• emmsan123

Föda i v 35, hur mycket problem?

Jag är i v 35 och har fått väldigt mycket och kraftiga förvärkar. Jag sitter och funderar på hur barnet mår om han skulle födas nu. Ni som har barn ca fem veckor för tidigt födda, hur gick det?  Hur länge fick ni ligga kvar? Om allt gått bra i övrigt alltså, inga sjukdomar eller andra slags fel, utan enbart prematur. (Jag är nog lite känslig, så bespara mig gärna de läskigaste historierna, grav. hormoner ni vet.)

Tack på förhand!

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • Svar på tråden Föda i v 35, hur mycket problem?
  • Axels och Annies mamma

Födde iof i vecka 37, men hon var väldigt liten 2170g och 44cm, det var inga problem alls. Hon fick dock tillägg till amningen de första dagarna eftersom hon inte riktigt orkade suga. Vi stannade 2 nätter på BB och gick sedan på kontroll på BVC 1 gång/vecka de första 6 veckorna. Annie var uppe i normal vikt/längd när hon var 3 månader.

Jag hade dock inga förvärkar alls utan blev väldigt förvånad när det satte igång såpass tidigt eftersom vårt första barn är född i vecka 40. Lycka till!

Lev livet idag, imorgon kan det vara försent
  • Frila2

Vad jag förstått det som så får barn födda i v 34 + vara på neo några dagar/någon vecka, lite beroende på hur det går med amningen och eventuellt sola lite om de är gula. Kanske ligga på en speciell värmemadrass något dygn. Barn födda någon vecka senare behöver ofta inte ens besöka neonatal utan ligger kvar på BB med mamman. Det är lite beroende på hur amningen fungerar. 
    Jag är själv född i v 35+4 och fick stanna kvar på sjukhus i 9 dagar och ligga i kuvös för värmen, men det är 25 år sedan. Det har hänt så mycket sedan dess.  

Jag har en dotter född i v 28+4 och när vi låg på lättvårdsneo så såg vi många bebisar födda runt v 35 komma och gå rätt snabbt.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • HelenS

Vår yngsta dotter föddes 34+4, vägde 2460g och mådde bra när hon kom ut. Hon grymtade lite som tecken på att hon tyckte det var lite jobbigt. Men vi fick själva i lugn och ro rulla henne upp till neo. Där låg hon första natten med övervak på andningen.

Hon hade lite gulsot, men behövde aldrig sola. Hon föddes en lördag och vi fick åka hem på torsdagen.

Nu känns allt detta väldigt lätt och utan några som helst problem MEN det beror mycket på att vår första dotter föddes 30+6 och det innebar mycket mer oro och 4 veckors sjukhusvistelse samt 4 veckor hemsjukvård. Så självklart var detta rena barnleken för oss. Men kan vara mycket mer omtumlande för en förstföderska.

Förber er på att ni får stanna en vecka kanske, om nu bebisen tittar ut ni. Hoppas ni i så fall får bo tillsammans för det är det jobbigaste att inte få bo tillsammans med sin lilla bebis.

Lycka till!

• emmsan123

Tack för svar! Det låter ju bra!

Detta är andra barnet, och då känns det jobbigare om man måste stanna kvar. Jag skulle nog helst vilja åka hem på en gång Nu har det lugnat sig lite med förvärkarna, jag hoppas han kan stanna kvar i alla fall två veckor därinne...

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • Frila2

HelenS: Håller med, det är jobbigt när man inte kan bo med sin bebis. Men om bebisen är född såpass sent som i v 35 så ska den ju få amma direkt om den orkar och då måste ju mamman finnas i närheten. Dessa mammor brukar få sova över. Jag fick inte sova hos min lilla tjej förrän hon hade blivit 8 veckor. Inte roligt kan jag säga. Hon var 9 veckor på sjukhus.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Zaria

Behöver inte vara någon fara, kusinen födde sina båda barn i v 35, de har varit "färdiga" så att säga. Dock lite märkligt

• 6 barns mamma

Min dotter fick sin son i vecka 34+0,de låg inne i 18 dagar för att sola lite grann bara. Han var ju större än de förväntat sig 2350g o var 42 cm lång

• sommarmor

Vår son föddes v36+1. Han var färdig, 3200g och 49cm. Fick dock lite gulsot så vi blev kvar några dagar pga det, annars var det inga problem. Behövde inte ligga på neonatalen, utan på en avd som kallades special bb, fanns lite mer personal än på vanliga bb mottagningen, det var enda skillnaden.

Så ta det lugnt, det klart att bebisen mår bäst i magen, men de kan vara ok att föda också en månad för tidigt.

• JoF

våran lilla tös kom till världen på 35+1. förlossningen började med vattenavgång. När hon kom ut så fick min sambo hänga med upp till neo där han var två timmar, medan jag var kvar på bb. eftersom jag haft tösen på magen så sov jag lite under de där två timmarna. sen när vi kom upp så fick vi se henne.hon vägde 2930 och 48 lång. Under samma dag som hon föddes fick hon en sond i näsan eftersom amningen inte ville komma igång samt att hon inte orkade äta. Hon fick under veckan sola ett och ett halvt dygn. hon föddes på lördagen och vi fick åka hem på fredagen i något som kallades tidig hemgång. vilket innebar att de från sjukhuset kom hem till oss två gånger i veckan och vägde henne och gav oss stöd. vi kunde också när som helst ringa eller åka in till sjukhuset. vi var hemma två veckor innan de skrev ut oss..
    Nu är våran lilla tös 10 veckor och väger nästan fem kilo och är 56 lång. det enda som vi märkt är att hon har känslig mage. Hos bvc ligger hon i åtta veckors utveckling, fast där ska hon bara ligga i fem veckors utveckling.
    hos oss har det gått jätte bra även fast hon villr titta ut tidigare.
    hoppas det går bra för dig.....

• Frila2

Man behöver (och brukar inte) korrigera åldern på bebisar födda så sent som v 35. Sedan kan man ha den med sig när man ser första leendet mm men enligt sjukvården räknar med födelse och inte korrigerat.

Svar på tråden Föda i v 35, hur mycket problem?