• Tandvärk

Ni som fött för tidigt - hade ni onda sd? Eller "smög" det sig på utan att ni anade vad som höll på att ske?

Alltså, startade förlossningen pang bom för tidigt, eller hade ni sammandragningar och stod under läkarkoll sedan en tid innan det drog igång på allvar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 16:57
    Skriv gärna i vilken vecka det hände!

• Svar på tråden Ni som fött för tidigt - hade ni onda sd? Eller "smög" det sig på utan att ni anade vad som höll på att ske?
  • knutpunkt08

Kände inget förrän vattnet gick mitt i natten ute i sommarstugan utan el, vatten och telefon och 50 mil hemifrån. Så vi åkte 17 mil till närmsta sjukhus där värkarna kom igång efter ett dygn. Efter 17 timmar med värkar föddes lillen till sist med kejsarsnitt.

• Embla H

Jag fick plötsligt onda sammandragningar och tre timmar senare hade vi en son som var född 11 veckor för tidigt. Pang bom kan man väl säga

• Proletariatet

Det började som molvärk för mig, och övergick några timmar senare i sammandragningar, jag trodde det var normalt och åkte inte in förrens jag blödde, tre dagar senare föddes dottern, i v.24+1.

Andra gången kände jag sammandragningarna direkt, och även om de inte gjorde så ont så åkte jag in direkt, då var livmodertappen kraftigt förkortad och jag blev körd till ett större sjukhus med ambulans, var då i v.22+2.
    Dock lyckades de stanna av det i tid, så jag fick spendera 13 veckor i en sjukhussäng innan sonen föddes i v.35+1.

• knäppisen

Med ettan gick vattnet i v 33. Ingen förvarning alls. Blev inlagd och efter tre dygn kom hon.

Med tvåan gick vattnet i v 28, hade fullt med sammandragningar hela graviditeten men inga onormala eller särskilt smärtsamma (enl bm o läkaren i alla fall, gick på extrakontroller pga ettans tidiga födsel). Blev inlagd och efter 18 tim kom han.

• Bliglin

Hade "tyst" öppnande, cervixinsufficient, utan en enda sammandragning. Upptäcktes i tid av min eminenta gynekolog (födde utomlands) låg inlagd på sjukhus med livmoderhalsen öppen 3 cm i 17 dagar innan jag akutsnittades vidöppen då sonen låg med fötterna ned. Föddes v 27+1

• Proletariatet
    Bliglin skrev 2009-05-27 18:50:25 följande:
    Hade "tyst" öppnande, cervixinsufficient, utan en enda sammandragning. Upptäcktes i tid av min eminenta gynekolog (födde utomlands) låg inlagd på sjukhus med livmoderhalsen öppen 3 cm i 17 dagar innan jag akutsnittades vidöppen då sonen låg med fötterna ned. Föddes v 27+1
    Duu, har du hört talas om att man kan börja öppna sig "i smyg" och att det framkallar sammandragningarna? Det var nämligen en av mina läkares alternativ, han tror att ett cerklage blir aktuellt för mig om jag skulle bli gravid igen, det finns dock andra läkare som säger motsatsen. Tänkte bara om du hört nåt, som har haft läkare i ett annat land?
  • Bliglin

Nja, jag vet inte. Har förstått att man antingen har problem med förtidiga sammandragningar som då kan leda till förtidigt öppnande... eller att man som jag drabbas av förtidigt öppnande utan att man har sammandragningar. men att man skulle drabbas av tyst öppnande som GER sammandragningar har jag nog aldrig hört. Om du inte menar tyst öppnande som framkallar sammandragningar och snabbt efterföljande förlossning då alltså

Futurum nobis est skrev 2009-05-27 19:10:02 följande:

Duu, har du hört talas om att man kan börja öppna sig "i smyg" och att det framkallar sammandragningarna? Det var nämligen en av mina läkares alternativ, han tror att ett cerklage blir aktuellt för mig om jag skulle bli gravid igen, det finns dock andra läkare som säger motsatsen. Tänkte bara om du hört nåt, som har haft läkare i ett annat land?
  • Proletariatet
    Bliglin skrev 2009-05-27 20:24:10 följande:
    Nja, jag vet inte. Har förstått att man antingen har problem med förtidiga sammandragningar som då kan leda till förtidigt öppnande... eller att man som jag drabbas av förtidigt öppnande utan att man har sammandragningar. men att man skulle drabbas av tyst öppnande som GER sammandragningar har jag nog aldrig hört. Om du inte menar tyst öppnande som framkallar sammandragningar och snabbt efterföljande förlossning då alltså Futurum nobis est skrev 2009-05-27 19:10:02 följande:
    Jo, det är alltså det sistnämnda jag menar tror jag, eller alltså de har ju lyckats stoppa upp det båda gångerna, tre dagar första gången och 13 veckor andra, men då fick jag ju också ligga hela tiden och tappen fortsatte förkortas utan sammandragningar, från v.30 var jag öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut, men ryggläge kan göra mycket
  • bea96

För mig började det med sammandragningar i v. 32 som var regelbundna och smärtsamma. Jag blev inlagd och de lyckades stoppa förlossningen i ett par dygn med bricanyl iv och ryggläge. När det inte gick att stoppa längre gick det fort (knappt 3 h). Det var ganska chockartat eftersom jag inte hade haft kännbara sammandragningar tidigare under graviditeten.

• Isa83

För min del kom det lite smygandes också...Hade mkt sd från v20 men inte onda! Livmodertappen blev påverkad o näst intill utplånad ändå. Efter sängläge i 10v så föddes Liam i v30 för då gick det inte att stoppa längre.

• Vill ha bebbe

Första graviditeten hade jag onda sd från v.25, inlagd v.30 ett dygn och fck stoppat regelbundna sd med Bricanyl. Förlossningen startade i v 35 med att slemproppen lossnade och sen efterföljande värkar på det.

Denna graviditet är jag sjukskriven pga prematura sd och hotad förtisdsbörd, är i v.29+5. Har problem med smärtsamma sd, men de är inte lika regelbundna som de var med första barnet. Är ordinerad vila och det verkar hjälpa en del så förhoppningsvis blir det en fullgången bebis denna gång.

**Max 070716** **Lillebror BF 090808**
  • FinaFamiljen

Tidiga men lätta sammandragningar i första graviditeten. Sen gick slemproppen v 31, fick några småblödningar under kommande dagar, och sen gick vattnet. Ingen tog det på allvar, dottern föddes ytterligare 18 timmar senare i 32+2.

Med sonen mer onda och regelbundna sammandragningar ganska tidigt i graviditeten. Sjukskriven delvis from v 25 och helt from 30 då delar av slemproppen gått igen. Var mest liggande hemma fram till fullgången tid, då gick vattnet första gången jag lyfte dottern. Sonen föddes 38+0.

Nervös för att de inte ska ta det på allvar nästa gång eftersom jag ändå gick full tid andra gången... Det var dock ENDAST pga vila enligt min mening.

• Mamma till bröderna bus

Jag började läcka fostervatten i v.32+5 trode först att jag kissade på mig, men när det upprepade sig flera gånger under tt par timmar så ringde jag förlossningen och fick komma in, påväg till sjukhuset så började det mola lite som mensvärk, fick bricanyl för att stoppa värkarna och kortison för lungmognaden, lyckades hålla pojken kvar i magen till 33+3 då han kom i en väldans fart, men under dessa 5dagar som jag låg på sjukhus så hade jag ont till och från hela tiden..idag är han en fulltmedbus kille på 2½ år

Svar på tråden Ni som fött för tidigt - hade ni onda sd? Eller "smög" det sig på utan att ni anade vad som höll på att ske?