• Centrumhets

Hur stor sannolikhet??

Hur stor är sannolikheten att man föder barn nummer två för tidigt, om man fick sitt första barn i v 35+5? Jag har en känsla av att även det här barnet kommer titta ut tidigare...
    Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Hur stor sannolikhet??
  • Tresu

Det beror lite på anledningen till att första kom för tidigt. Startade det med värkarbete är det större sannolikhet att tvåan också kommer tidigare, startar det m vattenavgång så kan det vara en engångsföreteelse att man föder prematurt.
    Födde själv ettan i just v 35+5 (stardade m vattenavgång), tvåan kom i v 40+6....kändes som jag var gravid i en eeeeviiigheeet .

• Centrumhets

okej, det startade med vattenavgång för mej med, så jag får kanske gå i evigheter nu jag med då

• mamma2ggr

Allt beror nog på anledningen till att du födde för tidigt första gången.

Födde första barnet i v 31+6 efter vattenavgång.
    Andra barnet föddes i v 26+1 efter att värkarbetet drog igång.

Anledningen till att första kom för tidigt var en missbildning på livmodern, läkaren som förlöste mig trodde att jag skulle gå längre vid en ev andra graviditet.

På mvc möttes jag bara av "det behöver inte bli likadant den här gången..." utan att jag ens fick frågan om jag kände till anledningen till den för tidiga födseln.

Kräv att få gå till spec.mvc.

• Centrumhets

Oj vecka 26+1 var ju läskigt tidigt!
    Jag ska prata med mvc och försöka bli klokare... jag har ingen aning om varför jag födde för tidigt förra gången..

Svar på tråden Hur stor sannolikhet??