• Ligan

Nan 3 - hur länge?

Hej, min son har fått ersättning från 3 månader, nan 1, nan 2 och nu nan 3 sedan han blev 10 månader. Nu är han snart 1 år. Finns det några rekommendationer på hur länge man bör ge ersättning egentligen? (han får ju vanlig mat också) Han gillar inte enbart välling (då hade jag gett det istället), men jag blandar i lite välling i ersättningen och då accepterar han det. Han verkligen älskar nan över allt annat i "matväg":)

• Svar på tråden Nan 3 - hur länge?
  • Twixie

Jag ger det fortfarande och kommer säkert att ge det ett bra tag till. Vår kille är 1 år och totalvägrar välling. Jag ger det när jag annars skulle gett välling, alltså till sov och ibland på morgonen. Han verkar förknippa det med trygghet för han har svårt att somna ordentligt på kvällen om han bara fått gröt innan sänggående. Han vill ha sin flaska också . Ser egentligen ingen anledning att sluta tidigare med ersättningen än vad jag skulle gjort med välling bara för att det är ersättning istället för välling. Vår stora kille slutade med ersättning när han var 8 mån men han älskar vällingen å andra sidan. Han dricker fortfarande välling till kvällen och ibland för mys (han fyller snart 3).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Ligan

ok, ja de e ju trygghet också, med flaskan, min son får också på morgonen och kvällen, och ibland under dagen också...ska försöka låta det bli endast morgon och kväll (och ibland natt), men han vill ha på dagen också efter att han ätit mat...

• Busbellan

Nan 3 är inte alls samma sak som 1:an och 2:an.
    Nan 3 ger man som måltidsdryck istället för mjölk till mindre barn.
    Alltså barnet ska inte dricka en flaska med nan 3 som ett mål mat.
    Tänkte bara tala om det, vet att många inte vet om det

När det gäller dottern så åt hon nan tills hon var 5,5 mån, efter att fått smaka välling istället så vägrade hon ersättningen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Caramello Koala

Intressant att höra hur ni gör. Min kille är 8 månader och jag har just börjat introducera välling. Tänkte att han skulle få det som frukost tillsammans med smörgås men han vägrar. Han vill ha ersättning. På kvällen funkar det med gröt.

Hade jättesvårt att få honom att dricka vatten till maten också men det ordnade sig när jag värmde vattnet och hade i lite ersättningspulver för smakens skull.

Egentligen kan han ju få gröt och smörgås på morgonen men jag tycker själv att det är så mysigt att gosa ihop med flaskan

• Tullemi
    Busbellan skrev 2009-05-23 21:34:32 följande:
    Nan 3 är inte alls samma sak som 1:an och 2:an.Nan 3 ger man som måltidsdryck istället för mjölk till mindre barn.Alltså barnet ska inte dricka en flaska med nan 3 som ett mål mat.Tänkte bara tala om det, vet att många inte vet om det När det gäller dottern så åt hon nan tills hon var 5,5 mån, efter att fått smaka välling istället så vägrade hon ersättningen
    Vad bra att du tar upp det. Vi var på väg att gå över till NAN 3, men fick då info att det inte är en fortsättning på 1:an och 2:an, vilket är väääldigt lätt att tro. Det blev välling till lillan i stället.
  • Caramello Koala
    Tullemi skrev 2009-05-23 21:38:32 följande:
    Vad bra att du tar upp det. Vi var på väg att gå över till NAN 3, men fick då info att det inte är en fortsättning på 1:an och 2:an, vilket är väääldigt lätt att tro. Det blev välling till lillan i stället.
    När rekommenderas man sluta med 2:an då?
  • Busbellan
    Caramello Koala skrev 2009-05-23 22:28:56 följande:
    När rekommenderas man sluta med 2:an då?
    Den kan man hålla på med så länge man vill ge barnet ersättning.
    Finns ju ingen åldersgräns för amning och inte heller för att ge ersättning
  • Caramello Koala
    Busbellan skrev 2009-05-23 22:39:15 följande:
    Den kan man hålla på med så länge man vill ge barnet ersättning. Finns ju ingen åldersgräns för amning och inte heller för att ge ersättning
    Nämen det är såklart! Så har jag ju tänkt själv! Dags att gå och sussa tror jag
  • Busbellan
    Caramello Koala skrev 2009-05-23 22:50:45 följande:
    Nämen det är såklart! Så har jag ju tänkt själv! Dags att gå och sussa tror jag
    hehe, ja det börjar bli sent
  • Twixie

Dåligt med att 3:an inte är fortsättning på 1:an och 2:an! Hade jag ingen aning om! Tycker de borde ge den informationen bättre. Ska återgå till 2:an då istället. Är det samma med Semper som också har en 3:a numer?

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
Svar på tråden Nan 3 - hur länge?