• sweman

Barnvagn för två vad är bäst?

Hej!

Ni får ursäkta mig om jag låter lite hård i tonen men jag letar efter en vagn som uppfyller krav, därför frågar jag er killar... dels för att tråden kan vara användbar inte bara för mig utan för flera som letar efter exakt samma sak... så förhoppningsvis finns det killar där ute som letar efter kvalite i barnvagnen och kanske har hittat något som är värt att köpa!

Jag har inte sonderat barnvagnsmarknaden och vet inte vad som är bäst. Det enda jag vet, är att jag har krav som avgränsar till att ha det bästa tänkbara i ett norm perspektiv och inte ur ett excentriskt perspektiv.

Vi snackar om Volvo här och inte en kombi Ferrari..

Vagnen ska vara lättkörd och då antar jag att svängiga hjul av den större storleken är att rekommendera för att ta sig över gropigheter och kullersten. Det vill säga inte kundvagns liknelsen till barnvagn utan en normal vagn med svängbara hjul med så stor storlek som möjligt.

Små hjul går bort helt? Motivera om ni kan varför eller varför inte.

Komfort.... ungen ska må som kungen i barnvagnen(inte på bekostnad av skattebetalarna dock)... Det ska vara plats och trivsel...

Säkerhet... läser man tester så är det inte ovanligt att läsa hur dåliga barnvagnar är beträffande kvalite... Tex Tetuonia eller något liknande fick extremt dåliga betyg beträffande alla avseende... trots det kan man läsa i olika inlägg "Min tetunoia asså e ju så braaaah...".. Tycker man något är bra så önskar jag att ni som läser detta också kan belägga detta med något(helst, inte ett krav)... Vagnen behöver inte lämpa sig för vara chic eller vara extravagant åt något piffigt håll utan helst bara rent av praktisk.

Vagnar jag har haft hittils..

Emmaljunga.... toppenvagn... toppenkvalite...

Graco köpte jag temporärt för jag behövde en liten vagn att fälla ihop i bilen. Det var bara skräp..

• Svar på tråden Barnvagn för två vad är bäst?
  • ikli

Lång text
    Jag har tre barn som alla till och från vill åka vagn, den äldsta är tre år, så vi har och har haft ett par olika tvillingvagnar. Så här är nog mitt omdöme om de vagnar vi har haft:

Gracco: En vagn där barnen satt framför och bakom varandra i en rad. Det gjorde att vagnen blev väldigt lång. Den går bort för dig eftersom den har små hjul.

Phil and Teds: Här sitter barnen ovanför och under varandra. Det här betyder att vagnen bara är bred som en singelvagn och det är alltså inga próblem när man är i affärer eller ska igenom dörrar. Jag tycker det var en helt ok vagn, det finns lite praktiska tillbehör som sidoväskor och så och den är absolut lättkörd med stora hjul och svängbart framhjul. Lite pynglig att fälla ihop kanske (vad jag minns) men det lärde man sig snabbt som vanligt. Kvaliteten är också helt ok.

Emmaljunga: Jag är inte så förtjust i "pansarvagnar" och den här var en sådan. En Emmaljunga twin city cross. Fördelar med den var att den var väldigt skön att köra trots att den inte hade svängbara framhjul, barnen hade gott om utrymme och lite så. För oss gick den bort för att vi inte kom på en buss bak om det var enkeldörr. Minsta måttet precis innanför dörren var 76 cm och vagnen är 78. En helt ok vagn. Förmodligen hyggligt andrahandsvärde också

Babytravel: Helt ok vagn som gick bort för att frugan ogilaade den. Lite racklig och kvaliteten i detaljerna är inte sådär supertoppen men man får rätt så mycket vag för pengarna. Lite tung och otymplig när man fällde ihop den tycker jag nog. Kanske inte så lättkörd som man kan tänka sig trots svängbara framhjul. Den kändes rätt illa balanserad helt enkelt.

Urban Jungle: Det vi har idag, både tvilling och trilling. Det här är kanske min favoritvagn av alla. Väldigt skön att köra med stora svängbara framhjul och den känns inte tung även om man har två större barn i. Den klarar dessutom barn upp till 25 kilo i sittdelen. Nackdelen med UJ är att den är rätt så tung och lite otymplig när man ska lyfta in den i bilen och den stora nackdelen tycker jag: Barnen kan inte sitta helt upprätt i vagnen. Men ungarna älskar UJ, jag tycker de är toppen och frugan tycker de är "helt ok". Tyvärr finns det rätt så stora frågetecken kring firmans framtid då UJ är uppköpta av Phil & Ted's och ingen vet vad som kommer att hända i framtiden. För tillfället verkar det vara totalstopp på leveranser från UJ.

Vad gäller säkerhet för alla vagnarna, tester och så, så har jag dålig koll på det. Jag har inte läst några tester på sista tiden. Men det brukar ju finnas i föräldratidningarna lite då och då och av varierande kvalitet. Även Råd och Rön kan ha barnvagnstester och de testerna brukar vara bra tycker jag eftersom de alltid är gjorda av tredje part.

Oj då, det där blev långt men det beror på att vi har haft så många vagnar. Alla vagnar jag beskriver här har vi själva ägt och kört, vissa länge andra kort, så det är mina egna erfarenheter som det baseras på. Hoppas det går bra med köpet.

• sweman

Tack för ett fylligt svar. Jag ska kika om jag kan dela din uppfattning. Tack för tipsen.

• sweman

...
    Flera olyckor har inträffat när handtagen på barnvagnen Urban jungle gått av. Nu återkallas barnvagnsmodellen av företaget One Tree Hill - för tredje gången ...

• ikli
    sweman skrev 2009-05-17 22:24:19 följande:
    ...Flera olyckor har inträffat när handtagen på barnvagnen Urban jungle gått av. Nu återkallas barnvagnsmodellen av företaget One Tree Hill - för tredje gången ...
    Ja det har jag hört. Det finns en del restriktioner hur man ska gå hantera vagnen. Man hade också stora problem med en årsmodell, -05 säger frugan bredvid. Man har gjort om det hela nu så det ska vara bättre. Det där är ett problem som man läser om titt som tätt för lite olika vagnar från olika fabrikat.
Svar på tråden Barnvagn för två vad är bäst?