• FH Mamma

Låna sitt eget barn på pappans helg men inte halvsyskonen?

Det är ett lite större arrangemang här i byn när sonen ska vara hos sin pappa som jag tror han skulle vilja gå på.

Min son är yngst av de syskonen hos pappan just den helgen även om han har yngre syskon oxå.

Det känns lite elakt att bara hämta honom men jag har frågat pappan om han inte kan ta med alla barnen dit då det är gratis men han skyllde på ekonomin fast det är gratis.

Anledningen till att jag inte kan ta med alla är att det bara får plats 3st förutom mig i bilen och de är sammanlagt 4 barn.

Men det känns elakt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 19:47
    Jag och pappan kan träffas med och utan sonen. Bra kontakt med andra ord.

Sonen är 5 år och hos sin pappa på flygets dag i år. Han älskar flygplan och andra saker så jag tror han sulle gilla att åka dit. Inga problem om jag skulle låna honom tror jag.

Men förutom sonen finns det den helgen precis som vanligt varannan helg barn på 10 år, 8 år och 6 år. Pappan har även en 1 åring och en på 2-3 månader men de kommer inte varannan helg.

Om alla barn får reda på att jag ska ta sonen någonstans vill de följa med.
    1, För de tycker väldigt mycket om att umgås med mig
    2. för de är rätt avundsjuka på varandra.

Och då min 5 åring inte kan hålla tysta om saker vilket jag inte förväntar mig så lär han berätta för de andra vart han varit.

Jag bad pappan följa med med de andra barnen eftersom med 2 bilar kan alla följa med men han verkar inte vilja nej jag har inga planer på att tvinga honom men skylla på pengar när något har gratis inträde är lite löjligt.

Så vi har alltså följande scenario

1 pappa med 4 barn hemma den helgen.

2 en mamma utan barn men med bara 3 platser för barn i bilen.

3. Flygets dag som kommer som mest 1 gång/år om ens det.

4. Avundsjuka och ledsna barn om inte alla får följa med.

5. en mamma med dåligt samvete om hon inte tar med alla barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-01 11:29
    bara 5 åringen är mitt.

• Svar på tråden Låna sitt eget barn på pappans helg men inte halvsyskonen?
  • Bliw

Jag har personligen svårt att förstå varför du skulle ta med de andra barnen? Det får väl deras föräldrar göra

• h8him

Du har ingen rätt att styra pappans umgänge med pojken. Varför lägger du dig i vad de gör där? Om pappan inte vill gå så får du acceptera det. Jag förstår inte problemet.

• Lerkorg

h8hlm:

De kanske har en relation där de kan tala om sådant och mycket väl kan ge varandra förslag på aktiviteter och annat?

Problemet var ju att TS känner sig lite dum som inte tar med alla barnen. Det är väl knappast en otydligt formulerad frågeställning?

• h8him
    Lerkorg skrev 2009-04-29 15:14:32 följande:
    h8hlm: De kanske har en relation där de kan tala om sådant och mycket väl kan ge varandra förslag på aktiviteter och annat? Problemet var ju att TS känner sig lite dum som inte tar med alla barnen. Det är väl knappast en otydligt formulerad frågeställning?
    Kanske har de en sådan relation som du beskriver eller så har de det inte...

Jag förstår faktiskt inte varför ts gör sig besvär att må dåligt för barnens skull på pappans tid med dem. Barn dör inte av att missa vissa arrangemang. Om ts vill ta den sonen med sig och pappan säger att det är okej så kan ts göra det. Varför då må dåligt för de andra barnen? Det går ju inte att lösa för ts om hon sitter fast i tankarna på det sättet.
  • mion

Jag måste vara helt väck för jag förstår inte nånting av detta inlägg....

• Anonym

Jag fattar inte riktigt heller vad du menar ts?

• goddagens

Skönt att jag inte är ensam om att fatta noll ??

• Nalle Puh73

Som jag fattar Ts så har hon dåligt samvete mot pappans andra barn som inte får följa när hon hämtar sin son och ska iväg på roliga aktiviter. Hon är väl rädd att dom ska tycka det är fuskigt att inte dom får följa men hon rymmer inte att ta med alla och pappan vill inte åka.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • mion

fick läsa det hundra ggr tills jag såg att nåt speciellt skulla äga rum i byn ... o mamman tänkte ev att hennes son skulle vilja se det men han är ju hos pappan den helgen o då tänkte mamman att då kan ju han ta med alla barnen (han har väl fått fler barn antar jag) så alla får gå o inte bara pojken som mamman nu skriver om för det kändes elakt att BARA hämta honom.... men ibland blir det ju att man missar saker så är det ju bara....

• lillafisken

Hur gamla är barnen? jag tror dock inte att det är någon fara. Jag har syskon som har olika pappor och jag tykte inte det var konstigt om de fick något extra av sin pappa, jag visste att det var deras pappa, en annan gång får jag något av min.

Jag skulle nog reagerat orättvis om Mamma (i ditt fall pappan) hade tagit med ett barn och sturnat i de andra.

• Anonym (##)

Jag förstog inte om alla var dina barn TS eller bara den minsta?

• Anonym (My)

Om det nu bara är femåringen som är din biologiske son av de som finns hemma hos pappan den aktuella helgen så tycker jag att du utan dåligt samvete kan ta med honom på flygets dag, förutsatt att pappan tycker att det är ok att du lånar sonen på hans helg. En annan gång är det kanske deras mamma som tar med dem på något. Eftersom du bekymrar dig så utgår jag från att du annars försöker behandla dem lika på pappans helg och det vet de ju i så fall om. Hoppas ni får det trevligt!

• AnnanAnna

Det tog lite tid för mig att förstå vad du menade, men jag tror jag gör det nu... Du vill ta med din son till Flygets dag som bara är en gång per år. Om han inte åker dit med dig utan är hos sin pappa den helgen så kommer han inte komma dit alls, för pappan vill inte åka dit och du har inte plats för alla pappans barn. Hoppas det blev rätt.

För mig är valet glasklart och faktiskt enkelt. Du kollar med pappan om du kan ha din son över den helgen och byter med en annan helg (alt har honom en helg extra). Om ni har bra samarbete borde det inte vara något problem. Att de andra barnens pappa (d.v.s. ditt ex) inte vill åka dit med dem är rent krasst inte ditt problem.
    Det är schysst av dig att vilja ta med dem också, men när du nu inte kan det så tycker jag verkligen inte att du strunta i att ta dit din son för det!

• mama no1

Men TS, du ansvarar ju bara ör ditt eget barn. Du ska inte ha dåligt samvete för det.

• MiLuna

åk med ditt bio barn!!
    han behöver egen tid med dig sin mamma!!!!

• FH Mamma
    MiLuna skrev 2009-05-05 10:05:00 följande:
    åk med ditt bio barn!! han behöver egen tid med dig sin mamma!!!!
    Min son har iof egentid med mig nästan jämt. Han är ensambarn här och jag är sjukskriven så förutom dagis och varannan helg så spenderar vi all tid tillsammans.
    AnnanAnna skrev 2009-05-05 09:39:22 följande:
    Det tog lite tid för mig att förstå vad du menade, men jag tror jag gör det nu... Du vill ta med din son till Flygets dag som bara är en gång per år. Om han inte åker dit med dig utan är hos sin pappa den helgen så kommer han inte komma dit alls, för pappan vill inte åka dit och du har inte plats för alla pappans barn. Hoppas det blev rätt. För mig är valet glasklart och faktiskt enkelt. Du kollar med pappan om du kan ha din son över den helgen och byter med en annan helg (alt har honom en helg extra). Om ni har bra samarbete borde det inte vara något problem. Att de andra barnens pappa (d.v.s. ditt ex) inte vill åka dit med dem är rent krasst inte ditt problem. Det är schysst av dig att vilja ta med dem också, men när du nu inte kan det så tycker jag verkligen inte att du strunta i att ta dit din son för det!
    Jag får dåligt samvete för så vitt jag vet har ingen av barnen flygit eller varit på en flygplats (kanske med mamman men jag tror inte det) så jag vet att de blir avundsjuka.

Hade jag inte varit tvingad att använda just min egna bil kunde jag tagit pappans bil men min bil är ju anpassad för mig och hans inte.
  • MiLuna

ok....

Men hoppa över det den här helgen då. kanske onödigt om du känner att du får dåligt samvete för att du inte kan ta med dom andra.

men fint tänkt av dig!

• Anonym (Jag)

Men jösses vad många som inte fattar att Ts gärna tar med alla barn för att det är kul för dem! Vissa verkar chockade över att hon vill ha med barnen som inte är hennes. Inte ska du ha dåligt samvete om det nu inte går att fixa, men jag fattar precis hur du tänker!
    Tycker det är jättegulligt och fint av dig , Ts! Tänk om fler tänkte som dig!

• AnnanAnna

För min del hade jag inga problem med att fatta det. Jag tyckte bara att hon kunde försöka glömma sitt dåliga samvete och se till att hennes flygintresserade son fick en minnesvärd helg.
    Jag håller med om att det är fint att tänka på andra, men jag tycker inte att hon ska låta sin egen son vara hemma för att det inte rent praktiskt går att ta med hans halvsyskon.

Anonym (Jag) skrev 2009-05-06 16:15:35 följande:

Men jösses vad många som inte fattar att Ts gärna tar med alla barn för att det är kul för dem! Vissa verkar chockade över att hon vill ha med barnen som inte är hennes. Inte ska du ha dåligt samvete om det nu inte går att fixa, men jag fattar precis hur du tänker!Tycker det är jättegulligt och fint av dig , Ts! Tänk om fler tänkte som dig!
  • Anonym

Nu har väl "Flygets dag" redan varit men jag måste ändå tillägga: jag hade inga problem att förstå situationen eller dilemmat. Har själv haft liknande dilemman många ggr och har då löst det på lite olika sätt (alltid med dåligt samvete åt nåt håll). Hoppas det löste sig för dig denna gång Ts!

Svar på tråden Låna sitt eget barn på pappans helg men inte halvsyskonen?