• perniebernie

Ont vid ägglossning?

Jag har en son på två år och har aldrig känt av ägglossning innan jag fick honom. Men på senare tid har jag börjat bli öm i nedre delen av magen vid tiden för ägglossning och den här gången har jag verkligen ONT!
    Det började i förrgår och det gör ont varje steg jag tar och när jag hostar. Dessutom känns det värre när jag är kissnödig, det lixom trycker på mer då.
    Vet inte om det kan vara ägglossning, ringde sjukvårdsupplysningen och de trodde att det är det men att det redan borde avtagit igår, men eftersom jag inte har feber eller några andra symptom så sa de att jag kunde avvakta.

Är det nån mer som har så här ont vid ÄL? Hur länge har ni ont då, bara några timmar eller flera dagar?
    Är det någon som vet om det här påverkar ens chanser att bli gravid? Vi har försökt i några månader utan resultat och man blir ju lätt nojig....

Eller nån som har nån idé om vad det kan vara annars?

• Svar på tråden Ont vid ägglossning?
  • sjöberg75

Ägglossningen (ÄL) o dess smärta är olika för alla.
    Jag har ÄL-smärta i nga dagar, det är en molande värk som är i äggledartrakten...
    Sen jag började äta Rosenrot så har jag kännt av det tydligare o värken är i fler dagar.
    Som sagt, det är olika för alla o jag tror inte du behöver oroa dig.

• Bumblebina

Jag har också riktigt ont ett par dagar vid äl. (Inte just nu, då jag är gravid i v 39, men i vanliga fall då... ) Pronaxen är kanon just då. Mina äl-smärtor kom efter jag fått vårt första barn. Positivt var iofs att menssmärtorna försvann istället och de var betydligt värre...

• Cremo

Jag har haft så ont att jag sökte akut för det. Det gjorde svinont och jag hade tidigare haft problem med chokladcystor och "uppåtblödande" mens så jag blev orolig.

De gjorde ett VUL och blev tjuriga på mig när det visade sig bara vara ägglossning. Förlåt att jag hade ont, liksom. Jag fick stapla hem igen.

• Cremo
    Cremo skrev 2009-05-15 18:03:28 följande:
    Jag har haft så ont att jag sökte akut för det. Det gjorde svinont och jag hade tidigare haft problem med chokladcystor och "uppåtblödande" mens så jag blev orolig. De gjorde ett VUL och blev tjuriga på mig när det visade sig bara vara ägglossning. Förlåt att jag hade ont, liksom. Jag fick stapla hem igen.
    *stappla
  • perniebernie
    Cremo skrev 2009-05-15 18:03:28 följande:
    Jag har haft så ont att jag sökte akut för det. Det gjorde svinont och jag hade tidigare haft problem med chokladcystor och "uppåtblödande" mens så jag blev orolig. De gjorde ett VUL och blev tjuriga på mig när det visade sig bara vara ägglossning. Förlåt att jag hade ont, liksom. Jag fick stapla hem igen.
    Hur kan de bli tjuriga, det är väl bättre man söker en gång för mycket än en gång för lite?
    Om det inte går över för mig snart så måste jag oxå åka in akut, för det här är fruktansvärt, kan ju knappt gå.... :(

Men det påverkar inte ens chanser att bli gravid, någon som vet det???
  • sjöberg75

Om det är olidligt ont så klart du ska söka hjälp akut.. kanske inte är ÄL utan ngt annat o då vill man ju gärna veta..
    Man ska ju inte gå för länge med värk o absolut inte när man inte vet va det är..

• perniebernie

Ni som skriver att ni oxå har ont vid ÄL, vet ni säkert att det är det för att ni har kollat er när ni haft ont eller hur vet ni?

Jag har fortfarande ont, nu är det två dygn med smärtor... :(

• Muminlina

Åk in och kolla om du har haft så ont i två dygn! Bättre att kolla upp det än att inte veta vad det är.

Jag har oxå fått ont vid ÄL nu, min dotter är 16 månader, innan så så kände jag ingenting. Men nu gör det jätteont, kan knappt sätta mig ner för det värker och är ömt. Konstigt att vi är flera som det blivit så för...

Hoppas du får reda på vad det är och att det går över.

• perniebernie
    Muminlina skrev 2009-05-15 22:27:12 följande:
    Åk in och kolla om du har haft så ont i två dygn! Bättre att kolla upp det än att inte veta vad det är. Jag har oxå fått ont vid ÄL nu, min dotter är 16 månader, innan så så kände jag ingenting. Men nu gör det jätteont, kan knappt sätta mig ner för det värker och är ömt. Konstigt att vi är flera som det blivit så för... Hoppas du får reda på vad det är och att det går över.
    Jo, om jag inte mår bättre imorgon när jag vaknar ska jag åka in!
    Tack!!
  • Humlan77

Jepp, jag har också ont vid ÄL, känns liksom ömt i hela nederdelen av magen. Kan ha lite småont i ett par dagar innan men dagen efter positivt ÄL test gör det i allmänhet ooont. Inte precis så att man känner för mys just då men man får liksom bita ihop då och tänka på priset som hägrar på horisonten!

Kan tillägga att min mamma blev opererad för misstänkt blindtarms-inflammation som visade sig vara ÄL *oups* så man kan ha ordentligt ont utan att det är något fel.

Hoppas att du känner dig bättre i morgon!

• zuqxe

Jag har haft ont på min högra sida och hade det runt ägglossning, dock åt jag p-piller så det var ju inte ÄL :)...men det försvann med hjälp av värktabletter. Sen kom det tillbaka månaden efter och var ännu värre smärta...försvann igen efter kanske 3 dagar. Kom tillbaka igen månaden efter och då fick jag så ont att jag spydde och fick feber. Åkte in till akuten och där visade det sig att min högra äggledare vred sig så äggstocken inte fick syre eller blod. Dom fick operera mig direkt. Det var det jag hade haft månaderna innan också men då hade den lyckats vrida tillbaka sig själv. Detta är dock ovanligt att få och gör jävligt ont. Jag låg oppkrypen på golvet när jag fick dessa smärtor och det hjälpte lite med vanliga värktabletter men inte helt. Hoppas bara det är vanlig ägglossning du har och att du mår bättre i morgon.

• perniebernie
    Muminlina skrev 2009-05-19 20:30:29 följande:
    TS: Hur gick det, åkte du in?
    Nej, det började avta på kvällen och när jag vaknade på morgonen var det mycket bättre! Nu mår jag som vanligt igen men jag tänkte ändå beställa tid för gynundersökning för att kolla så allt ser bra ut...
    Vi får väl se om den här tråden fortsätter vid nästa ägglossning ;)
  • Lisol

Hej hej!

Vid min senaste ägglossning fick jag en smärta ungefär som om jag hade tränat magen hårt, men det var inte musklerna som var öma utan kändes mer som livmodern.

Annars har jag alltid mensvärk när jag har ägglossning och känner mig svullen.

kram

• kärogalen

Jag slutade med p-pillerna för 2 månader sen. Under ÄL får jag huggande smärtor i livmodern. Men de har båda gångerna avtagit efter ÄL slut. Mina menssmärtor har ökat väldigt sen jag la p-pillerna. Men jag är glad för då kanske det funkar till bebisverkstan ska starta?? Spännande! Aldrig förr har jag varit så lycklig när mens, mensvärk och hela fadderullan kom igång.

Märkligt :)

• Trollmamma till 4

Hej.. Jag kan ha så vissa månader och i mitt fall så var det en gulkroppscysta.. Inge farligt men dem gör ont..

• misstrodd

Hej! 

Jag känner igen mig i allt du skriver, har haft beräknad ÄL i fredags (nu söndag) & fick en molande värk på fredagkväll som gjorde så ont att jag inte kunde sitta. Nu har jag värk från & till, vid hostningar samt att det känns obehagligt när jag går, lite smärta/som att något trycker mot urinblåsan hela tiden. 

har fått förändrad ÄL efter graviditet (änglabarn Hjärta) och är lite lost i alla dessa symtom, känns skönt att läsa om någon annan som upplever samma då detta är totalt främmande för mig. Har tidigare varit en ?såndär? som inte ens vet hur mensvärk känns. 

Svar på tråden Ont vid ägglossning?