• skippy

tusen frågor om england????

Hur är det när man flyttar till england?
    gäller mina försäkringar där som jag har hemma eller måste man skaffa nya försäkringar där,
    får man behålla barnbidraget om man bor i england
    hur är det här med deras hyror betalar man veckovis eller månadsvis betalar man el vatten mm eller ingår sådant i hyran

finns det svenska skolor där eller går man i engelska skolor jag har två barn på 10 och 12år är det gratis eller betalr man för det
    hur är det mad dagis såg att det var skit dyrt finns det svenska eller är det bara engelska förskolor finns det plats eller är det långa köer dit har två barn på 2 och 3år
    är det lätt att komma in i engelska samhället
    hur är människorna där har ni mer att berätta om hur det är att leva i england berätta jag vill veta allt innan jag lovar min man att det är ok att flytta över allt till england

• Svar på tråden tusen frågor om england????
  • Karinski

Oj vad manga fragor!

Barnbidrag och forsakring vet jag inget om, sa jag kan svara lite om skolor istallet.
    Svenska skolan i London tror jag kostar £6000//aret, men nagon annan kanske far bekrafta det. Dagiskostnader skiljer sig lite beroende var man bor. I mitt omrade finns det ett bra dagis, som anses billigt, for £170/veckan. De borjar ju skolan nar de ar 4 och da kostar det inget om man valjer statlig skola. Vart man bor ar viktigt nar man valjer skola. Det ar inte heller ovanligt att man far fejka lite helighet for att t.ex. fa in barnen pa en kristen skola bara for att den har bra rykte.

For ovrigt. Jag alskar den engelska pubkulturen. Pa helgen kan man satta sig pa en pub, ata sunday roast, ta en ol och ha barnen med sig *kan det locka din man? * Ar man hemma med barn finns det oppen forskola och eftersom manga mammor ar hemma med sina barn, sa ar lekplatserna fulla med barn och foraldrar. Svenska lekplatser gapar oftast tomma, aven pa helgerna, eftersom alla har en egen trampolin, gunga och rutschkana...pa sa satt ar det lattare att lara kanna andra foraldrar har.

Hoppas det var till nan hjalp!

• Brill

Lämnar du Sverige permanent tror jag inte du får behålla barnbidrag och försäkring (kan inte säga precis hur det funkar dock). Försäkringar funkar annorlunda i England. De enda försäkringar vi har är husförsäkring och innehållsförsäkring (d.v.s möbler etc.). Tror inte de har någon barnförsäkring eller liknande som i Sverige. De har barnbidrag i England också. Kan inte alla regler där, men här är en link om detta: www.hmrc.gov.uk/childbenefit/index.htmg

Vad det gäller hyror så är det lite olika beroende på hur man bor. Oftast betalar man hyran i månaden. När man först flyttar in får man oftast betala en månadshyra som deposition plus följande månads hyra. De flesta räkningarna tillkommer extra. Ibland kan gas eller el vara inkluderat, men oftast inte. Det är fruktansvärt dyrt at bo i England. Sen beror det ju också på var i England du bor -- London och södra England är klart dyrast. Hittar du nåt billigt i London så är det i ett sjabbigt område.

Om du försöker passa in i det engelska sammhället blir du snabbare välkomnad. Detta beror också på var och i vilken samhällsklass du bosätter dig inom, och hur utåtriktad du är. De flesta gillar svenskar här tror jag. Dessutom finns det otroligt många svenskar här som man kan bli vänner med om man vill det.

Personligen tycker jag att människorna i London kommer över som rätt kalla, men det är väl bara som vilken storstad som helst. En själv och ens vänner är varma och snälla medans alla andra är kalla. D.v.s säkert är de flesta egentligen varma, men storstadskulturen har slagit bort det från ytan åtminstone.

Jag har bott i England i 16 år nu och känner mig fortfarande som en utlänning både här och i Sverige.

Sydkusten är rätt mysig, om du väljer rätt stad. Har ni bestämt vart ni ska flytta än?

Kontakta gärna mig med fler frågor om du har de, eftersom jag bott här i ett tag. Jag har dock bara en liten 4-månaders gammal bebis, så vet inte sådär jättemycket om barnomsorg etc. här.

Lycka till med vad än ni bestämmer er för!

• ullis01

Skolorna ar gratis, men givetvis inte om ni valjer privat. De varierar oerhort i standard, men jag rekommenderar inte att forsoka ljuga sig till en plats i tex en kristen skola. Man maste inte vara kristen for att soka men en del av dem fylls ju upp av troende familjer. Ska man da begara att barnen ska ljuga i hela sin skoltid om att familjen ar troende och gar till kyrkan? Nej, det tror jag inte pa.

Dagis ar svindyrt och fa har rad att ha barnen pa dagis, speciellt om man har mer an ett dagisbarn. Det finns darfor manga att umgas med pa dagarna, inte alls som i Sverige dar. Jag trodde aldrig att jag skulle greja att vara hemmamamma innan jag fick barn, valet fanns liksom inte dar nar det val gallde men jag trivs bra med det. Det finns bra mycket mer man kan engagera sig i har an i Sverige utover att vara hemmamamma, valgorenheter, voluntaruppdrag och massor om man inte trivs med att "bara" ta hand om barn och hem. Att fa intressanta jobb och mojligheter ar ocksa lattare har eftersom de ofta ser till personligheter an pappersbitar. Jag har haft flera jobb och mojligheter som jag aldrig skulle fatt i Sverige utan ratt utbildning. Man ar mindre fast i ett visst yrke har och mojligheterna for intressanta utbildningar till de aldre barnen ar storre, men man maste ju givetvis lasa pa eftersom standarden varierar.

Fran terminen efter att barnet fyller 3 far man gratis pre-school. Det ar 2.5-3 timmar om dagen sa att barnen forbereds for skolan samt lar sig att vara i grupp etc. De kan borja tidigare, vissa tar de nar de fyllt 2 men da maste man betala till de ar 3. De basta preschools har vantelista, men det beror pa var du bor. Skolaret raknas fran 1;a September till 31;a Augusti, sa fyller man tex 10 ar den 12;e Juni i ar sa gar man just nu i year 5.

Var tankte ni flytta? Det finns inte sa manga svenskar dar jag bor och det har aldrig varit nagra problem med att hitta vanner etc. Jag tror att det kan vara svarare att komma in i det engelska samhallet om man bara umgas med svenskar, gar till svenska skolor, svenska grupper osv som en del gor.

Sjalv trivs jag bra har och tanker inte flytta tillbaka till Sverige, men visst ar det saker som jag tycker ar battre i Sverige- friheten barn har tex. Dar jag bor kan inte barnen ga ut och leka i samma alder som i Sverige, min son ar 7 ar och kan fortfarande inte det men det gar bra i alla fall och jag tycker att det finns mer positivt an negativt med att bo har. Min son gar tex i en jattebra skola och inga skolor jag hort om i Sverige verkar komma i narheten av deras standard. Jag pratar inte om resultat nu, aven om de har bra sadana ocksa, men hur de utbildar individen och ser till deras behov.

Du far garna hora av dig om du vill veta mer, det ar helt klart en djungel och inte helt latt att veta hur det fungerar har. Om du vet ungefarligt omrade kan du soka pa skolor och kolla in deras omdomen pa www.ofsted.gov.uk man kan aven kolla dagis och pre schools dar.

• idupur

Intressant att läsa allas svar, många har mycket med nyttig info! Jag o min sambo funderar på att flytta tillbaka till England om några år. Han är engelsk och jag har bott där i fyra år, men flyttade till Sverige för att plugga på uni.

Hemma-mamma, vad skönt att det finns så mycket att göra! Men rent ekonomiskt, hur får man det att gå ihop? Lever hela familjen då på killens lön eller får man något bidrag för att man själv går hemma?

• Black roses

Hejsan.. Jag har bott en mycket kort period i Wales, och vi planerar nu att "återvända" inom de närmaste åren till england.. Detta då vi inte trivs här hemma...

Mina barn har gått engelsk skola, och den är såå mycket bättre än svenska skolan. Och skolorna är mycket måna om barnen och att de ska förstå, så där ser jag inga skäl till svensk skola eller privatskola..

Du får uppbära barnbidrag 6 månader, samma med underhållsbidrag, om du inte är säker när du lämnar sverige. MEN är du säker på din sak, då ska du upplysa fk om detta vid avflytten. Vad gäller försäkringar, så kommer jag inte ihåg hur vi gjorde, så det bästa är väl att ni kollar med respektive försäkringsbolag.

Lycka till.. Och jag hoppas att ni trivs..

Mvh M G

Om jag någon gång ser en leende joggare, så ska jag överväga saken.. ..
  • Medvind22

Hej,
    Vi ska också flytta till England, till Cambridge i augusti i år och bo där i ett år, vi har två barn 4 och 6 år. Jag har också en massa funderingar, kan min 4 åring börja skolan redan? Han är född -05. När börjar skolorna inför höstterminen? Finns det någon tråd här på familjeliv för svenskar som bor i England? Finns det någon svensk förening i Cambridge?

• ullis01
    Medvind22 skrev 2009-06-09 22:09:47 följande:
    Hej,Vi ska också flytta till England, till Cambridge i augusti i år och bo där i ett år, vi har två barn 4 och 6 år. Jag har också en massa funderingar, kan min 4 åring börja skolan redan? Han är född -05. När börjar skolorna inför höstterminen? Finns det någon tråd här på familjeliv för svenskar som bor i England? Finns det någon svensk förening i Cambridge?
    Nar pa aret fyller han ar? Det har namligen betydelse for vilken argang man hamnar i.
    Skolorna borjar i September. Har ni ordnat med skola redan? Om inte sa ar ni ganska sent ute, sa det ar bast att ni fixar det nu. Skolan slutar i slutet pa Juli sa ni kan fa tag pa dem ett tag. Tag reda pa postnumret till stallet dar ni ska bo och kolla pa lanken jag la in tidigare, sa kan ni kolla omdomena om de olika skolorna i omradet ni ska flytta till.
  • ullis01
    Medvind22 skrev 2009-06-09 22:09:47 följande:
    Hej,Vi ska också flytta till England, till Cambridge i augusti i år och bo där i ett år, vi har två barn 4 och 6 år. Jag har också en massa funderingar, kan min 4 åring börja skolan redan? Han är född -05. När börjar skolorna inför höstterminen? Finns det någon tråd här på familjeliv för svenskar som bor i England? Finns det någon svensk förening i Cambridge?
    Skulle kanske ha lagt till att om 4 aringen fyller ar senast 31;a Augusti sa aka han borja skolan nu i September, fyller han 1;a September eller senare sa borjar han nasta September och kan fa plats pa en pre school till dess i ca 3 timmar om dagen. Ska ni bada jobba bor du leta efter heltids nursery nu eftersom koerna kan vara langa.
    Jag vet inte om det finns nagon svensk forening i Cambridge men kolla pa svenska mammors websida sa kan du nog fa reda pa det.
  • Black roses

ullis01.. Du verkar ha god kännedom runt det mesta, så jag vill börja med att fråga dig om det är oki att jag fågar dig om jag har några funderingar??

Mvh M G

Om jag någon gång ser en leende joggare, så ska jag överväga saken.. ..
  • Medvind22

Ullis01

Vår son fyller 4 år den 29 juli, blir det tre timmar om dagen eller blir det skola för honom? Vi vet inte alls var vi ska bo än, min man ska gästforska och jag ska till en början vara hemma. Allt bestämdes väldigt snabbt.

Tack för länken om skolorna.

Svar på tråden tusen frågor om england????