• Silverscream

Hur ont gör en rotfyllning?

Har precis kommit från tandläkaren. Fick där beskedet att en tand måste rotfyllas, och jag blev nu rätt skraj.

Hur ont gör en rotfyllning?

Ska dit minst 3 gånger för denna fyllning, kommer det göra ont efter varje gång?

Någon som kan berätta. Försköna inget, jag vill veta hur det verkligen är...

Så jag får en uppfattning om vad jag har att vänta..

• Svar på tråden Hur ont gör en rotfyllning?
  • Trailer T

Jag tycker inte det gör precis ont..Man kan vara lite öm efter varje gång..Brukar ta typ en alvedon..

• CTMT

Oroa dig inte!
    Jag gjorde en rotfyllning förra året. Du får ju lokalbedövning runt tanden det gäller så det känns inte. Det enda som "känns" är ju när tandläkaren grejar med tanden, men man känner ingen smärta alls! Jag var också i omgångar och gjorde rotfyllningen och jag hade inte jätteont mellan gångerna. Lite alvedon hjälpte .

Så oroa inte dig, du får bedövning och jag tycker inte ens att sprutan var så läskig heller. Det förstoras upp så himla mycket {#lang_emotions_smile}

.¤:*¨¨*:¤. Crea Diem .¤:*¨¨*:¤.
  • grabbmamman linda

Det gör inte ont.. men smärtan innan är ju värre än att föda barn.. har aldrig haft en sådan tandvärk fy!

• Lúthien Inglorion

Känns inte alls måste jag säga, man är ju bedövad.

Dum spiro, spero
  • Sciarlotta

Jag tycker det jobbigaste med rotfyllning är att gapa så länge medan tanden rensas. *ont i käkarna*

Jag är allsmäktig. Källa: google.se
  • Mrs Moneybags

Det gjorde inte ont alls, men det är jobbigt att ligga en lång stund med öppen mun och sådär. Man känner sig lite omtumlad efteråt och bör kanske gå direkt hem istället för till jobbet.

Nerverna ska ju vara döda, så det ska inte kännas alltför mycket.

Det är ju skönt när de öppnar upp så att skiten kan komma ut och de lägger in bakteriedödande osv. Från den stunden har du inte ont längre

• espen1

Du får ju som tidigare sagt bedövning och du känner ingenting...jag råkande dock ut för ngt när jag gjorde min rotfyllning hade de inte dödat alla nerver när de fyllde igen den första gången...så jag fick komma dit igen pga att det gjorde så ont....då kände hon efter utan att bedöva och det gjorde skit ont....!!! det bara rann tårar och hela kroppen blev stel...
    men det var ju en miss tror ju att det hör mer till ovanligheten än vardags,,,,
    be om bedövning så skall du inget känna

• Silverscream

tusen tack för era svar.

Känner mig lugnare nu.

Har bokat in de övriga gångerna så jag kan gå hem och vara hemma resten av dagen efteråt.

Det här kommer nog inte vara någon fara. Lustigt nog har jag inte haft ont nu innan, utan tandläkaren skulle laga hålet som var där. Hon undrade om jag verkligen var säker på att jag inte haft ont, för att det hade tagit sig hela vägen till nerven.

Gissar på att jag haft tur och att det bara varit en tidsfråga innan jag fått rejält ont.

Känns skönt att det här inte kommer bli så farligt ändå.

Tusen tack återigen.

• Mjolle

Jag är inte alls glad för att gå till tandläkaren. Rädslan är väldigt ångestfylld, jag blir småskakig och riktigt rädd.

När jag fick höra att jag skulle behöva rotfyllning blev jag nästan svimfärdig.
    Resultatet? Inga problem ALLS!

Bedöva rejält gör de först. Då sticker det ju till som vanligt. Resten är inga problem, bara gapa och vänta.
    Gjort två rotfyllningar och samma rädsla för dem finns absolut inte kvar.

Mitt tips är att ta med en mp3-spelare eller liknande så att du har något att lyssna på under tiden, ljuden från tandläkarnas redskap är ju rätt tråkiga. :)

• Mrsnatti

Jag liksom du var hos tandläkaren idag för steg 1 av 3 för rotfyllning. Jag var tvungen att gå på penicillin ett par dagar först då jag hade inflammerat tandkött. Men det hela började som en mardröm, jag låg där i stolen utan bedövning när hon började borra. Tänkte att det var inget gott men jag överlever det.. Men sen började hon att rensa... Jag grät, åh herregud va jag grät. Tandvärken jag haft innan var överjävlig men inte ens i närheten av det jag kände då. Tårarna sprutar å då fick jag frågan om bedövning. Det tog jag tacksamt emot trots att jag hatar tandläkare och många av deras oförsiktiga sätt att ge de . Men hon var fantastisk och det var inte ens obehagligt å få den sprutan. Efter det kände jg inte mer av rensning och desinficering :)

• MagnusA

Värken före och efter brukar med råge slå själva rotfyllningen. Om en infektion blossar upp där roten möter tandköttet, då är det skyndsamt till tandläkaren som gäller, för annars kommer man inte kunna varken äta eller sova. :(

Ipren varvat med Alvedon KAN hjälpa smått, men givetvis efter rekommenderad dos och inget mer än så.

Svar på tråden Hur ont gör en rotfyllning?