• T inne

underhållning

Någon som har tips om hur man ska underhålla en 3månaders liten flicka (egentligen 1½månader). Hon tröttnar fort på babygym,babysitter och filt på golvet....
    Gärna något tips som stärker nacke, rygg och allt sånt.

Tack på förhand

• Svar på tråden underhållning
  • Malel

Hejsan
    Vi verkar ha ganska mycket gemensamt. Min pojk är också 12 veckor, men skulle bara ha varit 6 veckor.
    Han är rejält stark i nacken och kan hålla upp huvudet, vända och vrida och nästan göra miniarmhävningar. Detta är nog på grund av alla timmar spenderade på mammas eller pappas mage mot mage i början. Och har då tränat genom att lyfta sig upp för att kika runt.

Han har också varit jätteotålig med att ligga/sitta själv, och jag blev stressad för att han inte lärde sig nog mycket och att jag stimulerade honom för dåligt eller nåt. Men sen läste att många barn är otåliga och att det räcker med korta stunder då och då för att träna nacke/motorik och annat. Mer klarar de inte. Tror att en annan är mer överbeskyddande med att de ska "komma ikapp" när man får en för tidigt född. Men man ska nog låta allt ta sin tid.
    Sen så läste jag ett jättebra inlägg här på familjeliv om att man kan träna på massor med sätt, man behöver inte stirra sig blind på att träningen måste ske i ett babygym eller liknande. Ska se om jag hittar det inlägget, för det hjälpte mig.

Kan också säga att det hänger mycket på om han är nöjd nog hur länge han kan ligga. Ska vara mitt emellan mat/sömn/blöjbyte om han ska ha ro att ligga utan att klaga.

Denna vecka har hans "otålighet" helt plötsligt släppt, och han kan ligga längre stunder och studera föremål, sen sikta länge med armarna för att slå till. Gud, va söta de är de små liven

• Malel

Hej igen
    Jag hittar inte inlägget nu. Men sök på nackträning här på familjeliv så får du upp trådar med jättemycket bra tips från folk.
    T.ex :
    Ligga mot ditt bröst
    Ligga i ditt knä med utkik utåt
    Lägga en ihoprullad handduk under bröstet när hon ska ligga på mage, och armarna frammåt, så får hon mer stöd

Testa att söka på google också, för jag kan tänka att du får massor med hjälp den vägen med.

Svar på tråden underhållning