• Trojan Rudeboy

Byta bank?

Hej!

Funderar på att byta bank i.o.m att vi har Swedbank (fånigaste namnet någonsin btw?)

Frågan är bara vilken bank man ska byta till? Funderar på att byta till någon mindre bank, alltså komma bort från Nordea, Handelsbanken, SEB etc.

Vi har inga lån så vi har bara transaktionskonto där lön kommer in, ett "framtidskonto", ett e-sparkonto och så har jag mitt pensionsspar där också. Tror jag har (hade snarare) några fonder i Robur men det har de förvaltat bort 85% av...

Så vad ska man välja? Har funderat lite på ICA-banken, Ikano, Länsförsäkringar etc men är så totalt ointresserad och utråkad att jag ger upp efter en halvtimme när jag försöker läsa på om för-/nackdelar med resp. bank.

Så nu är det upp till er att bestämma vad jag ska byta till! Kom med konkreta tips och förklara varför vissa är bättre än andra, tröttsamma "Jag har ****bank och de är skitbra..." och liknande oneliners undanbedes.

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-27 18:39
    Det jag vill ha reda på är vad de har för räntor på lönekonto, sparkonto etc. Och hur väl fungerande internetbank de har. Och ev. påslag t.ex på uttag från bankomat, utlandsutag etc. Alltså matnyttig information, jag bryr mig inte om era känslor angående olika banker.
    kommentarer angående hur bra Swedbank är undanbedes, jag tänker ändå inte ha kvar mina konton där.
    Tack!

• Svar på tråden Byta bank?
  • Shannara

Jag hakar på din tråd av bara farten då jag funderar i samma banor... Hoppas det går bra?

Jag har flera konton i swedbank och sen har jag ICA-banken i och med att jag har kort där...

Funderar på att byta helt till ICA-banken och har kollat upp lite, men inte mycket... *ler* Verkar bra i alla fall...

Hoppas få mer tips i den här tråden... *ler och är glad för att jag slapp starta en egen tråd*

♡Jag har världens fem, i sommar sex, goaste trollungar!♡
  • Tecken

Jag har ICA-banken och tycker de är bra. Lätta att få tag på i telefon och på nätet. Jag har deras Mastercard-kort = 0 kr kostnad vid uttag utomlands samt 0% uppräkning av valuta utomlands (brukar annars kosta ca 40kr/uttag + 1,5% valutauppräkning). Något som är värt mycket för mig, som reser utomlands ca 5-7ggr/år. Jag har även mitt lån på lägenheten där. Har haft dem som bank i flera år nu, har inget att klaga på.

Jag har även Swedbank och är lika nöjd med dem! Tycker dock inte om att betala för deras bankkontor som har väldigt dåliga öppettider.

• Trojan Rudeboy
    Shannara skrev 2009-04-27 18:20:21 följande:
    Jag hakar på din tråd av bara farten då jag funderar i samma banor... Hoppas det går bra?Jag har flera konton i swedbank och sen har jag ICA-banken i och med att jag har kort där...Funderar på att byta helt till ICA-banken och har kollat upp lite, men inte mycket... *ler* Verkar bra i alla fall...Hoppas få mer tips i den här tråden... *ler och är glad för att jag slapp starta en egen tråd*
    Nemas problemas! Go ahead! =)
  • NiXxI

Jag har Swedbank och tycker det är helt klart den bästa banken.
    Började med Sparbanken, som blev till Föreningssparbanken, som blev till Swedbank.

All skrift i tidningen tar jag med en klackspark, för nu vill media ha en skurk.

Förr tänkte jag ofta på att byta till Ica-banken dock (är Ica-anställd och får väldigt bra förmåner där), men i dagsläget...icke

Lycka till dock....

Ska jag prata varmt om någon annan bank så är det Ica-banken då

jahapp
  • Kristin24

Vi bytte bank från Handelsbanken till Nordea när vi skulle ta ett lån.
    Handelsbanken totalnekade oss men Nordea sa ja på en gång...så vi bytte dit båda två.
    Lätt internetservice och inga krångel de 3 åren vi haft dom.

Go och glad Kexchoklad
  • Trojan Rudeboy
    NiXxI skrev 2009-04-27 18:23:37 följande:
    Jag har Swedbank och tycker det är helt klart den bästa banken. Började med Sparbanken, som blev till Föreningssparbanken, som blev till Swedbank.All skrift i tidningen tar jag med en klackspark, för nu vill media ha en skurk.Förr tänkte jag ofta på att byta till Ica-banken dock (är Ica-anställd och får väldigt bra förmåner där), men i dagsläget...icke Lycka till dock....Ska jag prata varmt om någon annan bank så är det Ica-banken då
    Ok? Fast jag var ju inte ute efter dina positiva erfarenheter av Swedbank utan vilken bank jag skulle byta till? Jag har personligen mesta negativa erfarenheter av Swedbank och har tänkt på att byta bank i flera år pga det. Ditt inlägg tillförde ju ingenting matnyttigt till denna tråd, hur tänkte du innan du svarade? Eller förresten, jag vill ej veta.

Jag vill bara har vettiga svar om vilka banker som är bra, ger bra ränta på löekonto och sparkonto och har en väl fungerande internetbank. Tack!
  • NiXxI
    Trojan Rudeboy skrev 2009-04-27 18:33:34 följande:
    Ok? Fast jag var ju inte ute efter dina positiva erfarenheter av Swedbank utan vilken bank jag skulle byta till? Jag har personligen mesta negativa erfarenheter av Swedbank och har tänkt på att byta bank i flera år pga det. Ditt inlägg tillförde ju ingenting matnyttigt till denna tråd, hur tänkte du innan du svarade? Eller förresten, jag vill ej veta. Jag vill bara har vettiga svar om vilka banker som är bra, ger bra ränta på löekonto och sparkonto och har en väl fungerande internetbank. Tack!
    Men döhhhh...skrev ju ICA-banken....men visst, såga du gärna på
    Ber ytterst om ursäkt för att jag inte behagade dig enligt dina notiser...
    jahapp
  • Högst32tecken

Jag har provat på ett gäng banker sedan jag blev vuxen och idag har jag Länsförsäkringar bank som jag är riktigt nöjd med. Lätt att komma fram på telefon om man behöver uträtta något som man inte kan göra via internetbanken. Här i Stockholm finns det ganska många kontor om man nu vill prata öga mot öga med bankpersonalen dock är alla kontor kontantlösa, om man vill sätta in kontanter får man göra det på Forex. Den enda nackdelen som jag ser med Länsförsäkringar är att jag inte kunnat flytta mitt IPS dit, men det ska tydligen vara på gång det också.

Övriga banker som jag testat är:
    Sparbanken sedemera Föreningssparbanken sedemera "sveddbank"
    Handelsbanken.
    Seb.
    Nordea.(dom har jag haft i två omgångar)

Sämst av dessa, med hästlängder, är Nordea. Nordea skiter fullständigt i sina kunder.
    Sparbanken och Handelsbanken har jag också lämnat p.g.a lögner och konstigt agerande mot mig och mina pengar.
    Seb lämnade jag av helt andra anledningar, där funkade det iaf bra.

• Trojan Rudeboy
    NiXxI skrev 2009-04-27 18:37:58 följande:
    Men döhhhh...skrev ju ICA-banken....men visst, såga du gärna på Ber ytterst om ursäkt för att jag inte behagade dig enligt dina notiser...
    Jodå, jag såg att du nämnde ICA-banken. Tyvärr missade du att jag ville ha konkreta tips på varför de är bra, inte att du sitter i kassan på Maxi och har bra förmåner pga det.
  • Trojan Rudeboy
    Högst32tecken skrev 2009-04-27 18:41:44 följande:
    Jag har provat på ett gäng banker sedan jag blev vuxen och idag har jag Länsförsäkringar bank som jag är riktigt nöjd med. Lätt att komma fram på telefon om man behöver uträtta något som man inte kan göra via internetbanken. Här i Stockholm finns det ganska många kontor om man nu vill prata öga mot öga med bankpersonalen dock är alla kontor kontantlösa, om man vill sätta in kontanter får man göra det på Forex. Den enda nackdelen som jag ser med Länsförsäkringar är att jag inte kunnat flytta mitt IPS dit, men det ska tydligen vara på gång det också.Övriga banker som jag testat är:Sparbanken sedemera Föreningssparbanken sedemera "sveddbank"Handelsbanken.Seb.Nordea.(dom har jag haft i två omgångar)Sämst av dessa, med hästlängder, är Nordea. Nordea skiter fullständigt i sina kunder.Sparbanken och Handelsbanken har jag också lämnat p.g.a lögner och konstigt agerande mot mig och mina pengar.Seb lämnade jag av helt andra anledningar, där funkade det iaf bra.
    Tack för det första vettiga svaret! =) Vad har LFB för räntor etc.? Får man något för att ha sina pengar där?
  • NiXxI

Maxi?? Inte f*n sitter jag i kassan på Maxi...hahahahahaha...

Men vill du ha KONKRETA tips så ring för bövlen till bankerna, fråga inte på FL...då får du ju svar som mina

(även om jag inte var den ende som skrev att jag hade Swedbank)...

jahapp
  • Högst32tecken

Trojan Rudeboy skrev 2009-04-27 18:43:56 följande:

Tack för det första vettiga svaret! =) Vad har LFB för räntor etc.? Får man något för att ha sina pengar där?
    Privatkonto 0,25 %
    Sparkonto 1,00 %
    Fasträntekonto 3 månader 1,10 %
    Fasträntekonto 1 år 1,30 %
    Fasträntekonto 2 år 2,15 %
    Fasträntekonto 5 år 3,40 %
    Aktielikvidkonto 1,00 %

Lika illa som hos de flesta andra.
  • Trojan Rudeboy
    Privatkonto 0,25 % Sparkonto 1,00 % Fasträntekonto 3 månader 1,10 % Fasträntekonto 1 år 1,30 % Fasträntekonto 2 år 2,15 % Fasträntekonto 5 år 3,40 % Aktielikvidkonto 1,00 % Lika illa som hos de flesta andra.
    Ja det är väl så att man inte får nåt för pengarna man sätter in i banken längre. När man däremot vill låna så är höga räntor inget problem längre...;)
Svar på tråden Byta bank?