Ät dig gravid!!
www.alltombarn.se/villhabarn/fertilitetsproblem-at-dig-gravid-1.24714
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 20:37
Höga insulinnivåer, orsakade av socker och kolhydrater, minskar chanserna att bli gravid.
www.alltombarn.se/villhabarn/fertilitetsproblem-at-dig-gravid-1.24714
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 20:37
Höga insulinnivåer, orsakade av socker och kolhydrater, minskar chanserna att bli gravid.
Är det någon här som har ändrat sin kost för att öka sina chanser att bli gravid? Jag skulle vilja ha någon att byta tankar med.
Här finns ännu en länk i ämnen: www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3362828.ab
Jag skulle också vilja rekommendera boken "Den självläkande människan" av Susanna Ehdin. Hon är immunolog och knyter i sin bok ihop frågor om obalanser i immunförsvaret (som ju är en vanlig orsak till s.k. oförklarlig barnlöshet) med kosten, långvarig stress och sömnsvårigheter. Boken behandlar inte fertilitet i sig, men har man läst andra böcker om immunologiska orsaker till fertilitetsproblem (t.ex. "Is Your Body Baby-Friendly?" av Alan E. Beer), så inser man med hjälp av Sanna Ehdins bok hur mycket man själv kan göra för att förbättra sina chanser att bli gravid.
hej! jag testade att äta annorlunda för ungefär ett år sedan och då speciellt att skära ner på socker och andra kolhydrater... tyvärr hade det ingen effekt på mig i alla fall.
Hej!
Har också försökt det där med att byta kost (mindre kolhydrater och socker). Ingen effekt förutom att man känner sig nyttigare :)
Men det kan ju funka på dig, hoppas!
Lycka till!
/Belinea
Jag har fått samma råd av min fertilitetsläkare utomlands.
Under hela behandlingen har jag bara ätit nyttigt,massor med grönsaker,tomatjuice varje dag.
Broccoli och spenat.
Helst så lite kolhydrater som möjligt, inget socker eller transfetter.
Jag ska gå upp ca 2-3 kilo i vikt på doktorns order inför min ivf och jag rekommenderas att äta både socker, kolhydrater och fett! Jag tror att lagom är bäst i de flesta lägen och att det är väldigt individuellt vad kroppen behöver!
Lycka till alla!
Jag äter i princip inget socker (gillar inte sött förutom att det är onyttigt) och bara långsammma kolhydrater-har extremt svårt att bli gravid ändå. Det där kan _möjligen_ stämma på ett fåtal,men är absolut ingen mirakelkur!