• DevilsDaughter

Barnet pratar inte med vuxna.

Om mitt barn blir tilltalad så svarar hon inte. Hon är 3,5 år. Hon svarar bara dem hon känner. Fler som haft det såhär? Har ni försökt att träna bort det? Hur isåfall? Eller ska man låta barnet vara tyst om det nu vill det och låta det komma av sig självt?

• Svar på tråden Barnet pratar inte med vuxna.
  • Angel1978

Så gör vår 3,5-åring med om han inte känner personen som pratar med honom..
    Vi låter det vara, det kommer nog av sig självt skulle jag tro..
    Ibland kan vi ställa frågan en gång till och då brukar han svara..

• Ragnar

Våran 3,5-åring (snart 4) pratar heller inte med folk han inte känner. Vi har aldrig brytt oss om det. Kan till och med vara en fördel ibland. Om det sitter kvar när han blir äldre och upplevs som ett problem får vi lösa det då. Fast jag tror att nog att det blir bättre med tiden. Tidigar var han även blyg inför barn han inte känner väl, men det har blivit bättre senaste halvåret. Jag var själv väldigt blyg som liten.

• Hannah76

Tror att många barn är så iaf i nån period. Tycker inte att man behöver göra nåt åt det, men vill man "träna" bort det så kan man uppmuntra barnet at tex betala nån vara i affären.

• frusandin

Vi har en son som inte heller pratar med vuxna.Han är nu 7år & går i 1an.Börjar bli ett jätteproblem då han inte vill läsa för fröken osv.han läser tyst för kompisarna som sedan får säga till fröken vaad han läst.Han har ett fantastiskt ordspråk å vokabulär här hemma.Jätteduktig i skolan förövrigt...

Svar på tråden Barnet pratar inte med vuxna.