• Bubbelbi

Hur stötta bäst vid missfall?

Fick idag reda på att min ena brors fru fått missfall. Så sorgligt. Det problematiska är att jag inte fått reda på det via dem utan via "djugeltelegrafen".Vet inte riktigt hur jag ska bete mig nu. Vill så gärna stötta men hur gör man det bäst. tacksam för alla former av råd/tips.

• Svar på tråden Hur stötta bäst vid missfall?
  • tovan

Vad tråkigt att höra!
    Samma hände mig nyligen jag och kompis blev gravida samtidigt, efter ultra ljudet skrev jag ett sms till henne och frågade hur det var med henne och frågade vilken vecka hon var men fick inget svar. Dan efter så fick jag av kompis reda på att hon fått missfall, men jag fick absolut inte låtsas att jag visste sa kompisen.
    Jag ringde iallafall upp henne och beklagade och pratade med henne, hon var jätteledsen men samtidigt glad tror jag att nån bryr sig.

• Herus

Skulle vilja ge din "djungeltrumma" på käften...

Det va en "djuneltrumma" som berättade för en person om mitt mf som jag absolut inte ville skulle veta det..

Vissa saker vill man hålla för sig själv.. det har nog din bror och hans tjej valt att göra..
    så va helt normal.. kanske inte prata så mycket barn med dom..
    Vill dom att du ska veta så berättar dom..

Det är min tanke iallafall..

• Michas

själv så skulle jag skriva ett litet brev..
    det skulle jag ha uppskattat också.. att få..

tycker inte att det tjänar något till att 'låtsas som inget'..

däremot så tycker jag personligen att det är väldigt jobbigt med människor som 'trycker på mig' sina egna känslor.. ett par korta rader räcker.. ett 'jag finns här om du vill' räcker utmärkt.. det visar att du vet, att du beklagar och har förståelse för förlusten samtidigt som du låter henne själv bestämma om hon vill och orkar prata just nu.. vare sig det handlar om missfallet eller annat..

kramar..
    / micha

• Angla

Viste du om att de var gravida? Alltså hade de berättat för dig att de väntade barn? Om inte så har du inte med deras MF att göra. Det ärderas privatsak.

Jag håller med Herus! Djungeltrumman är inte vattenvärd i mina ögon.

Jag blev gravid i år efter femårs kamp och sex provrörsbefruktningar. Vi valde att dela detta med varsin nära vän och familjen. Vad vi då inte visste var att jag bär på antokroppar som ev ökar risken för MF. Vilket vi också fick tre veckor senare. Då visste alla att jag var gravid tackvare djungeltrumman och sen även att vi fick MF. Vårt dilemma nu är att en ny graviditet antagligen dröjjer så många kommer förstå vår situation vilket är något vi valt behålla som en privatsak.

Djungeltrummor kan ställa till med myckt!

Om de dock berättat för dig innan att de väntade barn så får du säkert snart höra om MF från dem också. Då tyckte jag det var skönt att slippa klumpiga kommentarer om allt vi har som jag borde uppskatta i stället. Det är inte upp till andra att välja min lycka. Jag skulle byta allt mot ett barn.

Svar på tråden Hur stötta bäst vid missfall?