• Bellamiss

Min pojkvän väntar (kanske) barn med sitt ex

Jag och min kille har varit tillsammans i några månader. Några veckor in i förhållandet släpptes bomben. Hans ex är gravid..
    De gjorde slut för flera månader sedan men hade "träffats" lite till och från. Sen träffade han mig och vi blev störtkära på direkten. Detta var naturligtvis inte populärt hon henne och hon försökte med det mesta för att han skulle gå till henne. Sen visade det sig alltså att hon var gravid och han är en av TRE möjliga pappor. I början använde hon sin graviditet som utpressning och sa att om han gjorde slut med mig så skulle hon göra abort. Min kille är helt förstörd han vill verkligen inte ha barn med henne (om det nu är han som är pappan) men ska naturligtvis finnas där för sitt barn. Historien är mycket mycket längre och mer komplicerad men jag vill inte skriva för mycket..
    Detta kom verkligen som en chock mitt i våran nyförälskelse och dämpade den lite, men jag gjorde tidigt klart för honom att jag finns där för honom och stöttar honom i vad som än händer och nu känns det som om vi är starkare än någonsin.
    Men jag är livrädd, jag är rädd för att hon kommer för all framtid försöka sätta käppar i hjulen för oss. Hon har gjort klart att hon hatar mig och vill inte ha något med mig att göra. Kan bara tänka mig hur de närmaste 18 åren kommer att bli.. Men jag älskar min kille och kommer att göra allt för honom och mitt (eventuellt) blivande bonusbarn. Vet egentligen inte vad jag ville med att skriva detta, kanske någon i någon likande situation har något råd...
    En sak till, en barnmorska sa till min kille att han inte har några som helst rättigheter.. så kan det väl inte vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 00:48
    Förövrigt så vägrar hon berätta när barnet ska födas.. skumt eller vad??

• Svar på tråden Min pojkvän väntar (kanske) barn med sitt ex
  • Bellamiss

Ingen som har några råd? Något litet som kunde lätta min oro..

• Zaria

Första spontana tanken är "hon är inte alls gravid,hon vill bara jävlas"

Finns den möjligheten?

• Bellamiss
    Zaria skrev 2009-05-26 01:04:04 följande:
    Första spontana tanken är "hon är inte alls gravid,hon vill bara jävlas" Finns den möjligheten?
    Ja det kunde man önska, men han åkte dit med ett gravtest och åkte med henne till barnmorskan så hon är garanterat gravid...
  • Nova67

Är nog inte så mycket att göra innan barnet är fött.

DÅ ska han begära faderskapsutredning OCH DNA test för att antingen FRIA/FÄLLA honom från föräldra skapet..

ÄR han ändå pappan så har han samma rättigheter/skyldigheter som vilken pappa med delad vårdnad som helst, de där "äldre" barnmorskorna OCH övriga kvinnor med synen pappor klarar inte spädbarn kan dra nåt riktigt gammalt o ruttet över sej, det klarar vi visst, ibland även BÄTTRE än mammorna.

• Bellamiss
    Nova67 skrev 2009-05-26 01:07:40 följande:
    Är nog inte så mycket att göra innan barnet är fött. DÅ ska han begära faderskapsutredning OCH DNA test för att antingen FRIA/FÄLLA honom från föräldra skapet.. ÄR han ändå pappan så har han samma rättigheter/skyldigheter som vilken pappa med delad vårdnad som helst, de där "äldre" barnmorskorna OCH övriga kvinnor med synen pappor klarar inte spädbarn kan dra nåt riktigt gammalt o ruttet över sej, det klarar vi visst, ibland även BÄTTRE än mammorna.
    Okej det känns skönt att höra, han var ärlig och sa till barnmorskan att han inte var redo för ett barn och då tyckte hon att han skulle söka hjälp... Fattar inte hur hon kunde säga så.. men dom ser väl bara till mamman..
  • Bellamiss

Hm.. livet känns som en riktig dålig glamour soppa ibland..

• Anonym (bio o bonusmamma)
    Nova67 skrev 2009-05-26 01:07:40 följande:
    Är nog inte så mycket att göra innan barnet är fött.DÅ ska han begära faderskapsutredning OCH DNA test för att antingen FRIA/FÄLLA honom från föräldra skapet..ÄR han ändå pappan så har han samma rättigheter/skyldigheter som vilken pappa med delad vårdnad som helst, de där "äldre" barnmorskorna OCH övriga kvinnor med synen pappor klarar inte spädbarn kan dra nåt riktigt gammalt o ruttet över sej, det klarar vi visst, ibland även BÄTTRE än mammorna.
    I och med att föräldrarna inte bor ihop får mamman automatiskt ensam vårdnad. Om han är pappa och mamman är villig att skriva på om gemensam vårdnad så blir det så, annars måste killen söka om gemensam vårdnad. Tyvärr är systemet så föråldrat att ogifta mödrar får per autamatik ensam vårdnad, även om man bor ihop.
  • Bevabus

Begär ett DNA-test/faderskapstest helt enkelt. Inte svårare än så. Sen utgår ni därifrån.

• Bellamiss

Anonym (bio o bonusmamma) skrev 2009-05-26 06:23:11 följande:

I och med att föräldrarna inte bor ihop får mamman automatiskt ensam vårdnad. Om han är pappa och mamman är villig att skriva på om gemensam vårdnad så blir det så, annars måste killen söka om gemensam vårdnad. Tyvärr är systemet så föråldrat att ogifta mödrar får per autamatik ensam vårdnad, även om man bor ihop.
    Båda är ju föräldrarna och borde ha rätt till barnet, helt sjukt att det ska vara så... men jag är ju inte helt opartisk heller..
  • Anonym (M)

ja håller med vissa att vilken soppa det blivit. tyvärr så stämmer det ju eftersom skriver mamman inte på gemensam vårdnad raden får han inte den och när han rättsligt fixat det så är alla föräldrardagar slut och barnet är över året.

om man inte bor med mamman eller är gift så står man utan rättigheter, han missar väl även förlossningen om hon inte vet vem den riktiga fadern är.

Svar på tråden Min pojkvän väntar (kanske) barn med sitt ex