solkräm till mörka barn?
Hej!
Litn fråga till er med afrikanska eller andra mörkhyade barn. Behöver de använda solkräm?
Kan de bränna sig?
Om ni använder solkräm, vilkn faktor har ni då?
Tacksam för svar!
Hej!
Litn fråga till er med afrikanska eller andra mörkhyade barn. Behöver de använda solkräm?
Kan de bränna sig?
Om ni använder solkräm, vilkn faktor har ni då?
Tacksam för svar!
Jepp och jepp!
Vi använder samma på båda barnen trots att de har olika hudfärger.
Den vi använder är Aco´s kids med spf 30.
Detta med att mörkhyade inte kan bränna sig stämmer inte, jag är mörk och jösses vad jag fått lida när jag varit i solen utan skydd. Värst har ansiktet varit, med riktigt rött hud och flagande hud.
har bara använt solskydd då vi varit utomlands, i sverige har det aldrig behövts. Har en halvafrikansk son. Han har aldrig bränt sig i sverige (och inte utomlands heller)
Jajamen! De kan definitivt bränna sig i solen och är minst lika känsliga som de ljushyade barnen. Vi blev tydligt informerade om detta av personalen på barnhemmet när vi hämtade vår dotter i Sydafrika. Hög solskyddsfaktor som de har i apotekets produkter för barn använder vi. Solen kan vara förädiskt stark även här i Sverige och det är lätt att tro att man är säker här.
Själv är jag väldigt ljushyad och blir ganska lätt bränd, men jag använder aldrig solskyddsfaktor i Sverige.
Är barn (även mörkhyade) mer känsliga för solen än vuxna?
Tack för alla svar!
Själv är jag rödhårig och bränner mig så fort jag tittar ut, så apotekets barnserie används även av mig.
Det får väl bli så att jag och mini får dela då!
Intressant dock att de bränner sig. Känns som de har så mycket pigment att det borde vara lugnt, men man lär sig nåt nytt varje dag!
Jag som arbetar med flera barn av varierade hudfärger har faktiskt fått lära mina kollegor att givetvis barn med mörkare hud måste smörjas också. Solen är verkligen stark även här i Sverige och barnens hud är ju extra känslig. Man ser tydligt även på våra riktigt mörka barn om de råkat bränna sig.
Smörjer med 30 eller 50 samt använder solskyddskläder. Varför chansa? - tänker jag. Malignt melanom kan väl alla få?? (Eller andra varianter av hudcancer.) Får såå många kommentarer om att jag är noga med att skydda mina barns hud och smörja i god tid innan vi går till badet. Har alltid smort med fysikaliskt filter men nu verkar det vara på gång att förbjuda en del (alla?) som innehåller titandioxid. Återstår då bara kemiskt filter? Tips önskas!
Nu kommer jag säkert med en korkad fråga men ändå...
De som lever i afrikanska länder, är dom konstant solbrända då?
Jag menar alla de kan ju inte smörja sig varje dag..? eller?
Att mörkhyade kan bränna sig förstår jag ju absolut men borde de inte ha en större tolerans än vad blekfisar i Sverige har?
jag kan ju tänka mig att de skyddar sig mer än vi gör med kläder och så där och kanske inte håller sig framme när solen är som starkast men ändå...
Sedan är väl alla olika (nähä ) och har olika toleransnivåer, jag har t.ex aldrig behövt solskyddsfaktor medan min man blir bränd direkt...
Alla säger att jag kommer få hudcancer för jag inte smörjer....är hudcancer väldigt vanligt i typ afrikanska länder om dom då inte smörjer sig?
*ren nyfikenhet*
Små barn ( = upp till två år) ska inte smörjas in med solskyddskräm . Se till att de håller sig i skuggan och att de har täckande kläder om de måste vara i solen. Använd parasoll på vagnen. Givetvis är den med mörkare hud mer tålig än den ljushylte, relativt sett, men det betyder inte att det mörka barnet tål vad som helst. Det mörkhyade barnet tål att vara i solen en liten stund (t.ex. vid bad); men inte hur länge som helst.
Jag smorde aldrig in mina barn från Colombia när de var små. De blev alla bruna som pepparkakor så fort det var soligt. Superläckra. Det var inte tal om att bli röd eller bränd, som min rödhåriga väninnas barn. Ingen av dem har bränt sig i Sverige. Min dotter brände sig dock vid ett tillfälle lite när vi var vid medelhavet. Hon var då 17 år. och det var över 40 grader C i skuggan och extremt soligt.