• Anonym (orolig)

Bli kvitt sömnmedel

Måste få hjälp nu!

Är sedan snart 2 år tillbaka mamma till en underbar liten tjej. Tyvärr har hon sovit oroligt hela sitt liv vilket lett till kraftiga sömnstörningar hos mig. Jag fick Zolpidem 10 mg och Saroten 10 mg/ dag utskrivet av läkare i januari. Använde först bara Saroten, men sedan ca 3 månader tillbaka även Zolpidem dagligen, först en halv tablett sedan ökning till en tablett. Inser nu att jag blivit beroende och försöker trappa ner. Tog en halv tablett igen och har nu gjort så i 9 dagar. Vilka abstinenssymtom jag haft! Min läkare sa inget om detta och inte heller att man inte får sluta tvärt på pga abstinens. Hade jag vetat detta hade jag aldrig börjat. Har aldrig i hela mitt liv tagit någon drog, dricker sällan alkohol. Nu sitter jag här och mår skit med extrem ångest, svettningar, darriningar, yrsel, sömnsvårigheter och helt utpumpad på energi.

Har någon haft liknande upplevelser som kan råda mig med nedtrappning och hur jag snabbast blir fri från dessa medel. Hur lång tid kan det ta och hur lång tid mår man så här dåligt. Har nu lett till att jag måste sjuksriva mig...orkar inte jobba och knappt ta hand om min dotter.

• Svar på tråden Bli kvitt sömnmedel
  • Mammut och Papput

Jag pluggar till ssk och har en bra bok om uttrappning av sömnläkemedel. Hittils har du gjort rätt. Har man stått på 10 mg ska man trappa ner till 5 mg i två veckor, sedan inte ta någon alls.

Det står också att graden av utsättningsbesvär är beroende på hur länge man tagit läkemedlet, hur ofta och vilken styrka.

• Anonym (orolig)

Står det något om hur länge dessa symptom kan hålla i sig? Jag kände mig något bättre i går men inatt har det varit ett helvete igen utan att jag förändrat dosen.
    Var hos läkaren som sa at jag skulle ta ytterligare en tablett när jag trappar ner, theralen tror jag det var. Känner ångest bara av att ta fler tabletter.

• DreamBitch

Jag gick på ca 80mg stilnoct (zolpidem) i över ett år och jag slutade helt tvärt utan några abstinenssymtom.
    Du verkar ha psykosomatiska abstinenssymtom helt enkelt.

• Anonym

Har heller aldrig känt av abstinenssymtom, äter dessa i perioder av psykiska besvär men det enda är att det blir svårt med sömnen i början. Jag får alltså inga andra kroppsliga besvär eller ökad ångest. Jag har ändå ätit dem till o från i många år. Det värsta tycker jag är att ligga sömnlös, klarvaken på nätterna när man vet att man ska upp tidigt till ett krävande jobb dagen efter. Om abstinens ska du veta att det går över - håll ut, du fixar det och snart vänder det. Kanske bra att försöka trappa ner när du har semester o slippa vara så stressad över sömnen. Jag vet att man som mamma aldrig "har semester" men ändå... Lycka till!

• Anonym
    DreamBitch skrev 2009-05-26 19:08:57 följande:
    Jag gick på ca 80mg stilnoct (zolpidem) i över ett år och jag slutade helt tvärt utan några abstinenssymtom. Du verkar ha psykosomatiska abstinenssymtom helt enkelt.
    80 mg?!?! Är inte det ganska mycket??
  • Anonym (orolig)

Hej Anonym!

Tack för dina tröstande och värmande ord! Jag ska verkligen hålla ut, för jag vill bli kvitt dessa mediciner nu, kanske kunna ta någon gång vid enstaka tillfälle då sömnen strular rejält, men inte dagligen som jag gjort nu. Har nu sommaren på mig att försöka hitta bättre rutiner, komma igång med motion och lära mig att slappna av. Förhoppningsvis har detta positiv inverkan på min orolighet och mina sömnproblem.

• Anonym

Du tänker helt rätt tror jag, jag tänker likadant att jag ökar fysisk träning tex för att därigenom få en mer äkta och skönare trötthet.

• Synnove

Har använd sömnmedicin i många år. Har slutat för en vecka sen. Jag tror jag har abstinens. Fryser hela tiden

• klyban
    Synnove skrev 2015-04-28 13:13:01 följande:
    Har använd sömnmedicin i många år. Har slutat för en vecka sen. Jag tror jag har abstinens. Fryser hela tiden

Helt normalt, man ska helst skippa tvärstopp med dessa mediciner.
    Utan fasa ut dom sakta och fint, sök på Ashton manual.
    Så har dom flesta med dessa sömnmediciner och vilka scheman man ska fasa ut med.

Har man benzo som sömnmedel, så är det än viktigare att följa ett välkonstruerat schema.
    Tyvärr i Sverige, så ska det slutas så snabbt, så om man råkar misslyckas.
    Så kan det ta år innan man vågar sluta igen.
  • Anonym (tt)
    Anonym (orolig) skrev 2009-05-26 10:26:53 följande:

Måste få hjälp nu!

Är sedan snart 2 år tillbaka mamma till en underbar liten tjej. Tyvärr har hon sovit oroligt hela sitt liv vilket lett till kraftiga sömnstörningar hos mig. Jag fick Zolpidem 10 mg och Saroten 10 mg/ dag utskrivet av läkare i januari. Använde först bara Saroten, men sedan ca 3 månader tillbaka även Zolpidem dagligen, först en halv tablett sedan ökning till en tablett. Inser nu att jag blivit beroende och försöker trappa ner. Tog en halv tablett igen och har nu gjort så i 9 dagar. Vilka abstinenssymtom jag haft! Min läkare sa inget om detta och inte heller att man inte får sluta tvärt på pga abstinens. Hade jag vetat detta hade jag aldrig börjat. Har aldrig i hela mitt liv tagit någon drog, dricker sällan alkohol. Nu sitter jag här och mår skit med extrem ångest, svettningar, darriningar, yrsel, sömnsvårigheter och helt utpumpad på energi.

Har någon haft liknande upplevelser som kan råda mig med nedtrappning och hur jag snabbast blir fri från dessa medel. Hur lång tid kan det ta och hur lång tid mår man så här dåligt. Har nu lett till att jag måste sjuksriva mig...orkar inte jobba och knappt ta hand om min dotter.

Sluta ät dom, eller är det som heroin och du får skakningar om du inte äter dom hela tiden på dagen?
  • Anonym (sara)
    Anonym (tt) skrev 2015-04-29 07:18:41 följande:
    Sluta ät dom, eller är det som heroin och du får skakningar om du inte äter dom hela tiden på dagen?
    Det kan faktiskt vara ganska farligt att tvärt sluta med dessa. 

Det brukar gå över efter en vecka när man slutat helt. Prova och se om du kan få någon lugnande utan beroende.effekt under tiden för sömn. De är inte så trevliga men kan vara till hjälp.

Exempel: Theralen, atarax (dock svag), nozinan, mfl
Svar på tråden Bli kvitt sömnmedel