• bolbol

kläder i värmen??

HUR ska jag klä min lille son på 3 månader i 35 graders värme?? jag har långärmat och byxor och hatt, men vet inte om han klarar det längre.... problemet är också om jag klär honom i t-shirt så är det ju AC mer eller mindre överallt...

Pust,vet inte vad jag ska göra,han svettas ju och blir helt röd i ansiktet när vi är ute

• Svar på tråden kläder i värmen??
  • Ariel o Melodys Mom

Jag skulle välja en kortärmad body, solhatt, smörja in han med solskyddsfaktor, ha han i skugga hela tiden. En nappflaska med vatten tillgänglig och en varm filt ifall ni går in nånstans där det är svalare. Snabbt o enkelt att lägga på han i vagnen.

• Radha

Tipset om att smörja med solkräm ska du nog inte följa, jag har hört att det inte rekommenderas för barn under ett år pga kemikalier. I övrigt vet jag inte alls, men kanske tunt och löst sittande, ha honom i skuggan, ha med något varmt plagg att sätta på honom när ni ska in på ställe med AC.

• Ariel o Melodys Mom

Fast jag tror nog att UV-strålar som faktiskt finns i skuggan oxå är farligare än solskyddsfaktor avsett för barn som man köper på apoteket.

• bolbol

har också hört att man ska vänta med solkrämen. självklart så är vi ju i skuggan hela tiden men man kan ju inte undvika solen helt,ex till och från bilen,i bilen osv

2:a problemet är också att självklart så säljs inte långärmat här nu på sommaren så hans långärmade tunna bodysar är på väg att bli för små... letar vidare hoppas jag lyckas hitta någon någonstans

• Mayen

Strunta i body! De blockerar ju helt luften och det blir ännu varmare!
    Det räcker gott med en kortärmad tröja och blöja - eller utan blöja då och då för att lufta!

Håll honom i skuggan - ska du ut i solen så ha på solkräm (det har vi alltid haft, 50 i "sunblock").

• tufty

Håller med, strunta i body eftersom den sitter så tajt om kroppen, ha en luftig t-shirt, luftiga shorts och solhatt. Viktigt med skugga. Alltid ha med en flaska vatten så barnet får dricka ofta. Denna klädsel funkar även inomhus där det finns air-con och det är ok om det blåser lite på barnet. Om du vill ha långärmat, sikta på en i lätt luftigt material. Låt inte barnet ligga i vagnen för mycket eftersom hon-han blir svettig om ryggen och kan få utslag. Tvätta av barnet / bada lite nu och då.

• vänat

De solskydds kläder som säljs bland annat på apoteket för barn här hemma i sverie kanske kan vara ett allaternativ? De borde ju vara mindre varam tycker jag.

Men vet inte om de finns där du bor nu+ om inte kanske du har b någon släakting eller vän hemm ai sverige som kan skicka de til dig.

• enannan

En liten poäng bara: i de varmaste länderna bär man _heltäckande_ kläder för att _inte_bli_för_varm_, det handlar bara om att hitta rätt material och modeller :)

Svar på tråden kläder i värmen??