• yrväder

Prematurkläder

Hej!
    Min syster har precis fått en liten premis i v 27+5. Hon är just nu 36 cm lång.

Jag hade tänkt sy lite kläder i storlek 40/44 tills hon får börja ha kläder/kommer hem, men funderar på tjockleken på dessa. Det kommer ju mest troligt att vara i början/mitten på juli när hon kommer hem, och då är det ju sommar.

Ska premisar ha samma kläder som vanliga bebisar sen, typ lite svalare kläder, eller ska man klä dem lite varmare trots att det är varmt ute? (vi bor i norrbotten)

Ska man göra långärmade eller kortärmade tröjor/bodys? Att dom ska va omlott har jag koll på. Och funkar byxor i velour eller blir det för varmt?

• Svar på tråden Prematurkläder
  • Michellevanworkum

byxor i velour funkar jättebra! Jag hade nästan alltid en långärmad body och byxor och tjocka strumpor på min lilla när han var så pass liten!

• yrväder

ok, då gör jag några långärmade överdelar oxå. hade tänkt göra en liten velourkofta oxå.

Tack!

• Frila2

Så fort lilla tjejen kommer ut ur kuvösen får hon börja ha kläder på sig och då kan stl 40 vara för stort. Min dotter var 37 cm lång när hon föddes och efter två veckor fick hon börja med kläder. Det enda som passade var de kläder i stl 38 som vi köpt på nätet, på en sida med speciellt anpassade kläder. Hon kunde ha de i 3 veckor (tills hon var 5 veckor gammal). Ett plagg i stl 40 från PoP är inte kul alls, för de är nästan lika stora som plagg i stl 50 i andra märken.

När min tjej kom hem hade hon alltid långärmade bodys och sedan byxor och strumpor på sig. Även om det är varmt när hon kommer hem sedan så har hon inget underhudsfett. Långärmat är inte dumt. Hoppas att allt går bra.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • yrväder

Frila

Jag har utgått från åhlens 46a när jag har gjort mönster på tröja och byxa, och sen har jag minskat det mönstret ytterligare till vad som borde vara ca 40. Ska ner och hälsa på till helgen, så jag får väl lite mer hum då om huruvida det kan passa eller inte, när man får se henne "live"

Nu ligger dom i umeå, vilket ju är 30 mil bort, men mest troligt kommer dom att få komma till sjukhuset här innan hon kommer upp ur kuvösen, så då är det ju lättare att leverera mindre kläder om dom nu skulle vara för stora.

Tack!

• Frila2
    yrväder skrev 2009-05-10 22:34:42 följande:
    FrilaJag har utgått från åhlens 46a när jag har gjort mönster på tröja och byxa, och sen har jag minskat det mönstret ytterligare till vad som borde vara ca 40. Ska ner och hälsa på till helgen, så jag får väl lite mer hum då om huruvida det kan passa eller inte, när man får se henne "live" Nu ligger dom i umeå, vilket ju är 30 mil bort, men mest troligt kommer dom att få komma till sjukhuset här innan hon kommer upp ur kuvösen, så då är det ju lättare att leverera mindre kläder om dom nu skulle vara för stora.Tack!
    Åhléns kläder har jag för mig var rätt ok i formen faktiskt. PoPs kläder var extremt breda tex men jag tyckte att Åhléns hade fattat att en prematur inte är lika bred som en fullgången När jag letade kläder till min tjej så fick jag såå ofta kommentarer om att köpa dockkläder. Från personal i butiker alltså, när jag frågade om de hade någonting i 40 eller 44. Problemet med dockkläder är att sömmarna inte är anpassade efter barn utan efter dockor. Just det, om du ska sy kläder, tänk på att husen är mycket mer ömtålig än på fullgångna bebisar.

Klart, det är ju roligare att leverera kläderna när du får se henne också
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Stora Havet

Jag fick min lilla prematuris i juli 2008 och det var jättevarmt när vi fick ta hem honom efter 2 veckor på neoavd. Han vägde 2236 gr och var 48 cm lång när han föddes i v 32. Första promenaden var han klädd i långärmad body, byxor med fot och en liten mössa - han var kokhet som en kräfta märkte jag under promenadens gång, så de dagar när det var så varmt fick han ligga i enbart kortärmad body (inga byxor) och ingen mössa - han var varm över hela kroppen. Men de dagar det regnade eller var mulet/svalare så hade han sockar, långa byxor, body o liten tunn jacka samt mössa. Allt berodde på vädret. Men man får ju känna efter och jag är väldigt noga med att han inte ska frysa.

Jag hittade stl 40 på HM, PoP, Åhlens. PoP har ju generellt lite generösare kläder än samma storlek i andra märken tycker jag.

• I have a kid
    yrväder skrev 2009-05-10 20:32:32 följande:
    Hej!Min syster har precis fått en liten premis i v 27+5. Hon är just nu 36 cm lång.Jag hade tänkt sy lite kläder i storlek 40/44 tills hon får börja ha kläder/kommer hem, men funderar på tjockleken på dessa. Det kommer ju mest troligt att vara i början/mitten på juli när hon kommer hem, och då är det ju sommar.Ska premisar ha samma kläder som vanliga bebisar sen, typ lite svalare kläder, eller ska man klä dem lite varmare trots att det är varmt ute? (vi bor i norrbotten)Ska man göra långärmade eller kortärmade tröjor/bodys? Att dom ska va omlott har jag koll på. Och funkar byxor i velour eller blir det för varmt?
    bebisen måste ju börja ha kläder så fort den kommer ut från kuvösen
    där brukar odm vara ca 1 månad eller så.
  • Double the joy

Grattis till Moster!
    Vad skönt att du som syster kan sy lite kläder till den lilla, det tar ofta mycket tid att hitta kläder som passar när de är så små. Inte alla affärer har så små kläder.
    DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • T inne

Hej jag köpte kläder till min lilla på babyland/Barnens hus i stl 44.

• Frila2
    T inne skrev 2009-05-12 18:57:03 följande:
    Hej jag köpte kläder till min lilla på babyland/Barnens hus i stl 44.
    Ja, det har jättebra kläder men är alldeles för stora för en bebis född så tidigt som v 28. Då behöver man ha kläder i stl 38 och 40 i början. Stl 44 tyckte jag var jättebra men när min dotter kunde ha de så var hon säkert 6-7 veckor
  • Helene100

Jag hittade jättefina billiga prematurkläder på Lindex! Sedan finns det i nästan alla välsort lite dyrare barnklädesaffärer helt underbara små kläder.
    Tips till den som inte är i "prematur-svängen"- jag gillade omlottbodys som man slapp dra över det lilla vingliga huvudet (funkar dessutom bra med grimma/ elektroder på magen).

• yrväder

Tack för alla tips!

Köpa blir nog inte aktuellt, jag kommer nog sy det mesta åt den lilla tösen. Omlottbodys/tröjor gör jag i princip alltid upp till storlek 56, så det kommer som automatiskt. Ville mest veta tjocklek osv.

• Fiviva

Titta på prematur kläderna i affären så ser du hur smala dom kan vara.
    Man har inte alls mycke fett på kroppen när man är född så liten.
    Så även om de ser väldigt långsmala ut så tänk att det kommer nog också bebisen vara.

Vad uppskattat det kommer vara. prematur kläder kan vara väldigt dyra-

• Mimmis74

Det finns prematurkläder på H&M och på Barnens Hus.

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elsaღ ¸.?°´¯)
  • extraliten

Hejsan!
    Tänkte bara tipsa om att de på Ullared hade prematur kläder ner till storlek 32. (För ca en månad sedan när jag var där) De var riktigt söta Jag önskar att de hade haft det när vi var där i januari medans vår lille plutt fortfarande var så liten. Ett tips om man har vägarna förbi!

• Tingeling83

min dotter hade 40 när hon föddes ...

men gud svårt hitta .. mamma hitta lite , nätet & sydde sj , dock kläder-

tycker de borde finnas mera prematur kläder ,lågt pris

• extraliten

MammaEmma. Håller med dig! Sonen var ju pytte när han föddes, men när han väl dick börja ha landstingets trista gamla omlotttröjor var det ändå speciellt, men GUD va jag önskade att man hade haft egna små fina kläder till honom.
    Kläderna på Ullared var billiga!! (men fanns ju som sagt tyvärr inte när vi var där sist, när det var aktuellt för vår del)
    Vi  hittade liiite småkläder, bland annat HM hade ganska små (44), men håller med om att priset borde vara lägre...

Svar på tråden Prematurkläder