• I have a kid

APGAR poäng???

jag har en dotter född vecka 29+4 med akut snitt

då jag läste en tråd här på fl om apgar poäng så tänkte jag kolla vad hon hadde.

det står bara 1: min 5min: 10: min

VAD MENAS??

• Svar på tråden APGAR poäng???
  • hotten

första poängen ges efter 1 min, andra efter 5 min å den tredje efter 10 min..

alltså står det ingen poäng före eller efter minutrarna ( 0-10) så har de tydligen inte gett poäng eller inte skrivit in det i dessa papper

• miniGrynet

Det borde stå om dom har gett poäng, kanske inte alltid dom gör det.

Jag har också en premis, henne satte dom apgar på.

• hotten

Emmy K skrev 2009-05-25 15:03:38 följande:

Man brukar sätta apgar även på fullgångna barn.
    ja.. men poängen med förtidigtfödda är väll att de t ev inte hunnit kolla sånt pgav olika orsaker.. men visst man brukar ju ge till alla barn, även vår tjej som vägde 405 gr (alltså betydligt mindre å tidigare än ts barn) fick 4-6-8
    det kanske är bara så att de glömt att fylla i i de pappret ts fått?
  • miniGrynet

Emmy K skrev 2009-05-25 15:03:38 följande:

Man brukar sätta apgar även på fullgångna barn.
    Självklart, det "ska" göras på alla barn.
  • Umetjejen79

Jag fick bara förlossningsjournal 1 från förlossningen, där står bara apgar 1 min: 5. 5 min: 6. Jag pratade om detta på BVC och då fick jag en kopia på Förlossningsjournal 2 och där står det mer utförligtmed "poäng" på hjärtfrekvens, andning, hudfärg, muskeltonus och retbarhet samt apgar efter 10 minuter.

• westietok

Födde i vecka 27+5 och hennes poäng stod med på förlossningsjournalen. Full pott på allt, helt otroligt med tanke på att hon vägde 800 gram.

• lugna gatan

Om jag inte minns fel (?) så är apgar-poäng ett redskap för bmsk/läkare att snabbt bedöma om barnet behöver stöd för att klara sig, ex syrgas mm. Alltså för att man snabbt ska kunna ta rätt beslut ang eventuella åtgärder. Inget som ska ha betydelse senare, men kan säkert vid vissa komplikationer förklara ett och annat. I vissa fall har man så brottom att springa iväg med barnet, då sätts inte alltid apgar-poäng, för det skall alltså inte göras i efterhand, då är det ju liksom ingen poäng.
    Jämförelsevis så kan man ju se;
    vår son född fullgången i v 40+2; apgarpoäng; 9, 10, 10
    vår dotter född prematur i v29+3; apgarpoäng; 2, 5, 8
    vår andra dotter född i v 29+3; apgarpoäng; 8, 9, 10

Det är just hur de mår när de just föds, alltså inte alls hur de mår senare. Av våra tjejer så var det hon med lägst apgar som klarade sig genom hela neonatalperioden utan några allvarliga komplikationer.

Svar på tråden APGAR poäng???