• tuvalie

Livrädd!!!

Usch jag känner mig sá fjantig...har nu fátt en hemsk förlossningsrädsla! Känslan som är e att jag inte kommer klara av en förlossning...Rädslan tror jag i grund och botten ligger i min panikángest. Har mátt väldigt bra under graviditeten men sá kom denna rädsla.
    Kommer jag klara av förlossningen, hur kommer min kropp reagera, kommer panikángesten slá till...USCH vad nervös jag känner mig!!!

Ville bara skriva av mig lite, kanske nágon som e i "samma" sits?

/V.33

• Svar på tråden Livrädd!!!
  • sabinaochErik

Känner likadant.. Vill inte föda men alla säger du kommer klara det.. Kvinnor har fött i alla tider då kan du med..
    Har du gått på nått möte för förlossningsrädda?

• mina74

Jag förstår precis hur du känner. Jag har gått i samtal hos KLARA bm och till slut valde jag att föda vaginalt då jag även känner mig rädd för kejsarsnitt. Bestämde mig i vecka 32 och ju närmare bf jag kommit desto mer orolig känner jag mig. Är på bf+4 nu. Men då det står i min journal att jag lider av panikångest så litar jag på att de på förlossningen kommer behandla mig bra. Har även sagt åt min sambo att han får säga till personalen på skarpen om han märker att jag mår dåligt. Det sägs ju att det är mycket ovanligt med panikattacker vid förlossningar så jag hoppas det stämmer. Oftast är det ju så att man faktiskt klarar mer än man tror :)

• tuvalie
    sabinaochErik skrev 2009-04-27 22:46:10 följande:
    Känner likadant.. Vill inte föda men alla säger du kommer klara det.. Kvinnor har fött i alla tider då kan du med.. Har du gått på nått möte för förlossningsrädda?
    Ja e ju de mánga säger. Nej jag har inte gátt pá samtal, barnmorskan frágade idag om jag ville men jag e rädd för att de blir värre av de...láter kanske konstigt men de jag menar e att nu försöker jag inte tänka pá de hela tiden och gár man pá samtal kanske allt blir sá verkligt...hmm talar jag emot mig själv nu...

Hur känner du? Hur lángt gángen e du?
  • sabinaochErik
    tuvalie skrev 2009-04-27 23:05:55 följande:
    Ja e ju de mánga säger. Nej jag har inte gátt pá samtal, barnmorskan frágade idag om jag ville men jag e rädd för att de blir värre av de...láter kanske konstigt men de jag menar e att nu försöker jag inte tänka pá de hela tiden och gár man pá samtal kanske allt blir sá verkligt...hmm talar jag emot mig själv nu...Hur känner du? Hur lángt gángen e du?
    Jag är bara i v 23 men har väntat med att skaffa barn flera år bara för att jag är så skraj för att föda.. Många tycker att jag är larvig, men vafaan man kan ju inte bara kontrollera bort det liksom.. Trodde att det skulle kännas bättre när jag nu blev gravid.. Men icke=(
  • tuvalie
    mina74 skrev 2009-04-27 23:03:31 följande:
    Jag förstår precis hur du känner. Jag har gått i samtal hos KLARA bm och till slut valde jag att föda vaginalt då jag även känner mig rädd för kejsarsnitt. Bestämde mig i vecka 32 och ju närmare bf jag kommit desto mer orolig känner jag mig. Är på bf+4 nu. Men då det står i min journal att jag lider av panikångest så litar jag på att de på förlossningen kommer behandla mig bra. Har även sagt åt min sambo att han får säga till personalen på skarpen om han märker att jag mår dåligt. Det sägs ju att det är mycket ovanligt med panikattacker vid förlossningar så jag hoppas det stämmer. Oftast är det ju så att man faktiskt klarar mer än man tror :)
    Ja de e ju sá att man faktiskt klarar mer än man tror Och innerst inne sá tror jag de kommer gá vägen, men rädslan finns ändá där...om jag fár en attack, hur reagerar jag i en sán situation...men ingen kan ju svara pá de inte ens jag

Háller tummarna för dig att allt gár bra när de e dags
  • tuvalie
    sabinaochErik skrev 2009-04-27 23:09:35 följande:
    Jag är bara i v 23 men har väntat med att skaffa barn flera år bara för att jag är så skraj för att föda.. Många tycker att jag är larvig, men vafaan man kan ju inte bara kontrollera bort det liksom.. Trodde att det skulle kännas bättre när jag nu blev gravid.. Men icke=(
    Kände mig sá stark i början men nu känns de som jag tappat kontrollen och de e ju den man sá gärna vill ha i den situation som vi är i och som komma skall...
    V.23 e en bra bit pá väg själv kände jag att veckorna flög iväg mellan ca.20 tills nu i v.33
    Man vill sá gärna kunna säga till sig själv: Du kommer klara de här! Men sá funderar man; kommer du verkligen klara detta? Men jag fár tänka posetivt! Och tro pá mig själv mera! Vi fár puscha varandra framöver
  • Auris

Jag rekomenderar starkt aurora/klara/anna-mottagning (eller vad de heter där du bor) Jag var nog ganska rädd inför ettan men försökte tänka bort det och hanterade det hela genom att inte tänka på förlossningen. Det gick bra tills jag väl kom dit - då insåg jag att jag inte hade förberett mig alls. Det blev ingen bra förlossning. När jag väntade tvåan var jag ännu räddare och gick på annamottagningen. Där fick jag bra hjälp dels att gå igenom första förlossningen och komma fram till vad jag egentligen var rädd för och så utarbetade vi en förlossningsplan med strategier för att förlossningen skulle bli så bra som möjligt. Det funkade. När jag väl kom till förlossningen var jag mycket mindre rädd med tvåan och det blev en mycket bättre förlossning - till stor del pga att jag var bättre förberedd.

• tuvalie
    Auris skrev 2009-04-27 23:24:24 följande:
    Jag rekomenderar starkt aurora/klara/anna-mottagning (eller vad de heter där du bor) Jag var nog ganska rädd inför ettan men försökte tänka bort det och hanterade det hela genom att inte tänka på förlossningen. Det gick bra tills jag väl kom dit - då insåg jag att jag inte hade förberett mig alls. Det blev ingen bra förlossning. När jag väntade tvåan var jag ännu räddare och gick på annamottagningen. Där fick jag bra hjälp dels att gå igenom första förlossningen och komma fram till vad jag egentligen var rädd för och så utarbetade vi en förlossningsplan med strategier för att förlossningen skulle bli så bra som möjligt. Det funkade. När jag väl kom till förlossningen var jag mycket mindre rädd med tvåan och det blev en mycket bättre förlossning - till stor del pga att jag var bättre förberedd.
    När jag läser de du skriver sá funderar jag pá om de kanske e bättre ändá och börja pá samtal...e de dumt och känna som jag att de kan bli värre av samtal? Àhhh, vet inte hur jag ska göra! Men jag ska nog ringa barnmorskan och prata vidare om detta!

tack för ditt inlägg
  • Auris
    tuvalie skrev 2009-04-27 23:29:49 följande:
    När jag läser de du skriver sá funderar jag pá om de kanske e bättre ändá och börja pá samtal...e de dumt och känna som jag att de kan bli värre av samtal? Àhhh, vet inte hur jag ska göra! Men jag ska nog ringa barnmorskan och prata vidare om detta! tack för ditt inlägg
    Jag vet inte om det kan bli värre - jag kan bara säga att för mig blev det klart bättre med samtal. Åtminstone när samtalen var klara (jag behövde gå tre gånger) Direkt efter första samtalet var det nog värre. Första gången fick jag bara "pratat ur mig" om vad jag var rädd för och det behövdes nog också men det var när vi kom till delen att göra upp plan för förlossningen som rädslan blev bättre. Hur bra samtalen är har nog mycket att göra med vem som håller i dem.
  • mina74
    tuvalie skrev 2009-04-27 23:29:49 följande:
    När jag läser de du skriver sá funderar jag pá om de kanske e bättre ändá och börja pá samtal...e de dumt och känna som jag att de kan bli värre av samtal? Àhhh, vet inte hur jag ska göra! Men jag ska nog ringa barnmorskan och prata vidare om detta! tack för ditt inlägg
    Jag kan varmt rekommendera samtal. Det har iaf gjort det lite lättare för mig att förbereda mig. Visst är jag fortfarande rädd då det är något som är nytt o främmande, men genom att det står i min journal + att jag kommer säga det på förlossningen så kommer de ju givetvis försöka hjälpa mig på alla sätt och vis. Har oroat mig för att få en bm som inte lyssnar (har läst en del trådar här på fl att såna finns...), men man har rätt att byta bm under förlossningen om man känner att det inte fungerar.
Svar på tråden Livrädd!!!