golvet. Smulor eller att det droppar av såsen. Det tycker jag är dåligt bordskickt. Så, så att säga - alla vi har olika krav.... Men ska jag verkligen tvinga/ övertala henne?
    Att använda kniv på mat som behöver skäras, varför ska det vara svårt att fatta som 6 åring? Ingen av mina två har aldrig motsatt sig att mat behöver skäras och dessutom vara noga med att inte få mat utanför tallriken samt att sitta nära bordet så man inte dräller.
    Från ca 4 år har mina fått skära sin mat själv. Köttbitar behöver vi ibland hjälpa våran snart 6 åring med men annars skär han själv.
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • paulamammatill3

Hejsan!

Jobbar själv i en förskoleklass och vi "tränar" barnen att äta med både kniv och gaffel jag kan inte se något fel i detta. Det är också en del i motoriken att kunna använda båda händerna samtidigt. Jag menar barnen måste ju lära sig att kunna skära upp mat även om dom har ett bra bordskick. Men jag hade ju diskuterat det med hennes lärare om din dotter upplever det som något "jobbigt".

Lycka till Paula

Svar på tråden 6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?