• groten

Orolig för förlossningen, mamma ska med!

Jag har under längre tid varit orolig o rädd för att föda. min bm tyckte att jag skulle ta kontakt med en aurora sköterska.
    Nu för nån vecka sen så frågfade mamma om hon fick vara med på förlossningen?Jag svarade att det kunde hon om hon ville. För mig spelar det ingen roll o min ambo tror jag tyckte det var skönt att slippa allt ansvar.
    Men sen hon frågade har jag kännt mig betydligt lugnare inför förlossningen. Nån mer som haft sin mamma med?

• Svar på tråden Orolig för förlossningen, mamma ska med!
  • LyNxQ

Min kompis hade med sej sin mamma de två första gångerna (första gången utan någon blivande fader, andra gången var sambon med)

• Sandja

Jag hade med min mamma på min första förlossning Och nu är jag gravid igen och hon ska följa med på min nästa också. Det kändes jätte bra att hon var med!

• groten

Min mamma har fött sexbarn så lite kommer hon nog kunna lugna mig! Hon är jätteglad att äntligen få uppleva det från andra sidan!

• Sandja
    groten skrev 2009-05-10 22:01:47 följande:
    Min mamma har fött sexbarn så lite kommer hon nog kunna lugna mig! Hon är jätteglad att äntligen få uppleva det från andra sidan!
    Låter som min mamma Hon har fött fem barn.
  • Cia o krabaten

Jag tycker det låter jättebra!

Jag var lite rexerverad inför det eftersom jag tyckte dte var för privat liksom.
    Men eftre mina två förlossningar så kan jag äsga att det är ytterst få tollfällen det är intimt och privat så att man inte vill visa mamma om det är så, resten av den låååånga tiden är ju värkarbete och hur man hanterar smärtan.
    SÅ har din mamma möjlighet att var amed och dessutom egen erfarenhet av 6st förlossningar så kör på!

• skogstjärna

Jag har haft mamma med på alla mina tre förlossningar. Kändes självklart för mig även om många som vet det kanske tyckt det är lite konstig.

Jag är sjukhusrädd och vill absolut inte lämnas utan någon jag känner så jag kände att jag var tvungen att ha med mig någon extra förutom blivande pappan. Om tex. något händer så kan mamma vara med mig och pappan med barnet eller tvärtom. Eller om det blir långdraget så kan de turas om att vara hos mig. Första barnet har en annan pappa och vi var rätt unga så då var mamma ett enormt stöd. Andra barnet kände jag mig säkrare och kände innan att jag nog inte behövde mamma, men tog med henne endå och det var verkligen tur! För hennes stöd behövdes verkligen! Framför allt som kontakt med personalen. Tredje barnet födde jag hemma och då ville jag ha med mamma som ett stöd i bakgrunden lite mer. Och det fungerade jättebra! Hade jag vart tvungen att åka till sjukhus hade hon nog varit mer aktiv i den förlossningen med.

Jag litar på min mamma mer än någon annan och min sjukhus rädsla gör att jag nog inte hade klarat det utan mamma!

• L0ved

Jag hade min mamma med mig och det var faktiskt jätte skönt. Nästa förlossning (om det blir fler) tar jag nog med svärmor (8 barn) för hon ville så gärna vara med sist.

• Huskatt

Jag har haft med mig min syster och det var ett enormt stöd.
    Någon man litar helt på och som kan föra din talan.
    Ta med din mamma du TS om det känns bra för dig. Huvudsaken är ju att just DU känner dig trygg.

• silent

Jag hade min mamma med. Framförallt så lugnade hon ner min man väldigt mycket, bara genom att vara där, och det betydde multum!
    Hon höll sig väldigt mycket i bakgrunden, hämtade saft åt mig och kaffe åt gubben och sedan var hon mest tyst och höll gubbens hand när han tyckte det var jobbigt att se mig i smärta.

Svar på tråden Orolig för förlossningen, mamma ska med!