Skolorna ar gratis, men givetvis inte om ni valjer privat. De varierar oerhort i standard, men jag rekommenderar inte att forsoka ljuga sig till en plats i tex en kristen skola. Man maste inte vara kristen for att soka men en del av dem fylls ju upp av troende familjer. Ska man da begara att barnen ska ljuga i hela sin skoltid om att familjen ar troende och gar till kyrkan? Nej, det tror jag inte pa.
Dagis ar svindyrt och fa har rad att ha barnen pa dagis, speciellt om man har mer an ett dagisbarn. Det finns darfor manga att umgas med pa dagarna, inte alls som i Sverige dar. Jag trodde aldrig att jag skulle greja att vara hemmamamma innan jag fick barn, valet fanns liksom inte dar nar det val gallde men jag trivs bra med det. Det finns bra mycket mer man kan engagera sig i har an i Sverige utover att vara hemmamamma, valgorenheter, voluntaruppdrag och massor om man inte trivs med att "bara" ta hand om barn och hem. Att fa intressanta jobb och mojligheter ar ocksa lattare har eftersom de ofta ser till personligheter an pappersbitar. Jag har haft flera jobb och mojligheter som jag aldrig skulle fatt i Sverige utan ratt utbildning. Man ar mindre fast i ett visst yrke har och mojligheterna for intressanta utbildningar till de aldre barnen ar storre, men man maste ju givetvis lasa pa eftersom standarden varierar.
Fran terminen efter att barnet fyller 3 far man gratis pre-school. Det ar 2.5-3 timmar om dagen sa att barnen forbereds for skolan samt lar sig att vara i grupp etc. De kan borja tidigare, vissa tar de nar de fyllt 2 men da maste man betala till de ar 3. De basta preschools har vantelista, men det beror pa var du bor. Skolaret raknas fran 1;a September till 31;a Augusti, sa fyller man tex 10 ar den 12;e Juni i ar sa gar man just nu i year 5.
Var tankte ni flytta? Det finns inte sa manga svenskar dar jag bor och det har aldrig varit nagra problem med att hitta vanner etc. Jag tror att det kan vara svarare att komma in i det engelska samhallet om man bara umgas med svenskar, gar till svenska skolor, svenska grupper osv som en del gor.
Sjalv trivs jag bra har och tanker inte flytta tillbaka till Sverige, men visst ar det saker som jag tycker ar battre i Sverige- friheten barn har tex. Dar jag bor kan inte barnen ga ut och leka i samma alder som i Sverige, min son ar 7 ar och kan fortfarande inte det men det gar bra i alla fall och jag tycker att det finns mer positivt an negativt med att bo har. Min son gar tex i en jattebra skola och inga skolor jag hort om i Sverige verkar komma i narheten av deras standard. Jag pratar inte om resultat nu, aven om de har bra sadana ocksa, men hur de utbildar individen och ser till deras behov.
Du far garna hora av dig om du vill veta mer, det ar helt klart en djungel och inte helt latt att veta hur det fungerar har. Om du vet ungefarligt omrade kan du soka pa skolor och kolla in deras omdomen pa www.ofsted.gov.uk man kan aven kolla dagis och pre schools dar.