• gretagarbo

Hur tidigt finns det överlevnadschans?

Frågar er som har väldigt tidigt födda. När finns det chans att ett barn kan överleva? Har hört lite olika. Jag frågar eftersom jag födde första barnet redan i v21 och är livrädd att samma sak ska hända igen. Har en riskgraviditet nu, men är idag i v23+5 och hoppas det ska gå ett bra tag till..men oron finns hela tiden och man är inställd på att få för tidigt. Ni som fött tidigt, hur har det gått för era barn??

• Svar på tråden Hur tidigt finns det överlevnadschans?
  • Lithe

Jag har hört v. 25, då ska tydligen lungorna vara hyfsat redo. Men jag kan ha fel.
    Hur gick det med ditt första?

• gretagarbo

Ok tack, då har jag en liten bit kvar..mitt första barn dog, fanns ingen möjlighet att göra ngt. Han levde inte när han kom ut, men levde ett par timmar innan. Jag kände rörelser samma kväll som det sen hände. Värkarna satte igång och jag var helt oförberedd :( väl inne gick det inte att stoppa. Sen gick vattnet. Hemskt :( så jag är mycket orolig nu.

• Pilea

De kan idag rädda barn redan från v.22, men det är ytterst ovanligt. Känner fler som har barn som fötts i v24 och de mår toppen. Min son föddes i v.27+4 och är 3år idag.

Alve 060129 Tyra 071019
  • Lithe
    gretagarbo skrev 2009-05-12 11:00:53 följande:
    Ok tack, då har jag en liten bit kvar..mitt första barn dog, fanns ingen möjlighet att göra ngt. Han levde inte när han kom ut, men levde ett par timmar innan. Jag kände rörelser samma kväll som det sen hände. Värkarna satte igång och jag var helt oförberedd :( väl inne gick det inte att stoppa. Sen gick vattnet. Hemskt :( så jag är mycket orolig nu.
    Det förstår jag, stackare. Det kan inte varit lätt. Du ska se att det blir bättre denna gången. Jag håller tummarna i några veckor för dig. ;)
  • KSB

Jag har en kille som är född 23+6 vägde 695 gram, och 32 cm lång. Lägert var kritiskt och de finns aldrig några garantier, men vi fick med honom hem. Läkarna idag är helt otroliga, men de hänger såklart alltid på det individuella barnet, hur mkt infektioner och så de får och hur de klarar dem osv. osv. Chanserna för att de överlever är 50/50, varje dag barnet stannar i magen är enormt viktigt.
    Hoppas du kommer uppåt v. 30 iaf.
    Lycka till!

• Pilea

gratagarbo:
    Jag beklagar verkligen! Hoppas den lille stannar ett tag till där inne i magen. 

Alve 060129 Tyra 071019
  • Lithe

Ämnet om tidigt födda pratas det om på 4:an just nu.

• gretagarbo

Tack för alla svar! Jag hoppas den lille eller lilla får stanna ett tag till :)

• Katarina76

Mary Wollstonecraft skrev 2009-05-12 11:08:45 följande:

Vecka 28 har jag hört är den magiska gränsen: då klarar sig 90% utan men.
    Det är gammal info. Det har hänt så mycket senaste åren att man räddar fler i tidigare veckor (extremt tidiga prematurer) och man är bättre på att förhindra och motverka många "men".

Gretagarbo: Jag håller tummarna för att du får en lång graviditet, men om bebisen tittar ut tidigare, så blir det bättre chanser för varje dag som går nu.
Svar på tråden Hur tidigt finns det överlevnadschans?