Ja, jag tror att praktiskt taget ingen har problem med tappen när man inte är gravid. Det är i takt med att fostret växer i livmodern och blir allt tyngre... då kan tappen förkortas av tyngden. Därför är detta problem betydligt vanligare vid t ex tvillinggraviditet eller om man haft cellförändringar och gjort en så kallad konisering, vilket jag har gjort. Därför var min gynekolog uppmärksam på tappen under min graviditet. Men visst, man kan få förkortad tapp och öppna sig för tidigt även utan något av ovanstående skäl.
OM man gjort en konisering, dvs liksom hyvlat av en del av tappen, så kan det synas på tappen vid en gynundersökning. Men ofta syns inte ens det. Därför kan man nästan aldrig i förväg vet om man kommer att ha problem med förkortad tapp. Jag vet inte, kanske har vissa kvinnor kortare tapp än andra
men jag tror att de flesta har ca 4-5 cm vanligtvis som ogravida OCH gravida. Det är först omkring v 20 eller senare i en graviditet som det kan bli problem... om man lider av sk cervixinsufficiens eller problem med förtidiga sammandragningar (vilket inte alltid hör ihop, jag hade sk tyst öppnande, dvs inte en enda sammandragning men plötsligt var jag öppen 3 cm
)
Detta problem är inte så vanligt varför det antagligen inte finns något skäl för gyn/barnmorska att kolla tappen slentrianmässigt under graviditet. Men om man haft problem så borde de ta detta på största allvar vid nästa graviditet. Och man kan ju alltid själv se till att stå på sig och kräva gynundersökning om man har skäl till oro.
Umetjejen79 skrev 2009-05-07 23:06:11 följande:
Är det bara när man är gravid som det syns om man har en försvagad livmodertapp? När i graviditeten görs en gynundersökning? Eller görs det bara vid vissa komplikationer?