• olivia 11

mild BPD (långt)

Hej!

Har en son på 1 år född v 28. Han hade CPAP och emellanåt lite syrgas i den ca 23%, vilket är väldigt lite. Bara lite duttar då och då. När vi blev utskrivna från sjukhuset var han bara i v35, så allt gick ju bra. Men, när vi varit hemma några veckor och killen började sprattla mer och mer och busa, då började han att pipa när han andades. Framförallt när han låg ner på ryggen. vi frågade neoläkaren om det och hon lyssnade på honom som hastigast och sa att det var trånga näsgångar som gjprde att det pep när han andades. Vid förkylning hostade han som en tok och vi har flera gånger fått åka in och inhalera honom. Fick efter mkt om och men nebunetten med Pulmikort och airomir, diagnos förkylningsastma. Fungerade bra när vi fått reglera dosen på Pulmokorten. Nu får han 2 gånger 200 Pulmikort i förebyggande och är nästan helt symptomfri. Vid ett årskontrollen på neo så frågade jag hur man vet skillnaden på astma och BPD, då kollar hon i sina papper och sa att han har ju mild BPD!!!
    Det är ingen som informerat oss föräldrar detta och då hade vi ju förstått att det var det som var problemet. Vår astmaläkare har frågat oss om han har BPD, men vi sa ju självklart nej, för ingen har sagt något till oss om det eller förklarat vad som kan hända. Får det verkligen gå till så? Dåligt tycker jag!!!!
    Nu undrar jag om någon har fått barn med diagnos mild BPD, kan det"växa"bort? Och isåfall, hur stort är barnet då? Eller måste man köra pulmikort jämt? 
    Tacksam för svar!!!!
  • Svar på tråden mild BPD (långt)
  • Millli

Hej

Vår son hade BPD av mildare graden, han hade syrgas några veckor efter vi kom hem i v.38. Vid första lungfunktions undersökningen så såg man tydligt att hans lungor var stela och mindre. Vid andra undersökningen så fick han toppen betyg och det hade i stort sett växt bort, lungorna kommer dock vara lite mindre om jag förstod det rätt. Till mig sa de att det växer bort i bästa fall helt men att det inte blir någon elit gymnast av plutten. Vi har pulmicort och ventoline om han blir sjuk men inte regelbundet. Ta kontakt med den läkare ni hade bäst kontakt med på sjukhuset och fråga varför detta inte kommit fram. Det borde vart självklart att de berättar om er sons tillstånd.

• olivia 11

Det "lustiga" är att vi fick komma hem v 35 utan någon syrgas, så därför misstänkte inte jag att han hade BPD heller. Vad är lungfunktionsundersökning? Det enda de har gjort på vår kille är lungröntgen, och den var bra sa de. Vår astmaläkare gjorde också en lungröntgen för att se att han inte hade smultronmärken i luftrören (han har många prickar på kroppen) ,men den var också bra sa han. Noahs enda problem var ju hans saturation, den låg på 96 i snitt när vi blev utskrivna (utan CPAP eller syrgas). Men det tyckte de inte var något problem, själv var jag orolig över saturationen. Han har ganska hög underhållsdos pulmikort, och trappar vi ned på den så börjar han pipa och hosta vid ansträgning. Hur gammal är son?

• Busbellan

Nu vet jag inget om just BPD, men jag tycker ni ska kräva en ordentlig undersökning av lungorna.
    Finns flera bra sätt att testa lungorna. Vi har bl.a gjort spirometri och isotopundersökning av dottrns lungor.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Full av förhoppning

Enligt vår neoläkare så heter det bara BPD så länge barnet har syrgas och är över 36 veckor. Vi frågade särskilt om detta förra besöket så Elias blev friskförklarad per automatik när han blev av med syrgasen 40+5...
    Men har hört många som har kvar diagnosen ändå, blir inte riktigt klok på hur det går ihop.

Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
Svar på tråden mild BPD (långt)