• annalitenalvin

vad väger era 2 åringar?

hej!

jag är lite orolig för min sons tillväxt!

När han födes vägde han 1360 g och var 42 cm lång.
    Nu är han 2 år 4 månader och väger 9000g och 82,5cm lång
    vikten har ståt stilla i 4 månader men han växer på längden...han är ett mycket aktivt barn vill nästan aldrig sitta still och äter inte jätte mycket

vi har gjort de vanliga proverna som är gluten, laktos och bukspottsskötel /tillväxthormon och det visade inget... så BVC och barnläkaren tycket att vi inte skulle oror oss så mycket...men det är ju lätt för dem...

vi ska gå vidare men BVC och barnläkaren är inte så oroliga eftersom han växer på längden, men vi är det.. finns ju 9 mån bäbisar som väger mer....

är det fler där ute som har små barn? man tänker ju på att han kan ha någon ovanlig sjukdom som gör att han inte går upp i vikt...
    berätta gärna för mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-04 10:39
    ska ta om provern och även ta mer prover den 12 maj! man vill att de ska visa nogot men ändå inte...

• Svar på tråden vad väger era 2 åringar?
  • Mor84

Min tvååring(blir om en vecka) väger ca 14 kilo, Men en väns barn som fyllde två för en vecka sedan väger 10kilo och är helt frisk. Så tycker inte BVC att du ska oroa dig så tror jag inte att ni behöver det heller, de kan ju sin sak...

• boktok

Hej! Min son vägde 885g när han föddes. Han fyllde 2 år nyligen och idag väger han 11kg och är 81 cm lång. Han är också oerhört aktiv, men äter som en häst och mår bra i övrigt. Jag förstår att du blir orolig men så länge barnen mår bra så är det ingen fara. Om han hade gått upp i vikt för sakta så hade ju bvc och barnläkaren säkerligen reagerat. Försök att inte oroa dig, det slösar du bara energi på.

• Fiviva

Min kille föddes i v 33. han var 47cm och vägde 2170g.
    Idag är han 2½år och väger ca 16kg och är 96cm.
    Så han har tagit igen sig bra.

Lillasyster föddes tillväxthämmad och verkar inte alls ta sig upp i vikt lika bra. hon är nu 8mån och väger 6kg.
    Så det återstår att se om hon kommer ta igen sig eller om hon kommer fortsätta att vara liten.

• Proletariatet

Min dotter fyllde två år i november, hon väger ganska precis 11 kg och är 79 cm lång, hennes lillebror väger bara 200 gram mindre, så jag förstår hur du menar.

Hoppas ni får svar på testerna snart!

• Millli

Min son fyllde 2 okorr i mars. Han vägde 660g och var 31cm när han föddes. Idag väger han ca 10300 och är 84cm lång..

• frollen
    Fiviva skrev 2009-05-04 15:20:08 följande:
    Min kille föddes i v 33. han var 47cm och vägde 2170g. Idag är han 2½år och väger ca 16kg och är 96cm. Så han har tagit igen sig bra. Lillasyster föddes tillväxthämmad och verkar inte alls ta sig upp i vikt lika bra. hon är nu 8mån och väger 6kg. Så det återstår att se om hon kommer ta igen sig eller om hon kommer fortsätta att vara liten.
    min lilltjej vägde ca 6,5kg som 10,5 mån men har nu vid 1 års ålder gått upp till 7,4kg. oftast tar dom igen sig.. även om dom förblir små. det är helt orealistiskt att barn som föds små ska öka sjukt myckt i vikt..
  • Halvblod

Min dotter var en "normal stor" bebis på 3615g och 51 cm lång...nu är hon snart 2 år (i Juli) och väger 0 kg och är ca 85 cm lång. Så hon är ganska liten i vikten trots att hon inte var det som nyfödd.
    Hon är hur frisk och pigg som helst, äter bra och rör sig massor så varken vi eller BVC har någonsin varit oroliga för hennes utvecklig...däremot är man alltid livrädd för en ordentligt magsjuka eller liknande för dessa små barn har givetvis inte så mycket att "ta av."

• Halvblod
    Halvblod skrev 2009-05-05 14:44:29 följande:
    Min dotter var en "normal stor" bebis på 3615g och 51 cm lång...nu är hon snart 2 år (i Juli) och väger 0 kg och är ca 85 cm lång. Så hon är ganska liten i vikten trots att hon inte var det som nyfödd.Hon är hur frisk och pigg som helst, äter bra och rör sig massor så varken vi eller BVC har någonsin varit oroliga för hennes utvecklig...däremot är man alltid livrädd för en ordentligt magsjuka eller liknande för dessa små barn har givetvis inte så mycket att "ta av."
    Hon väger givetvis inte 0 kg ...10 kg blir mer rätt
Svar på tråden vad väger era 2 åringar?