VUL efter ETn för att kolla slemhinnan?
Enligt en känd fertilitetsdoktor SB här i Stockholmstrakten bör man göra VUL 7-10 dagar efter ETn för att kolla att slemhinnan ser bra ut. Den ska då vara minst 11 mm tjock, homogen och ljuggrå-kritvit. Om inte så ska man öka östrogenet (Progynon 2 mg) från 3 till 4 tabl/dag.
Nu undrar jag om det är någon av er andra som gjort ÄD som gjort ett sånt VUL? Och hur det isåfall såg ut och om ni ökade. Och hur det gick sedan...
Jag gjorde nämligen ett vid mitt förra försök (FET) 7 dgr efter ETn. Slemhinnan var då 12 mm och såg bra ut. Ingen dosökning. Men ingen graviditet.
Den här gången (färsk ÄD) har jag också gjort VUL 7 dgr efter. Denna gång var det en annan doktor som mätte - vet inte om hon är noggrannare eller har bättre UL-apparat. Nu var slemhinnan 11,6 mm. På ena sidan var den homogen och ljus som den ska, men på den andra halvan av livmodern såg det inte lika bra ut. Där var den ganska mörk (pga vätskefyllda hålrum enl dr) och hon tyckte inte det kunde skada att öka östrogenet. Så det har jag gjort nu, till 4 tabl/dag. Får gravtestsvar på tisdag...