• challe 1

vårdnadsbidrag + mammpeng?

Är det någon som vet något om detta? Min "stora" tjej är 15 månader nu och går allt som det ska blir hon storasyster i oktober. Jag vill vara hemma med båda två. Så jag tänkte höra om det är någon som vet något om detta med Vårdnadsbidraget? Kan man få mammapeng för nr två sammtidigt?

• Svar på tråden vårdnadsbidrag + mammpeng?
  • Busbellan

Nej du kan inte ta fp för ett barn och ha vårdnadsbidrag för ett annat.
    Ingen i familjen får ha nån fp samtidigt som man har vårdnadsbidrag

Mamma till Nora, August och Ella
  • challe 1

är det verkligen så? fan jag som hade hört att man kunde det.

• Busbellan
    challe 1 skrev 2009-05-05 13:30:10 följande:
    är det verkligen så? fan jag som hade hört att man kunde det.
    nej, jag är helt säker på att det är så, är själv hemma med vårdnadsbidrag nu
  • challe 1

jaha. då sket det sig i planeringen.

• Cia o krabaten
    Busbellan skrev 2009-05-05 13:25:57 följande:
    Nej du kan inte ta fp för ett barn och ha vårdnadsbidrag för ett annat.Ingen i familjen får ha nån fp samtidigt som man har vårdnadsbidrag
    Inte för ngt annat barn heller?

Tex om jag tar vårdnadsbidrag för lillebror och jobbar extra för att få upp inkomsten lite, får pappan då ta fp för stora en dag/v?
  • Morbid Mistress
    Cia o krabaten skrev 2009-05-05 13:36:44 följande:
    Inte för ngt annat barn heller? Tex om jag tar vårdnadsbidrag för lillebror och jobbar extra för att få upp inkomsten lite, får pappan då ta fp för stora en dag/v?
    nej. Ingen i familjen får ta ut fp.
  • Busbellan
    Cia o krabaten skrev 2009-05-05 13:36:44 följande:
    Inte för ngt annat barn heller?Tex om jag tar vårdnadsbidrag för lillebror och jobbar extra för att få upp inkomsten lite, får pappan då ta fp för stora en dag/v?
    nej, inge i familjen får ta fp. Däremot kan den arbetande föräldern få ta vab i vissa fall
  • Miniigirl

Nej, ingen fp samtidigt som vårdnadsbidraget!

Går själv på vårdnadsbidraget nu till min son...han blir storebror nu i maj/juni och jag komemr att fortsätta ha vårdnadsbidraget för honom. och det går bra...sålänge jag INTE tar ut någon fp för bebisen, inte ens pappan får ta sina 10 pappadagar i samband med förlossningen när jag har vårdnadsbidraget!

• ebben

men man kan väl få vårdnadsbidraget för två barn? typ 3000+3000 eller vad nu somman är??
    men det är ju långt ifrån alla kommuner som har vårdnadsbidraget!! Kolla det först.
    OM ni nu menar det där man kan ha till barnen är 3år typ istället för att ha de på dagis??

• Busbellan
    ebben skrev 2009-05-05 13:44:14 följande:
    men man kan väl få vårdnadsbidraget för två barn? typ 3000+3000 eller vad nu somman är??men det är ju långt ifrån alla kommuner som har vårdnadsbidraget!! Kolla det först.OM ni nu menar det där man kan ha till barnen är 3år typ istället för att ha de på dagis??
    Ja, man kan få det för två barn, då får man 6000 kr/mån
  • ebben

ja,då behöver/ska man så klart inte ha FP för ena barnet!! man kan ju ta vårdnads på båda!
    fattar ej TS som vill ha FP på ena ovårdnads på det andra?till vilken nytta liksom?

• Miniigirl

ska man ha vårdnadsbidraget för 2 barn, måste man ha hunnit tagit ut ett visst antal dagar för det mindre barnet först...man får ju inte ta ut vårdnadsbidraget om man har alla dagar kvar för yngsta barnet lixom!

och, eftersom våran son är 2 år nu, så skulle ju bebisen hinna bli närmare 1 år innan vi fick ta vårdnadsbidraget för det barnet, och då är ju sonen 3 år...och då får man inte ta vårdnadsbidraget för honom längre...så, då måste man nog ha ganska tätt mellan barnen om det ska gå:)

• Busbellan
    ebben skrev 2009-05-05 13:46:40 följande:
    ja,då behöver/ska man så klart inte ha FP för ena barnet!! man kan ju ta vårdnads på båda!fattar ej TS som vill ha FP på ena ovårdnads på det andra?till vilken nytta liksom?
    Men man får inte ha vårdnadsbidrag för ett barn förren barnet fyllt 1 år, samt att man tagit ut 250 av barnets dagar
  • ebben

aha.man har alltså alltid vanlig fp först?

• Busbellan
    ebben skrev 2009-05-05 14:01:40 följande:
    aha.man har alltså alltid vanlig fp först?
    Japp
    Vårdnadsbidraget är ju något man får för att man inte utnyttjar kommunal barnomsorg och barnomsorg kan ju inte barnet vara i förren han/hon fyllt 1 år
  • Anne69

Men om du skyndar dig på kanske du hinner ta ut 250 dagar för det stora barnet nu + ta dagar för det lilla i magen, spara lite av pengarna o ta sen ut vårdnadsbidraget? För i slutändan blir det ju 3000 kr extra varje månad....... det handlar ju mest om hur man klarar av att hantera sin ekonomi under tiden.

ebben skrev 2009-05-05 13:44:14 följande:
    [citat]
    men man kan väl få vårdnadsbidraget för två barn? typ 3000+3000 eller vad nu somman är??

Japp men vi har inte "hunnit med" det, trots att vi bara har 21 mån mellan barnen, just eftersom man måste ta ut 250 fp-dagar först. Men man ska räkna på det o se vad som är smartast i just ens egen situation. Mkt spelar in, inte minst avtalsförsäkringarna.
  • hammarby

Tänk på att det som gäller är 250 SGI-dagar. Inga lägsta nivå-dagar räknas in i de 250..

• solrosen00
    Busbellan skrev 2009-05-05 13:45:02 följande:
    Ja, man kan få det för två barn, då får man 6000 kr/mån
    jag tar ut vårdnadsbidraget för 4 barn:)
Svar på tråden vårdnadsbidrag + mammpeng?