• Anonym (Zzzz)

Hur mycket är mycket ritalin?

Lägger detta under missbruk då det låg närmast tillhands på grund av min fråga.

Jag lider av narkolepsi och får idag ta 2 stycken 20mg depottabletter per dag som tas en gång på morgonen.

Dessa räcker fram till precis innan lunch... jag har provat själv att ta två till och då är jag normal fram till ca 17:30 sen är det slut på all pigghet igen. Detta har jag provat ett par gånger när jag kännt mig tvungen att vara pigg och allert.

Ringde neurologen och berättade om hur det går, och sjuksyrrans reaktion när jag frågade om jag fick ta en till var ungefär: "absolut INTE!! De är ju långtidsverkande!"

Jo pyttsan känner jag, de är ju tusen gånger bättre än de 10mg kortidsverkande jag fick men de fick jag ju ta nonstop för att känna mig normal, och missade jag ta en inom mitt 2 timmarsfönster så fick jag fruktansvärd huvudvärk vilket jag slipper helt på depot.

Nu till frågan: Är de rädda att skriva ut mer pga missbruksrisk? Eller är det väldigt höga doser som gör att de reagerar? De skulle lugnt kunna lägga in mig och se, för jag kan faktiskt somna efter att ha tagit mina 40mg också.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Hur mycket är mycket ritalin?
  • Anonym (Zzzz)

Ingen som kan ha en aning?

• Anonym (Zzzz)

Puffar

• Anonym

det är ju vanligt att folk som får det utskrivet,även säljer det dom inte tar,så det är klart dom är rädda,det är ju en drog.

• Anonym

Ritalin är ju inte långtidsverkande. På fass står det att man tar sin dos 2 ggr/dag oftast. Jag äter concerta som är lite av samma sak, i början 1 gång per dag men min nya läkare sa att jag kunde ta en gång till framåt eftermiddagen

• Anonym (oxå trött)

Jag har också sömnattacker, dock ej pga narkolepsi utan har idiopatisk hypersomni.

Jag kan tänka mig att du behöver ganska hög dos av ritalin för att få effekt, men sen tror jag också att kroppen vänjer sig väldigt fort, och då krävs det högre och högre doser vilket inte är speciellt bra. Har du provat att göra ett kort uppehåll? 1-2 veckor? Har medicinen bättre effekt då?

Har du provat annan medicin? Jag får modiodal och den tycker jag är bra, förutom att den också kräver högre doser till slut. Men jag varvar det, kör 3 veckor med medicin, sen 1 vecka utan. Då brukar det fungera ganska bra.

• Anonym (Zzzz)
    Anonym skrev 2009-04-28 20:40:24 följande:
    Ritalin är ju inte långtidsverkande. På fass står det att man tar sin dos 2 ggr/dag oftast. Jag äter concerta som är lite av samma sak, i början 1 gång per dag men min nya läkare sa att jag kunde ta en gång till framåt eftermiddagen
    jo det finns även långtidsverkande...
  • Anonym (Zzzz)
    Anonym skrev 2009-04-28 20:40:24 följande:
    inna åt jag korttidsverkande ritalin, 6 gånger om dagen. {#lang_emotions_throwup} 
  • Anonym (Zzzz)
    Anonym (oxå trött) skrev 2009-04-28 20:43:25 följande:
    Jag har också sömnattacker, dock ej pga narkolepsi utan har idiopatisk hypersomni. Jag kan tänka mig att du behöver ganska hög dos av ritalin för att få effekt, men sen tror jag också att kroppen vänjer sig väldigt fort, och då krävs det högre och högre doser vilket inte är speciellt bra. Har du provat att göra ett kort uppehåll? 1-2 veckor? Har medicinen bättre effekt då?Har du provat annan medicin? Jag får modiodal och den tycker jag är bra, förutom att den också kräver högre doser till slut. Men jag varvar det, kör 3 veckor med medicin, sen 1 vecka utan. Då brukar det fungera ganska bra.
    modiodal provade jag först blev inte ens pigg av den. Ritalin korttidsverkande var ju ingen hit heller efterspom jag var tvungen att äta dom nonstop. Hade ett par månaders uppehåll och kräver tydligen så hög dos ändå.
  • Anonym (oxå trött)

Anonym (Zzzz) skrev 2009-04-28 22:28:46 följande:

modiodal provade jag först blev inte ens pigg av den. Ritalin korttidsverkande var ju ingen hit heller efterspom jag var tvungen att äta dom nonstop. Hade ett par månaders uppehåll och kräver tydligen så hög dos ändå.
    Concerta då? Alla reagerar ju olika på mediciner. Har hört vissa som t.o.m blivit ännu tröttare av Modiodal, skumt nog

Jag tycker jättesynd om dig faktiskt. Jag har själv tänkt tanken på vad jag skulle göra om min medicin inte hade fungerat, det är ju så fruktansvärt hemskt att gå runt som en sömngångare som däckar lite när som, och inte kunna göra något åt saken.

Det är ju inte alls bra att ta så höga doser som du gör, dels pga missbruksrisk men även för alla biverkningar och skador som det kan ge på kroppen. Det är ju inte helt ofarliga mediciner.. Händer det bara någon gång då och då när man absolut måste orka med allt så är det en sak, men varje dag känns inte som en bra ide.. Hoppas det löser sig för dig iallafall.
  • Anonym (Zzzz)
    Anonym (oxå trött) skrev 2009-04-29 07:27:50 följande:
    Anonym (Zzzz) skrev 2009-04-28 22:28:46 följande: Concerta då? Alla reagerar ju olika på mediciner. Har hört vissa som t.o.m blivit ännu tröttare av Modiodal, skumt nog Jag tycker jättesynd om dig faktiskt. Jag har själv tänkt tanken på vad jag skulle göra om min medicin inte hade fungerat, det är ju så fruktansvärt hemskt att gå runt som en sömngångare som däckar lite när som, och inte kunna göra något åt saken.Det är ju inte alls bra att ta så höga doser som du gör, dels pga missbruksrisk men även för alla biverkningar och skador som det kan ge på kroppen. Det är ju inte helt ofarliga mediciner.. Händer det bara någon gång då och då när man absolut måste orka med allt så är det en sak, men varje dag känns inte som en bra ide.. Hoppas det löser sig för dig iallafall.
    Tack ja jag känner lite också att jag inte vill tära på kroppen för mycket men medicinerna gör att jag får ett liv iallafall.
  • Anonym (narkolepsi?)

Råkade idag höra en  hustru till en man med narkolepsi beskriva att mannen hade ett ganska normalt liv med kvalificerat arbete.  En del tack vare medicinering med Ritalin.  ( Kvinnan kritiserade föräldraföreningen till barn som fått narkolepsi av vaccin - som kräver att barnen ska få ersättning för förlorad arbetsinkomst hela livet eller nåt.).

Kom på att det kan vara det jag lider av.  Fick hjärnhinneinflammation som 19-åring -  det kan visst vara en orsak,  googlade jag fram.   Min nattsömn är väldigt dålig,

Ska nog kontakta vårdcentralen.   Nyligen när jag såg Skavlan - ett program jag gärna vill se - hos en väninna påstod hon att jag sovit mig igenom halva programmet....

Vaknade på väg att köra in i mitträcket en gång. 

Med nuvarande uppdrag som nämndeman är det extra känsligt att nicka till....

• Digestive

Det låter lite som att du kanske förväxlar "pigg och alert" med "normal". Inte minst då du provar med mer då du känner att du behöver bli pigg och alert. Väldigt få går pigga och alerta en hel dag och de som har denna förmåga har högst troligt fått ut något extra genom hälsosam träning och sunda matvanor.

Bara en tanke. Prova att inte förlita dig på medicinen för mycket och prova att gå igenom mer utav dagen utan, trots att det känns tyngre framåt lunchen. Ät ordentligt, vänta ett par timmar och se om det inte var en helt naturlig energisvacka.

Om inte så tycker jag att du borde prova någon annan medicin. Kan hända att denna varianten inte fungerar så effektivt för just dig.

Vad jobbar du med? 

• högre

Jag har 340mg/dag . Blir nämnas att jag går i substitutionsbehandling också

Svar på tråden Hur mycket är mycket ritalin?