• mytrouble

VUL efter ETn för att kolla slemhinnan?

Enligt en känd fertilitetsdoktor SB här i Stockholmstrakten bör man göra VUL 7-10 dagar efter ETn för att kolla att slemhinnan ser bra ut. Den ska då vara minst 11 mm tjock, homogen och ljuggrå-kritvit. Om inte så ska man öka östrogenet (Progynon 2 mg) från 3 till 4 tabl/dag.

Nu undrar jag om det är någon av er andra som gjort ÄD som gjort ett sånt VUL? Och hur det isåfall såg ut och om ni ökade. Och hur det gick sedan...

Jag gjorde nämligen ett vid mitt förra försök (FET) 7 dgr efter ETn. Slemhinnan var då 12 mm och såg bra ut. Ingen dosökning. Men ingen graviditet.

Den här gången (färsk ÄD) har jag också gjort VUL 7 dgr efter. Denna gång var det en annan doktor som mätte - vet inte om hon är noggrannare eller har bättre UL-apparat. Nu var slemhinnan 11,6 mm. På ena sidan var den homogen och ljus som den ska, men på den andra halvan av livmodern såg det inte lika bra ut. Där var den ganska mörk (pga vätskefyllda hålrum enl dr) och hon tyckte inte det kunde skada att öka östrogenet. Så det har jag gjort nu, till 4 tabl/dag. Får gravtestsvar på tisdag...

• Svar på tråden VUL efter ETn för att kolla slemhinnan?
  • Bette

Hej,

Jag har ej gjort något sådan VUL men däremot så har jag tagit 2 mg progynon x 4 per dag fram tills nu då jag trappar ned på de. Jag tror att ökat progynon men framförallt ökat progesteron är bra för den framtida bebisen.

Bette

• Irma1

Detta har jag inte hört talas om på SU.. Jag skulle bara höra av mig ang svaret på gravtest.. Min slemhinna va bara 7mm veckan innan jag skulle göra ET o det räckte sa dom för det beror på hur den ser ut o dom sa att min va 3 skiktad (vet inte om det stavas så) hoppas ni förstår vad jag menar Men jag hoppas att den växte till sig lite mer..

• mytrouble

Irma: Men hur har det gått då? När gjorde du ET? Själv tjuvtestade jag med urinprov igår - och det var positivt! Men jag har också haft brunt blod och mensvärk igår - så jag vet inte om det går vägen Får svar på blodprovet imorgon och då får jag se hur högt hCG är, och om det är normalt för tiden...

• Bette

Hej mytrouble:

Både mensvärk och lite blödningar kan man ha även om man är gravid, så det där är så svårt att säga om det gått vägen eller inte. Som du säger att du väntar på blodprovet, man kan ju även ha spottings och så där lite senare under graviditeten. Hoppas det går bra för dig.

Vad tar du för mediciner nu?

Den här vändan har jag fått mer av de olika hormonerna, speciellt mer progesteron skall vara bra.

Bette

• Irma1

mytrouble: Jag är bara på ruvar dag 5 idag o har inte kännt av något alls nu under 2 dagar kännde lite lite spänning i äggstockarna dagen efter ET o 2 dagar till men nu känns det inget alls.. Men men jag har ju testdag den 24e.. Vågar inte tjuvtesta så därför tänker jag inte köpa något test än för då ka jag ju inte tjuvtesta..

Grattis till plusset..

Svar på tråden VUL efter ETn för att kolla slemhinnan?