• hoppsanhejsan

spekulationer om en idé

Jag gillar att spekulera i vad jag kan göra för att öka mina chanser, tror jag har testat allt! detta test inför mitt andra FET var snudd på förbjuden men jag kände att jag hade två frysta ägg kvar och att jag kunde chansa... alla känner ju till att man ska undvika ipren (eller överhuvudtaget NSAID mediciner) när man försöker bli gravid, efter att ha snokat lite så ska NSAID försämra äggproduktionen och hindra implantation. Men så hittade jag den här artikeln:

www.fertstert.org/article/S0015-0282(04)01122-7/abstract

där man faktiskt testat en NSAID tablett strax före äggåterförandet i tron om att man kan hindra mikrovibrationer som stöter ut ägget...

mitt "problem" är att jag antagligen har ett myom eller endometrios som inte syns då jag de senaste tre åren fått problem med kraftig mens (är dock klassad som oförklarligt barnlös), har hittat artiklar som säger att kraftig mens (liksom endometrios och andra typer av inflammationer) kan bero på att man har för hög produktion av prostaglandiner [1], som visserligen är nödvändiga vid implantation men i för stora mängder direkt skapar missfall (används för att framkalla missfall vid abort) [2].

[1] www.mja.com.au/public/issues/nov4/wood/wood.html
    [2] www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi

Det är känt att mängden prostaglandiner minskar kraftigt med NSAID därför bör en man inte ta NSAID inom 24 timmar då man tror att implantation kan ske. Men i studien ovan så sker distribueringen av NSAID utanför de 24 timmarna men ändå så pass nära att en effekt på prostaglandin produktionen finns.

Jag valde att ta ipren 3,5 dagar före beräknad implantation (dvs på morgonen dagen innan min 6-dagars blastis sattes in) i tron om att jag minskade lite prostaglandiner och om artikeln ovan har rätt, minskade mikrovibrationer. En vild chansning men vad fan, man är ju desperat!

Nu är det ju faktiskt så att jag har fått ett plus och med största sannolikhet så är det säkert bara ren och skär slump! Men jag vill ändå presentera idén till er andra som också gillar att spekulera. Klistrar in ytterligare en till artikel nedan om ämnet.

pt.wkhealth.com/pt/re/ajog/abstract.00000447-199311000-00034.htm;jsessionid=KLJJhQKp1zhczDNgyzvTGsnncs48S24J1c1Zl9qYLdxGgV66hNRd!762269091!181195628!8091!-1

Lycka till!

• Svar på tråden spekulationer om en idé
  • hoppsanhejsan

puh, skriver man långt kan det ibland blir fel eller låta tokigt... menade inte att kraftig mens (och endo) berodde på höga halter av prostaglandiner utan tvärtom, en inflammation av något slag (som endo, adenomyos etc) kan öka halten prostaglandiner... har försökt lägga det på en så vetenskaplig nivå som möjligt, annars får man väl en massa skit från ilska medlemmar... ville bara ventilera en "förbjuden" idé

• Fru HH

Grattis till pluset

Hmmmm, intressant det där... Hur många o hur starka Ipren tog du?

• hoppsanhejsan

1 x 400 gram... lycka till!

Svar på tråden spekulationer om en idé