• MsFrida

Funderar på att donera ägg! Åsikter önskas!

Är en tjej på 27 år som länge har funderat på det här med att donera ägg. Lutar mer och mer åt att så blir fallet. Får väl å andra sidan åtminstone börja med att kontakta Sahlgrenska här i Göteborg.

Läser lite här och var och har främst fastnat för en sak. På flera sidor står det något i stil med ?Det är bra om du fått egna barn innan donation!? Vad menar man med detta? Kommer det bli svårare att få barn i framtiden om man donerar? Har barn i dag och känner inte att jag vill ha fler, men det kan ju ändras framigenom om man träffar ny man etc.

Vill gärna ha flera åsikter i frågan. Varför ska man donera ägg? Varför ska man INTE donera ägg? Blir det svårare att få barn längre fram?

Ser verkligen fram emot att donera. Tror jag. Precis som blodet jag lämnar, använder man ju inte alla ägg här i livet, så vore kul om någon annan kan få använda det som jag ändå inte använder?

JÄTTETACKSAM för åsikter, kommentarer och inputs!
    /FRIDA

• Svar på tråden Funderar på att donera ägg! Åsikter önskas!
  • Skutt

Beundrar dem som har så stort hjärta och delar med sig och bidrar till att ett par kan få den underbara förmånen att bli föräldrar.

Kram Skutt

• 1814

Det främsta argumentet jag hört EMOT att donera ägg är att det känns som att man ger bort/överger sitt eget barn. De personer som känner så ska ju förstås inte donera...
    Om man däremot känner att äggen bara är celler, bara en annan kroppsdel som aldrig kan bli en ny person i dig, så kan du ge bort den "byggstenen" till ett par som saknar dem, så att de kan få sitt barn.

Anledningen att de vill att man ska ha egna barn innan, är om något oväntat skulle inträffa efter äggdonationen som gör att du inte kan få egna biologiska barn själv (sjukdomar t ex, som inte har med själva äggdonationen att göra). Tänk vad surt det skulle kännas att ha givit bort sina ägg, och sen hade man behövt dem själv...
    Sen är det ju förstås ett "bevis" på att det är bra kvalitét på dina ägg om du fått barn själv innan med dem.

Det är en komplicerad process att ge ägg, med flera veckors behandling och visst obehag. Det först efter att man blivit undersökt och godkänd minst 6 månader innan!
    Det gör dock inte att det senare blir svårare att få barn. Det har också talats om att IVF-behandling (vilket den som gör äggdonation går igenom) kan ge cancer, men det är motbevisat. Man kan inte heller få slut på ägg. Den enda risken vad jag vet är att man kan bli överstimulerad av behandlingen, varpå man kan behöva akut sjukvård, men det är visst mycket ovanligt.

Jag tycker det känns faktastiskt att få ge bort "byggstenar" som jag ändå inte kommer använda, och veta vilken lycka de kan ge andra par som verkligen innerligen önskar sig barn. De som gått igenom flera års prövningar, men ändå håller ihop genom känslostormarna. Jag tycker att de verkligen förtjänar sina små, och är glad om jag kan hjälpa till.
    Hoppas du fått några svar, glöm ej att ta allt folk säger (även jag) med en nypa salt och gör som du känner är rätt!

• Caribe

Hejsan MsFrida,

Det är en otrolig handling att donera sina ägg för att hjälpa någon annan att bli gravid! Jag kan inte beskriva hur lycklig jag är att det finns kvinnor som kan tänka sig att hjälpa oss som inte kan bli gravida själva, genom att donera sina äggceller!

Jag har kämpat i 5 år, har genomfört 3 inseminationer och 6 ivf som alla misslyckats

Nästa vecka skall jag genomföra äggdonation i Åbo och jag hoppas så att det kommer vara vägen till bebis för oss.

Jag är så tacksam mot kvinnan som just nu tar sprutor för att stimulera ägg till oss så att orden räcker inte till! Och om det blir barn så kan jag inte föreställa mig ett barn som kommer bli mer älskat

Vad du än beslutar så lycka till, det är fint bara att du funderar på att donera ägg

• Heureka

Tänker dela med mig av mina tankar också. Har precis plussat efter vårt andra IVF och tredje insättning. Hoppas verkligen att det går hela vägen. Vi har genomfört IVF pga att jag har blockerade äggledare, alltså inte dålig kvalitet på äggen. Jag vet vad en IVF innebär med behandlingar och ÖS mm.

Jag kommer att donera ägg så fort kotten har flyttat ut ur magen. Jag är så ofantligt tacksam över den hjälp vi har fått och vill ge tillbaka. Jag vill att andra i samma situation ska få uppleva samma lycka som vi. För mig är det självklart att ge tillbaka, om jag kan. Jag har inte kollat upp, men jag hoppas att det inte ska vara några problem för mig att donera, äggen är av toppkvalitet.

Lycka till hur du en beslutar

Nu har vi sett lillhjärtat. BF 11 januari 2010
  • Sommarblom

MsFrida: Tack så hemskt mycket för att du funderar på att donera ägg. Det är en så otroligt fin sak att göra. Jag är själv i behov av att få ägg genom äggdonation och kommer att åka till Finland i höst.

Jag har frågat flera läkare om varför man bör ha fått egna barn innan man blir äggdonator och jag har fått precis samma svar som 1814. Dels vill de veta att donatorn är fertil, dels kan det bli väldigt jobbigt för donatorn om hon senare skulle få en sjukdom (ej kopplad till donationen) som gör att hon själv inte kan få barn.

• Anna73

Hej!!

Nån som kan tänkas donera ägg till oss???

Hra precis gjort en inseminering men ägget fäste inte ..Är såå ledsen, får vänta till våren 2010:(

Hjärtekramar Anna

• ungkvinna81

Hej!

Jag tror inte att du kommer att ha svårtigheter med att skaffa egna barn efter din äggdonation. De flesta som donerar ägg är faktikst kvinnor mellan 18-34 år och några har redan egna barn. Men däremot tror jag att de vill informera dig om äggdonationen innan du ger bort dina ägg för att ge dig en bra och ärlig bild om vad som kommer att hända med ditt ägg. Det är en moral och etiks fråga helt enkelt.  
    Men om du donerar dina ägg till ett par så tror jag att du kommer att ge de gäldje så klart {#lang_emotions_laughing} Fråga gärna din läkare eller träffa någon läkare på en IVF klinik så kan de säkert hjälpa dig med att besvara dina frågor.   

• Gsson6

Jag går också i funderingarna på att donera ägg efter nästa barn...Fast nu undrar jag kan man donera ägg om man har PCO?? Min läkare jag går hos säger att när kvinnor med PCO väl ägglossar så är äggen av väldigt bra kvalité i regel...Vi har fått en dotter genom pergotime behandling enbart och jag svarar väldigt bra på dom medicinerna...

Vi har fått vår lilla Ruth 090225
  • anastacia 77

Jag ska oxå donera mina ägg, allt är klart och jag behöver inte vänta i 6 månader innan donation. Jag är blodgivare och de har alla tester klara på mig.

det borde finnas fler av oss som gör det.....
    ett stort steg att ta men en underbar gåva.
  • Bei Bei
    anastacia 77 skrev 2010-05-14 10:10:38 följande:
    Jag ska oxå donera mina ägg, allt är klart och jag behöver inte vänta i 6 månader innan donation. Jag är blodgivare och de har alla tester klara på mig. det borde finnas fler av oss som gör det..... ett stort steg att ta men en underbar gåva.
    Går det fortare om man är blodgivare?
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
Svar på tråden Funderar på att donera ägg! Åsikter önskas!