• LoLiNi

I valet och kvalet av ÄD-klinik

Vi står i valet och kvalet mellan Ava-kliniken i Riga, Lettland och Elite-kliniken i Tarttu, Estland.
    Prisskillnaden är ca 2000 Euro vilket naturligtvis är en stor skillnad, men det är inte enbart det som avgör saken.
    Det är svårt att jämföra de olika klinikerna eftersom deras upplägg och informationssidor är så olika.

Ava-klinikerna känns väldigt solida och välorganiserade, där har de en gedigen personalkår som kan utföra alla behandlingar och tester på plats.

Elite-kliniken å andra sidan, har hållit på minst lika länge och har goda resultat, men de föredrar å andra sidan att samarbeta med sina klienter/patienter på ett annat sätt, med att göra alla förberedande tester och behandlingar i hemlandet i samråd med svensk läkare.

Det känns tryggare med en välorganiserad klinik som kan göra alla behandlingar och tester på plats - det innebär dock fler resor.
    Å andra sidan så är det bekvämt med att göra bara de resor som är nödvändiga för ÄD (lämna sperma & själva ET/FET).

Har sett att många har gjort ÄD via AVA-Riga och talar varmt för dem, men är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av Elite-kliniken?

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-03 01:55
    Tydligen inte så lätt att få kontakt här...
    *besviken*

• Svar på tråden I valet och kvalet av ÄD-klinik
  • LoLiNi

Ska naturligtvis ha frågetecken som symbol för inlägget... är inte så van ännu.

• Berså

Hej! Vi går i samma funderingar som ni. Och funderar också på AVA i Riga eller Elite. Jag har ställt en fråga på forumet om någon har personlig erfarenhet av Elite men inte fått något napp så långt.

Beträffande möjlighet att göra kontrollerna på kliniken eller ej resonerar vi som så att det är mycket smidigare att göra dem här hemma. Det kostar pengar och tar tid att åka dit för kontroller. Men det är ju förstås en smaksak vilket man föredrar!

Lycka till!

• LoLiNi

Hej! :)
    För oss lutar det nog åt Estland, om vi bara kan hitta en läkare som hjälper till på svenska sidan, har fått två tips som jag ska kolla!

Lycka till du också!

• Gottisen

Har inte hittat priserna på AVA-Riga.
    Någon som vet vad det kostar att göra ÄD där?

• LoLiNi

Utdrag ur dokument från Ava-klinikerna som svar på intresseanmälan via webben:
    "I Tammerfors och Åbo är priset för behandlingen i samband med äggcellsdonation 7400 euro Priset på äggdonationen i St Petersburg och i Riga är 6450 euro. Mottagaren betalar därutöver kostnaden för de läkemedel, som behövs för henne själv."

• hymafr

Hej!

Jag tror att det inte är så många som är härinne längre som varit på Elite. Har för mig att det var populärare förr och att de som varit där antingen fått sitt barn eller gett upp.

Jag står själv i valet och kvalet mellan kliniker och har dessutom svårt att hitta en läkare härhemma som jag trivs med. Finns inte så många i min hemstad och de som finns är väldigt upptagna och inte helt bekväma med att någon +40 vill skaffa fler barn.

• mytrouble

Låla: Har precis fått behandling på Elite och får besked på tisdag om det lyckats. Tycker kliniken är helt OK. Doktorn är dock kanske inte så flexibel, utan allt ska ske väldigt strikt efter hans ordinationer. Finns inte så mycket utrymme för diskussioner och egna funderingar. Men iallfall klara besked, och man får en behandlingsplan och kan planera i tid och så. Så ordning och reda. Har absolut inget emot att åka dit igen - om det inte lyckas nu och blir FET... En annan tjej här på FL ska också dit om ca 1 vecka. När blir det för er då? Lycka till! Kram

• LoLiNi

Tack, mytrouble! Det känns bra att ha någon som har nylig erfarenhet av Elite. Jag tror nog att vi har bestämt oss för Elite, men att vi tänkte vänta tills de öppnar efter semestrarna innan vi börjar. Måste dessutom hitta en läkare på den här sidan pölen innan dess! :)
    Har fått ett tips av sköterskan på SH och ett från Elite.
    Ska ringa någon av dem när det lugnar ner sig på jobbet här! Tills dess provar vi med akupunktur och den gamla hederliga metoden hemmavid! ;)

Lycka till med plusset! Kram

Svar på tråden I valet och kvalet av ÄD-klinik