• Anonym

anorektiker se hit, snälla!!

hej, jag har en lång historia bakom mig och ingen skulle nog orka läsa om jag började berätta... men ni med anorexi eller annan ätstörning hur ser en vanlig dag ut för er? vad äter ni, hur osv snälla svara, vet varken ut eller in...

• Svar på tråden anorektiker se hit, snälla!!
  • Anonym

INgen bra idé att fråga andra anorektiker vad de äter. Alla har olika syn på sin sjukdom. Kan bli heltokigt...

• Anonym

nej jag vet men jag har sånt stort behov av det just nu så snälla nån kan väl dela med sig lite... känns som jag är ensammast i världen om detta. jag vet att så inte ätr fallet men ändå...

• Anonym (fd bulimiker)

Du är absolut inte ensam om att ha ätstörningar. Det är väldigt vanligt, men bulimikerna tex döljer sin sjukdom väldigt väl.
    Hade bulimi som 16 åring, och hetsåt/kräkte. Trodde att om jag bara kunde kontrollera min vikt, så skulle jag kunna kontrollera mitt liv, bli smal, vacker och finna kärlek. Bulimiker och anorektiker är olika ätstörningar, men ångesten över den egna kroppen är nog den samma. Hur som haver måste beteendet brytas. Det är ett helvete att bli av med, och ju förr desto bättre.

Du skriver inte hur gammal du är, om du bor hemma, har stöttning av pojkvän/familj etc. Själv fick jag hjälp och stöd av min mamma att styra upp mitt ätande, vilket hjälpte lite grann, men jag tror att man behöver professionell hjälp.

• Anonym

Jag har haft aneroxi sen hade jag hetsätning sen blandad ätstörning dock aldrig haft bulimi.
    Finns ätstörningscenter där du kan få hjälp.
    Jag vet hur jobbigt det e .. att känna sig så äcklig ..så fort man äter får man ångest osv.
    Dock mår jag oftast bra nu ..

• Anonym

tack för era svar, jag är 30 år å har tre barn... har aldrig haft problem med mat å sånt innan.... Alltid varit rätt så smal men ätit mycket och när jag vill och vad jag vill, har liksom aldrig tänkt.

• Carolin E
    Anonym skrev 2009-05-07 21:48:30 följande:
    hej, jag har en lång historia bakom mig och ingen skulle nog orka läsa om jag började berätta... men ni med anorexi eller annan ätstörning hur ser en vanlig dag ut för er? vad äter ni, hur osv snälla svara, vet varken ut eller in...
    Jag äter enligt matschema jag fått från min kontakt i det ärendet på psyk. 5-6 gånger om dagen sedan några månader tillbaka. Innan det hade jag svältperioder och då åt jag något litet (tex ett par ägg eller en macka) mot eftermiddagen/kvällen för att stilla hjärtnojjan. Som tur är har jag efter 12 år i detta tagit mitt förnuft tillfånga och insett att jag inte vill hålla på så hela livet, så nu är jag på bättringsvägen.

Men du bör äta frulle, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål.

Exempel

Frulle: Två mackor med smör och pålägg, fil och en frukt. Det här är det viktigaste målet att inte slarva med.

Mellanmål: Frukt eller ett bröd/bulle. Eller båda.

Lunch: Tre potatisar med en proteinkälla tillsammans med sallad. Kolhydraterna kan bytas ut mot liknande mängd av tex quinoa, bulgur o dyl.

Mellanmål: Frukt eller bröd/bulle. Eller båda.

Middag: Samma som lunchen.

Kvällsmål: Ett par hårdbrön.
  • Anonym (fd bulimiker)

Fan så jobbigt att behöva äta hela tiden... Är inne i en svältperiod just nu, men försöker ta mig ur det. Äter i ialla fall middag, en gång om dagen. Vet inte vad det är inom mig som gör att jag lägger fokus på min kropp istället för de problem jag egentligen borde ta itu med. Straffar mig själv genom att svälta, för att jag är så förbannat värdelös och inte lyckas få livet att flyta. Men vad som skulle bli bättre för att jag lyckas få ner mitt BMI till 18, det har jag ingen aning om. Inte fan blir jag snyggare iallafall!

• Anonym (fd ätstörd)

Jag hade perioder då jag åt väldigt lite, typ ett äpple om dagen, och tränade mycket, och varvade med hetsätning, då jag lätt satte i mig en limpa på en lunchrast. Var väl aldrig jättesmal (inte då), men för tio år sedan träffade jag min nuvarande man, och började äta regelbundet och framför allt mer - gick då ner tio kg! Har hållit vikten sedan dess, och har inga större problem idag.

• Anonym (fd bulimiker)

Så har det egentligen varit med mig med. Har inte hetsätit de senaste 13 åren, men däremot är jag urdålig på att äta vissa perioder. Men äter jag normalt så lägger jag mig på en bra vikt, som ligger under det jag vägde när jag höll på som värst. Jojobantning är rena döden för kroppen!

• Anonym (fd ätstörd)

Ja, det är verkligen sant. Hade aldrig trott det medan jag mådde som sämst. Hade framförallt aldrig vågat chansa, men nu skulle jag aldrig svälta mig igen, speciellt som jag vet att jag förmodligen går upp i vikt av det i slutändan.

• Anonym (anorektiker)

jag ska försöka ge dig lite svar..

vecka 21, 2009: vakna 09.00, yoghurt till frukost, ca kl 10.00 somna igen mellan12.00-14.00 ca 2 dl mjölk, somna igen 22.00-09.00

vecka 22, 2009: lika som ovan
    vecka 23, 2009: -||-

vecka 24, 2009: vakna 09.30 yoghurt till frukost, mjölk vid 12-tiden, dricker ur paketet (får en hunger attack). 15.00 lite mat, fisk och bulgur, eller keso och bulgur, rån med bregott på. somnar 16.00-17.30 mjölk när jag blir hungrig somanr 02.00-09.30

såhär ser mitt liv ut nu, orkar inte dra min bakgrund. Iofs inte den du frågade om heller. längd, 177. vikt, 56 kg.
    (men inte sjukt smal, mina mott: midja 67cm, höfter 90cm, överarm 23cm)
    1 son, så sovtiderna är tillsammans med honom.

• Pruttiluskan

Hejsan, här kanske man kan få lite tips?
    Är 170 lång & väger ca 45 kg.
    Äter & äter, men syns inte! :(
    Vill väga ca 60.

• Takex

Jag har en fraga mer direkt till er som inte ar sjuka. Hur mycket ater NI egentligen?

Ater man sa "som man ska" sa gor man ju inget annat an ater. Jag ar inte sjuk men brukade ata runt ett mal om dagen och bestamde mig for att det fick vara ett slut, dags att ata som alla andra och lara mig tycka om mat och fa en relation till mat! Men fan, det anda jag gor ar ju och ater. Inte konstigt att folk vager for mycket nar man bli tillsagd att ata sa fort magen gnaller.

Phew, frustration ; D

• Pruttiluskan
    Takex skrev 2009-06-11 04:20:10 följande:
    Jag har en fraga mer direkt till er som inte ar sjuka. Hur mycket ater NI egentligen?Ater man sa "som man ska" sa gor man ju inget annat an ater. Jag ar inte sjuk men brukade ata runt ett mal om dagen och bestamde mig for att det fick vara ett slut, dags att ata som alla andra och lara mig tycka om mat och fa en relation till mat! Men fan, det anda jag gor ar ju och ater. Inte konstigt att folk vager for mycket nar man bli tillsagd att ata sa fort magen gnaller.Phew, frustration ; D
    Jag äter då dottern äter + småäter.
    När jag åt med min kill kompis på MC Donalds så fick jag i mig 2 stora, medan han bara orkade 1 hambörgare....inget hjälper!
  • Anonym (normalätare)

Jag äter två gånger om dagen, och vissa perioder (kan vara 1-2 veckor) blir det mycket choklad och glass på kvällarna, men det påverkar inte vikten längre.

Nu till lunch kommer jag äta: två stora skivor kassler med sås på färskost, lite linsgryta med en klick creme fraiche och en stor sallad. Tack vare fettmängden håller jag mig lätt mätt till middagen, annars käkar jag llite ost och frön på e.m.

Ikväll blir det vegetariskt, moussaka med mycket ost, bönor, broccoli och sallad och getoströra. Resten av familjen får en persiljepasta till.

Jag går minst 5km om dagen.

Förut har jag både haft svältperioder och hetsätit mycket, men jag väger ändå mindre nu än då och jag tror min kropp hittat "idealvikten" nu.

Takex skrev 2009-06-11 04:20:10 följande:
    Jag har en fraga mer direkt till er som inte ar sjuka. Hur mycket ater NI egentligen? Ater man sa "som man ska" sa gor man ju inget annat an ater. Jag ar inte sjuk men brukade ata runt ett mal om dagen och bestamde mig for att det fick vara ett slut, dags att ata som alla andra och lara mig tycka om mat och fa en relation till mat! Men fan, det anda jag gor ar ju och ater. Inte konstigt att folk vager for mycket nar man bli tillsagd att ata sa fort magen gnaller. Phew, frustration ; D
  • Jaja88

Jag är en normalätare (iaf inte sjuk)!

Jag äter frukost: Två knäckebröd med ost och en tallrik yoghurt med müsli

Lunch: En matlåda på jobbet + en banan

Ibland fika på jobbet, kan vara en frukt, macka

Middag lagar jag på kvällen till mej och sambon!

Sen kanske en chokladbit till tv:n

• börja inte med nått sånt

jag är alltså 15 år, går lite fram & tillbaka, haft olika svältperioder men alla som läser detta snälla börja inte med sånthär!!! 

när det var som värst drack jag 1 kopp soppa på kvällen men nu ser mina dagar ut såhär och jag mår jättedåligt över att det känns mycket

frukost (runt halv 8): 1 pannkaka eller 1 dl fil
    lunch: 1 glas vatten
    mellanmål: någon slags lätt dricka
    middag: 1 pannkaka

jag är 156 cm lång och vägde för 2 veckor sedan 46 kg med förstoppning eftersom att min kropp inte hade något att jobba med. innan sommaren vägde jag 51 kg och just nu väger jag omkring 44 kg vilket har gjort mina läkare oroliga så nu går jag till bup men ska börja på ett ätstörningscenter strax men hade jag vetat att detta kulle vart så jobbigt så hade jag valt att behålla min gamla vikt och tex. äta nyttigare och börja träna men nu är det ju tyvärr försent...

Svar på tråden anorektiker se hit, snälla!!