• Anonym (j...a pengar)

Vad krävs för ett billån hos bilfirma alt. bank?

Hej!
    Vad finns det för kriterier för att få ett banklån eller ett billån på ca 50000 kronor. Jag ansökte om ett lån i den prisklassen hos min bank för ett par år sedan och fick då avslag. Detta trots att jag hade en fast anställning. Jag är ensamstående med två barn och antar att det är orsaken till att jag blev nekad pengar.

Men ska det verkligen vara helt omöjligt som ensamstående att få ta ett lån?

• Svar på tråden Vad krävs för ett billån hos bilfirma alt. bank?
  • Stormorsan

Kan du inte ta ett medlemslån via facket då? För att få billån måste du ha 20% kontant eller inbytesbil värd motsvarande.

Det är nog något som ligger bakom som för låg inkomst eller förmånga förfrågningar e.d.

• Anonym (kontant)

Varför ska du ha en så dyr bil? En bil för 50 000 går ju sönder lika ofta som en för 15 000 . Köper alltid mina bilar kontant och anpassar mig till vad jag har råd med. Sen är det ju bra att ha en summa på kontot för reparationer om man köper begagnat. Tycker att 50 000 är mkt pengar att låna på något som tappar så mkt i värde.

• antispantis

bilfirman så måste du kunna betala 20% kontant, annars brukar det inte vara några problem.

• Anonym (j...a pengar)

Jag har en inkomst på 20500 kronor och inte en enda betalningsanmärkning. Jag har liksom så många andra csn lån men det är det enda.

Sist jag provade med medlemslån så sa banken nej, då pengarna lånas från en bank och inte direkt av facket.

• Anonym (j...a pengar)

Tidigare så har jag ju inte tagit lån och därför inte alls köpt dyra bilar alls, men jag har haft otur och ist behövt lägga ner mycket pengar på reparation vilket jag inte heller har pengar till när det händer. Och det är där jag är just nu. Min bil går inte igenom besiktningen och behöver lagas för 5-6000 för att godkännas. Och det är väl ungefär vad bilen i sig är värd. Därför känner jag att jag skulle behöva köpa en något bättre bil. Sedan så har jag svårt att se mig låna den summan som 50 000. Men det var en siffra mer för att visa på att det eg inte handlar om ett stort lån. Även om det iof är stort för mig...

• Anonym (j...a pengar)

Anonym (kontant) skrev 2009-05-08 16:59:37 följande:

Varför ska du ha en så dyr bil? En bil för 50 000 går ju sönder lika ofta som en för 15 000 . Köper alltid mina bilar kontant och anpassar mig till vad jag har råd med. Sen är det ju bra att ha en summa på kontot för reparationer om man köper begagnat. Tycker att 50 000 är mkt pengar att låna på något som tappar så mkt i värde.
    Men då har du ju ändå pengar. Vilket jag inte har. Det låter ju lätt och alldeles för hurtigt att säga att man köper en bil efter det man har råd med. Om man inte har de pengarna som du nu har så är det väl inte ett problem. Även om jag köper en bil för 15 000 så är det ju det jag behöver låna...
  • Isnogood

Ett tips är ju att man kan ta "vanligt" lån på banken som man sedan kan använda till bilköp...inte det bästa...men det går...
    Min ex-man gjorde så....han tog ett lån, sa att han behövde köpa nya möbler då dom andra förstörts och försäkringen inte täckte...
    -Han köpte en bil....

Har du dyr boendekostnad..?
    Är själv ensamstående med 2 barn och tog lån på 400000 utan problem, iof till bostad så det är ju inte samma sak...men inkomsterna våra är ungefär samma...så jag tycker det verkar konstigt om du inte kan få låna en summa som 50000 på banken...

• Isnogood

Oj..tryckte i väg för fort...
    Skulle även säga att jag har ett billån på 300000....(oups) har en person som medlåntagare på detta lån med samma inkomst som jag...men då är det ju ändå 150000 för min lön...
    Tog lån på Ikano-banken.....

• Anonym (j...a pengar)
    Hästarobarn skrev 2009-05-08 17:39:21 följande:
    Ett tips är ju att man kan ta "vanligt" lån på banken som man sedan kan använda till bilköp...inte det bästa...men det går...Min ex-man gjorde så....han tog ett lån, sa att han behövde köpa nya möbler då dom andra förstörts och försäkringen inte täckte...-Han köpte en bil....Har du dyr boendekostnad..?Är själv ensamstående med 2 barn och tog lån på 400000 utan problem, iof till bostad så det är ju inte samma sak...men inkomsterna våra är ungefär samma...så jag tycker det verkar konstigt om du inte kan få låna en summa som 50000 på banken...
    Hur hög boendekostnaden är i förhållande till andras är jag osäker på. Jag betalar iaf ca 5400 kronor i månaden. Men jag får helt enkelt ta och kolla vidare. Det finns ju många banker. Och att en bank ger avslag betyder väl långt ifrån att alla andra skulle göra det. Bostadslån är det väl som du säger lite annorlunda med, då det finns en säkerhet i bostaden. Men har du dessutom ett så högt billån så ska det väl finnas hopp även för mig.
  • Isnogood

Det tycker jag att du skall göra...
    Däremot så är det bra att tänka på att många banker kan säga nej om dom ser att det har gjorts många "kontroller" på dig...kommer inte på vad de heter...men sådana kontroller ang inkomster, civilstånd, skulder osv...som bankerna brukar göra ( och även butiker om man köper tex tvbox mm ) när man ansöker om lån...

• Anonym (j...a pengar)

Ok då vet jag, men jag tror inte att det har gjorts många så kallade kontroller på mig. Det är väl därför jag tycker att det känns konstigt att jag tidigare fått avslag på lån då jag inte har en enda anmärkning, samt har ett fast jobb. Tydligen är normen för vad man ska ha kvar när hyra samt lån är betalda rellativt hög när man är ensamstående med två barn. Det konstiga är att de inte räknar in olika typer av bidrag som barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll som en del i ens inkomst. Eller det gjorde iaf inte den bank jag sökte i. Men tack hästobarn för tipsen!

Svar på tråden Vad krävs för ett billån hos bilfirma alt. bank?