• Skumboll

Vårdnadsbidrag och arbetslös

Ni hemmaföräldrar kanske vet...

Är just nu föräldraledig men har blivit uppsagd från mitt jobb. Jag har som plan att ta ut vårdnadsbidraget ett tid framöver, men nu är frågan om jag är berättigad vårdnadsbidrag om jag är arbetslös? Jag kommer såklart inte gå på a-kassa eller vara "aktivt" arbetssökande under tiden.
    Min andra fundering, som varken kommunen eller FK kunde svara på, är om vårdnadsbidraget skyddar min SGI om jag nu är arbetslös efter tiden med vårdnadsbidraget? Normalt sett är ju tiden med vårdnadsbidrag överhopningsbar och jag skulle få tillbaka min SGI när jag går tillbaka till arbetet, men om jag nu inte har något arbete efteråt då?

Snälla, låt någon av er ha ett bra svar...

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag och arbetslös
  • Hemmaföräldern

Det borde inte vara några konstigheter. Ring din kommun och säg att du ska ansöka om vårdnadsbidrag. Då får du alla papper hemskickade. Fyll i skicka tillbaka per omgående :) Gå sen in på hemmaforaldrar.se och hitta dina "nya arbetskamrater

• Anne69

Hej igen Självklart har du rätt till vårdnadsbidrag. Rätten till det hänger ihop med att ni inte nyttjar någon kommunalt finansierad barnomsorgsplats + förutsätter att ni inte tar ut några bidrag/ersättningar (lång lista finns).

• Skumboll

Hej Anne!
    Dåså, då har jag iaf rätt till vårdnadsbidrag, för några andra bidrag eller ersättningar kommer jag inte att ha under tiden.
    Nu återstår bara frågan om SGI. Verkar vara en svår nöt att knäcka, även för de som borde veta...

• Zirup

Jag sökte på vårdnadsbidrag på Försäkringskassans hemsida. Det första mina ögon faller på är
    "Vårdnadsbidraget påverkar inte den sjukpenninggrundande inkomst du hade före perioden med vårdnadsbidrag. Perioden görs alltså ”överhoppningsbar”. En förutsättning är att du uppfyller villkoren för skydd av den sjukpenninggrundande inkomsten när vårdnadsbidraget upphör."

För övrigt hade jag uppfattat det som att inte alla kommuner kommer införa vårdnadsbidraget? Har jag missat något?

• Skumboll

Zirup: Det är nog rätt, alla kommuner har inte infört vårdnadsbidraget.

Samtidigt hittar jag detta på FK:
    Kommunalt vårdnadsbidrag
    Om du får kommunalt vårdnadsbidrag och arbetar mindre än tidigare sänks din sjukpenninggrundande inkomst. Arbetar du inte alls blir den noll. Men när du inte längre får vårdnadsbidrag kan du få tillbaka den sjukpenninggrundande inkomst som du hade innan du fick vårdnadsbidraget. Perioden med vårdnadsbidrag görs alltså ?överhoppningsbar?.

En förutsättning är att du uppfyller villkoren för skydd av den sjukpenninggrundande inkomsten när vårdnadsbidraget upphör. Det gäller till exempel om du i direkt anslutning till att vårdnadsbidraget upphör.

-är sjukskriven,
    -söker arbete och är inskriven på Arbetsförmedlingen
    -vårdar barn som inte har fyllt ett år.
    Tänk på att om du eller den andra föräldern får till exempel föräldrapenning, arbetslöshetsersättning eller aktivitetsstöd har du inte rätt till vårdnadsbidrag för samma kalendermånad. Det kan innebära att du inte får tillbaka den sjukpenninggrundande inkomst som du hade innan du fick vårdnadsbidraget. Din sjukpenninggrundande inkomst kommer då i stället att grundas på din aktuella arbetsinkomst. Saknar du arbetsinkomst har du inte rätt till en sjukpenninggrundande inkomst.

Mer information om vårdnadsbidraget kan du få hos din kommun.

Där har jag ju mitt svar (och varför visste inte fk detta när man ringer?). MEN nu blir jag ju lite fundersam alltså, låt säga att man blir sjukskriven under tiden med vårdnadsbidraget då har man alltså ingen rätt till SP?!

Och vad betyder dethär med fp och vårdnadsbidrag i samma kalendermånad? Om jag tar fp till sista juni och ansöker om vårdnadsbidrag från första juli borde jag väl vara safe? För att inte mista min SGI alltså.

• Anne69

Ja men se där! Där har vi ju svaret! Detta kan ju bara tolkas som att dina sgi-skyddande perioder kan följa på varandra. Nu är du föräldraledig med föräldrapenning minst 5 dagar/vecka, sen går du på vårdnadsbidrag o sen anmäler du dig som arbetssökande (första dagen efter vårdnadsbidraget). Då bör du vara safe!

Sen låter det ju helt klart som att sgi:n nollas under tiden med vårdnadsbidrag - låter skumt tycker jag.......

Det där med ersättning samma kalendermånad har vi tolkat som avseendemånad. Vi har gjort som du beskriver. Vårdnadsbidrag tom sista juni och föräldrapenning from första juli tex.

• Zirup

Ja, men att SGIn "nollas" under själva perioden med vårdnadsbidrag, det är ganska naturligt. Det är för att man inte kan ha "dubbla" ersättningar. T.ex att man inte kan ha en SGI-baserad ersättning som havandeskapspenning SAMTIDIGT som man har vårdnadsbidrag. Eller att man inte kan ha sjukpenning och vårdnadsbidrag samtidigt. För vad är du sjukskriven eller har havandeskapspenning för egentligen? Ditt ordinarie arbete är du ju tjänstledig från för att vara hemma med barnet. Försäkringskassans måste i så fall neka detta med stöd av att SGIn är vilande (och noll) under tiden man har vårdnadsbidrag. Så tror jag att det kommer funka iallafall.

• Alexi

Det är ju rimligt att SGI är noll under tiden med vårdnadsbidrag. En fundering jag fick när jag läste detta är vad som händer om vårdnadshavaren med vårdnadsbidrag blir sjuk och den andra, tex pappan, måste vara hemma och ta hand om barnet. Vad händer då med ersättningarna? Är tfp undantaget gällande vilka ersättningar som får tas ut samtidigt som vårdnadsbidraget?

Zirup skrev 2009-05-23 19:27:40 följande:
    Ja, men att SGIn "nollas" under själva perioden med vårdnadsbidrag, det är ganska naturligt. Det är för att man inte kan ha "dubbla" ersättningar. T.ex att man inte kan ha en SGI-baserad ersättning som havandeskapspenning SAMTIDIGT som man har vårdnadsbidrag. Eller att man inte kan ha sjukpenning och vårdnadsbidrag samtidigt. För vad är du sjukskriven eller har havandeskapspenning för egentligen? Ditt ordinarie arbete är du ju tjänstledig från för att vara hemma med barnet. Försäkringskassans måste i så fall neka detta med stöd av att SGIn är vilande (och noll) under tiden man har vårdnadsbidrag. Så tror jag att det kommer funka iallafall.
  • Zirup

Alltså, jag gissar bara men TFP är ju en förkortning som står för tillfällig föräldrapenning. Pappan borde inte kunna ta TFP då mamman (eller vice versa) inte har föräldrapenning. Det blir väldigt komplicerat i mina tankar om man är tvungen att avbryta vårdnadsbidraget för att istället ta föräldrapenning, sjukskriva sig från detta så att partnern kan ta TFP. Någon som vet?

• Anne69
    Zirup skrev 2009-05-23 19:27:40 följande:
    Hrm.... detta ger mig faktiskt huvudbry ska ni veta. Man kan nämligen visst ha sjukpenning eller havandeskapspenning samtidigt som man har vårdnadsbidrag. Dock ej sjukpenning i mer än 365 dagar. Så hur gör man detta bäst då??? Om SGI:n nollas under perioden med vårdnadsbidrag ska man då säga upp vårdnadsbidraget o avbryta sin föräldraledighet för att bli sjukskriven från jobbet 0m man skulle råka bli allvarligt sjuk? Menar inte enklare åkommer men sådant som förhindrar att man kan ta hand om barnen? Vad gör man då?
Svar på tråden Vårdnadsbidrag och arbetslös