• Nova82

Försäkring för prematurbarn

Hej!

Har en dotter som föddes 8 1/2 v för tidigt. Hon vägde 16090g.
    Hon har inte haft några komplikationer och är utskriven sedan en månad tillbaka.

Skulle försäkra henne, vilket jag förstod skulle bli svårt. Men vad jag har hört skulle Trygg Hansa vara "snälla" när det gäller prematurer.
    Fick avslag pga av för tidig födsel samt låg födelsevikt. Efter 18 månaders kontrollen kunde jag få höra av mig igen...

Är det någon som vet något annat bolag där de försäkrar prematurer? Har skickat efter papper från IF och Folksam oxå, men tvivlar på att de vill försäkra henne...

Swallowing pride never choked anyone
  • Svar på tråden Försäkring för prematurbarn
  • mamma2ggr

Min äldsta dotter är född 31+6 och vägde vid födseln 1760 g, det var inget problem alls att försäkra henne i Trygg Hansa, enda undantaget gjordes för hjärtfel då hon hade en öppen ductus när vi skrevs ut från sjukhuset. Villkoret togs bort efter att vi hade varit på ultraljud då hon var ett och ett halvt. Konstigt att de gör så olika eller också har de ändrat reglerna.

Så har ni tur så löser det sig med något annat bolag, så liten var hon ju inte.

Andra dottern är det ingen som vill försäkra före 5 1/2 års ålder då födelsevikten var under 1 kilo.

Lycka till!

• Nova82

Tack för svaret!

Pratade precis med Trgg Hansa och de stod på sig. Efter 18 månader var jag välkommen att höra av mig...hmm..tack..
    Som du säger, sååå liten var hon ju inte. Har ringt runt till Skandia,If, Folksam o Länsförsäkringar, men det verkar svårt.

Lilltjejen vägde 2660 g förra v och har BF på tors.
    Fick svaret att de tycker att hon väger alldeles för lite eftersom ett "normalt" barn väger mer vid födseln. Det är väl en rätt bra vikt tycker väl ja iofs...

Helt otroligt...

• mamma2ggr

Ja, att väga 2,7 kilo när man föds är väl ändå inte alldeles ovanligt...

• Therese33

Det är sjukt med dessa försäkringar, har man ett friskt barn så borde det väl inte vara några problem att försäkra men det är det...

• Tobben

Vi har fått nobben från If och Trygg Hansa för vår kille född v 31+5, 1627 g. Trygg Hansa uppgav först att deras gräns var 1300 g, men det stämde visst inte. Nu har jag tecknat gruppförsäkring i Salus Ansvar via facket. Den ger inte lika höga ersättningar, men kan tecknas helt utan hälsodeklaration, vilket jag tyckte var viktigt. Jag vill inte att fler giriga försäkringsbolag är inne och rotar i hans journaler för att sedan säga luddigt tack, men nej tack.

• Nova82

Nä, visst är det sjukt!
    Ringde Folksam igen som vi har genom facket. Där fick jag en olycksfallsförsäkring, men ingen sjukförsäkring förrän 6 mån efter man tecknat olycksfallsförsäkringen. Frågade vad olycksfallsförsäkringen innebär o då säger stollen att:
    "Jo, att om din dotter ramlar o slår sig eller tex går in i något så är ju olycksfallsförsäkringen bra att ha."
    Missade han att hon är 2 månader (0mån)? Det är faktiskt inte så att hon springer omkring och ramlar...än... {#lang_emotions_wink}

• extraliten

Hej!
    Vi har samma fruktansvärda problem, och jag har gråtit många tårar över detta...
    Vår kille föddes i v. 27+6 och vägde 930 g. Vi har varit och pratat med en tjej på TH som var kanon, och som själ hade ett barn som var väldigt sjukt när han föddes, så hon visste precis hur det var att få avslag...
    Hon sa att de med all säkerhet kommer säga att de vill vänta tills han är 18 mån, vilket känns ok eftersom att det "bara" är ett år från nu.

När vi väl fick det väntade avslaget så får vi vänta tills han är 5½ år innan de gör ny bedömning!! HALLÅ!?!? Cancer, diabetes mm har INGENTING med födelsevikt att göra, eller i vilken vecka du är född. OM, gud förbjude, vår son skulle bli allvarligt sjuk så har ju vi som föräldrar ingen möjlighet att vara hos honom hela tiden eftersom att den ekonomiska ersättningen ligger i barnets försäkring.

Det gör så ont i hjärtat att "vem som helst" som inte har kollat sina barn för hjärtfel, kollat hjärnan, kanske tagit troger eller rökt under graviditetetn, DE får teckna en försäkring, men vi som har svart på vitt precis hur vår son mår frå INTE det. (Enda problemet han har är en pyttelungskada, men frikriv honom från lungrelaterade problem då!)

Försäkringsbranchen är den enda legala diskrimineringsverksamheten som finns, och det gör min SÅ ledsen.

Skulle också vilja veta om det finns NÅGOT företag där man kan ha någon försäkring...

• FavvoJonna

så märkligt det där..vår kille föddes i v 29+6 o vägde 1260, vi har fått avslag överallt men så idag ringer det en tjej från trygg hansa som vill komma o prata barnförsäkring. Jag sa direkt att det inte var nån ide för han var för tidigt född men hon menade på då att det INTE var nå¨gra problem o att de var de enda som försäkrade såna här små "pluttar"... Det ska bli himla intressant när hon kommer på måndag.

• Nova82

FavvoJonna: Hmm...Va?! Mycket intressant!! Skriv gärna vad de sa på måndag... Hoppas det går bra!

• FavvoJonna

Ja, jag blev oxå ganska förvånad. Det är säkert en massa undantag som gör att man lika gärna kan vara utan försäkring men jag ska höra vad hon säger!

Svar på tråden Försäkring för prematurbarn