• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 9

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: http://www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9
  • 1814

Wow 9 trådar! Kul att det fortsätter... Det är så spännande att följa alla andra, även fast det är långt kvar för mig...

• Mjölk
    1814 skrev 2009-05-15 22:03:32 följande:
    Wow 9 trådar! Kul att det fortsätter... Det är så spännande att följa alla andra, även fast det är långt kvar för mig...
    När ska du donera?
    Jag har bestämt mig för att donera en gång till, men det blir korsdonation den här gången o på Huddinge istället för Uppsala (eftersom paret jag hjälper går där). Det kommer förmodligen att bli i början av hösten, eftersom jag bara behöver ta om den andra omgången prover. Ska bli skoj att få hjälpa till än en gång.
  • 1814

Nångång till hösten, har inget datum än... första gången!

Mjölk skrev 2009-05-16 15:28:14 följande:
  • AJB

Hej!
    Vill tacka alla er som kan tänka er att donera ägg.
    Jag och min man har gjort 3 ivf försök och senaste två gångerna har mina äggblåsor varit tomma på ägg vid plock. Remiss är nu skickad för donatorägg, tråkigt att det är så lång vänte tid som 1-2 år.
    Nu kan det ju gå fortare också om man hittar någon kors donator men det ser inte så ljust ut på den fronten, då många runt oss själva är ofrivilligt basrnlösa.
    Är det någon här som kan tänka vara korsdonator åt oss så kan ni inboxa mig?
    Vi går på RMC i Malmö

• nirakkarlsson

Måste fråga er som har gort donation, nu har jag sprayat nässpray i 9 dagar och ska på mitt första ul på måndag, tänkte höra om man får lov att ta något mer blodprov????

för jag fick hem ett doseringsschema hur mkt jag ska spruta mig i magen med och där stod det ev att man tar några extra blodprov som man måste skicka in själv.

• HannaS86

jag fick ta extra blodprov två gånger nu när min donation blev försenad, de var tvugna att kolla så jag fortfarande var nedreglerad. Jag har antingen fått åka till Repro eller göra det på vårdcentralen och därefter posta provet. Det har känts lite skumt att skicka det med posten så jag har föredragit att åka till Repro eftersom jag inte har så långt dit. Jag fick med provrör och etiketter att sätta på provrören samt adresslappar att sätta på de vadderade kuverten jag skickade in dem med. Vad har du fått för sprutdoser nirak?

• nirakkarlsson
    HannaS86 skrev 2009-05-20 14:23:30 följande:
    jag fick ta extra blodprov två gånger nu när min donation blev försenad, de var tvugna att kolla så jag fortfarande var nedreglerad. Jag har antingen fått åka till Repro eller göra det på vårdcentralen och därefter posta provet. Det har känts lite skumt att skicka det med posten så jag har föredragit att åka till Repro eftersom jag inte har så långt dit. Jag fick med provrör och etiketter att sätta på provrören samt adresslappar att sätta på de vadderade kuverten jag skickade in dem med. Vad har du fått för sprutdoser nirak?
    Ok, jag har inte fått med några rör för blodprover så jag kanske inte ska ta nått då.

Min dos är 125, hur mkt fick du ta?
  • Mjölk
    1814 skrev 2009-05-19 15:46:58 följande:
    Nångång till hösten, har inget datum än... första gången!
    Håller tummarna! Då kanske vi donerar ung samtidigt.
    AJB skrev 2009-05-19 18:48:45 följande:
    Hej! Vill tacka alla er som kan tänka er att donera ägg. Jag och min man har gjort 3 ivf försök och senaste två gångerna har mina äggblåsor varit tomma på ägg vid plock. Remiss är nu skickad för donatorägg, tråkigt att det är så lång vänte tid som 1-2 år. Nu kan det ju gå fortare också om man hittar någon kors donator men det ser inte så ljust ut på den fronten, då många runt oss själva är ofrivilligt basrnlösa. Är det någon här som kan tänka vara korsdonator åt oss så kan ni inboxa mig? Vi går på RMC i Malmö
    Håller tummarna för er! Paret jag ska hjälpa hittade ju mig via FB så kanske kan du hitta någon här.
  • Baptista

Hej!
    jag skrev ett långt och ganska förvirrat inlägg i en egen tråd. Men jag testar med er här och ser om ni kanske kan ge svar på en fråga som jag har angående äggdonation.

Jag är mycket positivt inställd till att donera ägg OM jag hade kunnat vara anonym. Vet ni hur mycket "ansvar" jag får för de ev. barn som föds. Om barnet har rätt att veta sitt ursprung osv.. måste jag då träffa barnet och berätta om ex mina föräldrar och syskon och visa bilder? Kan jag neka barnet att träffa mig? Om barnet ringer på min dörr, måste jag släppa in det då osv.

Jag vill inte framstå som en oempatisk j-vel, utan det är mer så att jag gärna donerar (om jag blir godkänd) för att hjälpa ett barnlöst par men jag vill inte råka ut för konsekvenser senare i livet.

• Baptista

Har surfat runt lite och fått svar på mina frågor. Det är definitivt inte aktuellt för mig att donera under dessa omständigheter.

Stor kram till alla er som gör detta, ni är beundransvärda{#lang_emotions_smile}!

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 9